bfisk Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hei sveis! Er med på et russebilprosjekt. Vi henta grombilen selv () på søndag, på prøveskilter. Disse ble formelt ordnet med vegvesent, sammen med midlertidig kjøretøyseddel med understellsnummer osv. EU-godkjenningspapirene fikk vi ikke med, men bilen ble (etter sigende, jeg var ikke med personlig) godkjent før russetiden i år. Dette ligger vel inne sammen med understellsnummer og reg.nr. hos biltilsynet? Vi har ikke registrert den foreløpig, fordi dette er et ELCP (extreme low-cost project). Hvor mye vil dette komme på, og må bilen vises? Det har vi ikke så lyst til, iom at den er nokså hardt medtatt. Blir noen timer med pussing, sparkling, maling, vasking og diverse frem mot våren. Forøvrig er bilen registrert med 9 seter, hvorav kun 3 har belte. Den har vært registrert med dette tidligre, senest med prøveskiltene. Blir dette noe problem når vi skal registrere den igjen? Vi har også fått kloa i en brukt campingvogn. Denne har ikke skilter. Hvor mye koster omreg. av denne, og trenger den egen forsikring? Den er stygg som juling, men ramma er hel og pen. Masse småting som må fikses, men det klarer vi. Forøvrig er grombilen en '85 Ford Transit 2.0 forgasser. Egentlig en fet bil, men er i elendig forfatning interiørmessig. En del rust på skjermer og sånt, men puss, puss, så blir det så fint, atte. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Bare for personlig interesse: Jeg er også med på bil, og vi lurer litt på hvordan landet ligger. Er det uhørt å spørre hva dere betalte for bilen? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2004 8500 betalte vi. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 12'000 + oppussing og LYD for 12'000 = 24000/9 personer = 2666 pr.pers. Solgt for 14'000. Men så var det presidentens bil da Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2004 ...og det har hvilken relevans til hva jeg spurte om? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 ...og det har hvilken relevans til hva jeg spurte om? Absolutt ingen. Jeg kan prøve å svare så godt jeg kan, men ikke skyt meg om det er galt. EU-godkjenningspapirene fikk vi ikke med, men bilen ble (etter sigende, jeg var ikke med personlig) godkjent før russetiden i år. Dette ligger vel inne sammen med understellsnummer og reg.nr. hos biltilsynet? Godt mulig. Men uansett er det lurt å ha papirene når Politiet skal kontrollere bilene, noe de alltid gjør. Vi har ikke registrert den foreløpig, fordi dette er et ELCP (extreme low-cost project™). Hvor mye vil dette komme på, og må bilen vises? Det har vi ikke så lyst til, iom at den er nokså hardt medtatt. Blir noen timer med pussing, sparkling, maling, vasking og diverse frem mot våren. Vent til våren med å registrere, da er dere sikkert ferdig med oppussingen også. Dere trenger vel ikke å kjøre rundt i den i vinter? Registreringsavgiften tipper jeg ligger et sted rundt 1500 kr. Forøvrig er bilen registrert med 9 seter, hvorav kun 3 har belte. Den har vært registrert med dette tidligre, senest med prøveskiltene. Blir dette noe problem når vi skal registrere den igjen? Kjøp belter til alle setene, så er det ikke noe problem. Bilen er over 10 år gammel, da kan du sette inn og ta ut seter slik det passer deg, for så å omregistrere bilen. Som sagt, ikke skyt meg om dette er galt, korriger meg i stedet. jeg er også med på russebil, og har kun svart slik vi i vår gjeng har forstått reglene. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2004 Det er fett! Jeg prata med folka på biltilsynet i dag. De sa det ikke var noe pes med lovligheten, fordi den var EU-ok frem til september 2005. De kom ikke til å sjekke noe, så alt var greit sånn sett. Tror nok vi venter med å regge den til over nyåret, ja. Så slipper vi årsavgiften i år også. Tror biltilsynet har puncha noe feil, da. Den var eu-ok i mai i år, og det er malt Russ04 over hele bilen, og har vært brukt i år. Likevel mener de at skiltene ble levert inn i mai 03, og at de er makulert, og årsavgift ikke betalt. Får ringe selgeren i morra og høre hvaforno muffens dette er. Nytt spm: Må vi ha forsikring på campingvogna? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 EU-godkjenningspapirene fikk vi ikke med, men bilen ble (etter sigende, jeg var ikke med personlig) godkjent før russetiden i år. Dette ligger vel inne sammen med understellsnummer og reg.nr. hos biltilsynet? Godt mulig. Men uansett er det lurt å ha papirene når Politiet skal kontrollere bilene, noe de alltid gjør. Totalt unødvendig di får ikke ut platene hvist ikke bilen er EU godkjent hvist di har platene og bilen ikke er Eu godkjent ligger det en begjering om avskilting på datan til onkel Lenke til kommentar
Mato Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Forøvrig er bilen registrert med 9 seter, hvorav kun 3 har belte. Den har vært registrert med dette tidligre, senest med prøveskiltene. Blir dette noe problem når vi skal registrere den igjen? Kjøp belter til alle setene, så er det ikke noe problem. Bilen er over 10 år gammel, da kan du sette inn og ta ut seter slik det passer deg, for så å omregistrere bilen. Som sagt, ikke skyt meg om dette er galt, korriger meg i stedet. jeg er også med på russebil, og har kun svart slik vi i vår gjeng har forstått reglene. HVIST jeg ikke huser feil er det et et eget påbud om belter i alle seter på russebiler men hvist bilen er godkjent uten belter har dette ikke tilbakevirkende kraft Lenke til kommentar
Mato Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 (endret) Nytt spm:Må vi ha forsikring på campingvogna? JA og egen registrering ikke no årsavgift EDIT: bfisk mekker du no bilder av Gliset ? hvor kjøpte du bilen ? tiligere russebil navn ? , info info Endret 9. november 2004 av FtZ- Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Er tom for strøm på kameraet, så jeg får ikke hevet dem over. Statusoppdatering over hva som er gjort: Vogna stresser vi max med. Den mangler så godt som alle papirer, biltilsynet kuker bare rundt grøten, og alle har forskjellige meninger. Men det løser seg. Vi er godt i gang med å pusse ned fem år med maling på bilen. For å sitere Hans-Wilhem Steinfeld: "Det er et hææææl-vette". Stadig mer rust kommer frem, med Vegard er en racer med sparkel og dremel, så det jenker seg til. Hjørnene på bakdørene finnes ikke, kanalene er tetta med dassrull og ser ut som de er sparkla i fylla, så det gjør vi opp igjen. Trinnene på begge sidene sparkles, sammen med områder på taket, og så godt som hele venstre forskjerm. Dette er vi i gang med. Forøvrig er det faen så mye smårust over alt; men vi sparkler bare der det er gjennomgående, eller hull. Alt anna nøyer vi oss med å pusse ned og tectylere. Den sviver som et uvær når den sviver, men vi må pønske ut en lur løsning for å få dynamoen til å lade. Den lader sjukt dårlig nå, iaff på lave turtall. Noen mener på at den må ha en liten kortslutning gjennom en ladelampe og tenninga, men dette skal vi alltids klare å dildre til. Russetuta er heven ut, fordi den var Uberjall montert, og dette skal gjøres om. Vi har motert setebelter (brukt i en slippbåt!) med delvis festing i stolbeina (de er av stål, da), delvis gjennomgående bolter gjennom bunnplata. Motoren sviver som sagt, men den måtte ha en del starthjelp sist gang (faktisk en halv boks startgass). Tror det var pga rusk i gasseren, fordi et lurt hode hadde skrudd vekk hele filterboksen, og ikke satt den på igjen mens vi skrapte panseret. Ikke noe sjakktrekk. Nå tror vi forøvrig dne er tom for bensin; den starter iaffal ikke. Under demontering og rengjøring av dashbordet tror vi blinklysene har tatt kvelden. Eller noe i den duren. Må fikses. Stigbrettet går ikke ut av seg selv, men det skal det gjøre, etterhvert. Vet ikke om det gjør det orginalt, men vi skal vel klare å finne på noe lurt angående det. Vi har droppet planene om å trekke om taket; det blir for pes. Understellet er faktisk det fineste på hele bilen. Det er helt, pent, og faktisk nokså rustfritt. Drivakselen er ny-brukt for ikke så lenge siden, og ser faktisk svært bra ut. Skiver foran og tromler bak; dog tror jeg vi skal lufte bremsene før vi tar henne ut på veien. Av ting vi har i planene: nye, store, custom speil helt foran på bilen; ny custom grill i racingnetting, bevegelig stigbrett, anlegg, pc bygget inn faradaybur i veggen, lyslister i taket, om-montering av russetute, omkabling av alt u-standard fordi det er gjort faen så dårlig og farlig, en hissig ultrabling spoiler, nesten like stor som den vi vil ha på vogna. Hvis mulig hadde det vært ok å trekke om setene, og sage vekk stanga som står midt i bilen, for å holde oppe taket. Den er av tre, og er festa i toppen med spiker gjennom taket Alt i alt er det sykt mye arbeid som gjenstår, men bilen har potensiale, og mange av oss er litt nevenyttige. OG BILDER KOMMER ASAP! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå