Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

spørsmål om fiber

Anbefalte innlegg

Har fått et spørsmål fra en person om fiber, som jeg ikke helt klarer å tyde, og dermed ikke gi et konkret svar på.

Derfor prøver jeg lykken her, spørsmålet:

Optiske fibrer: Normalt må man ha 2 fibrer for tur/retur trafikk. Hvorfor kan man ikke konstruere en ordning som lar en laser sende data rett gjennom et "halvspeil" til mottaker. som da klarer å bruke halvspeilet til å vinkle ut di motatte dataene til pc, og sende svaret igjen rett gjennom speilet til avsender. Da behøver man jo bare en fiber, man kan jo blande farver /bølgelengder i en fiber begge veier????
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som personen lurer på hvorfor man ikke bruker et fibersystem som overfører og mottar på samme fiber(I stedet for separat sende og motta fiber)

Det finnes transceivere som kan både sende og motta over en fiber, men det er jo mer komplekst(og sikkert dyrere per transceiver)... For MAN/WAN er det nok mer nyttig hvis man kan få et par slike billigere enn å legge en ekstra kabel(man kan jo kjøre dobbelt så mye på en kabel med slike). Men det er jo ofte viktig med kompitablitet med annet utstyr, så det kan vel spille inn på valget...

hmmm... 100/1000Base-BX er vel bi-direksjonal, men jeg har ikke sett noe særlig info om dette. Neppe noe man kommer over i lokalnett i hvertfall...

Endret av TrAI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...