Gå til innhold

Ny bærbar til videoredigering...

nGE^^

Anbefalte innlegg

I Norge bruker vi mye mer mac i prosentandel enn hva resten av verden gjør!

Hvem henger etter i teknologien? Ikke Tyskerne, engelskmennene, Japanerne eller Amerikanerne ihvertfall. VI henger etter. VI bruker mac.

Verdens aviser og tvstasjoner bruker faktisk IKKE MAC, men pc, så viss noen har fortalt deg det, så har du blitt grundig lurt!

Hvis noen har lurt noen her så mistenker jeg kanskje at det er du som har lurt deg selv? Adobe selger fremdeles noe sånt som 30-40% av alle Photoshoplisenser til macplatformen, neppe grunnet at det er mye brukt i Norge. Salgene for Alias Maya er omtrent tilsvarende, noe som tyder på at prosentandelen i proffmarkedet er ganske solid. Du gjør klokt i å minne deg selv på at DTP lenge ikke var eksisterende for Windows. Dette førte til at Mac fikk en tjuvstart og selv om PC'en for lengst har funnet sin plass i mange redaksjoner står de fremdeles svært sterkt i publishing/trykk.

Apples største salg har de faktisk på hjemmebane i USA og skulle jeg tippe ville jeg gjette på at Norge kommer langt ned på listen. Men for all del har du noen tall å vise til kunne det jo være gøy å se dem...

I europa er faktisk ikke mac særlig populært!

PC er mest brukt av europerne, angående USA så vet jeg at MAC's base ligger i California, det betyr ikke at det er mange som har mac i USA.

Har nok ingen tall å vise til, men har vært rundt omkring i No0rge, og sett at det er mange småfirma og skoler i norge som driver med Media som bruker mac. I Tyskland, Italia, Spania, Frankrike (ved unntak Paris (mye grunnet den store mac-messa som blir arrangert hvert år) og England har jeg også vært og sett (grunnet fremtidige studie-planer), der var det PC det gikk i.

Dessuten har vi noen MAC freeka lærere på skolen som lever av å kunne ting om MAC, de mener visst alle at europa har noe å "lære" av Norge fordi det er så mange firmaer i Norge som bruker MAC.

I Japan er det ihvertfall PC dominans. Toshiba er mote der borte :whistle:

Kan forøverig tenke meg at 90 % av Adobe programmene holder til på Pc fordi det finns så mye piratkopiering og ulovelig nedlasting av de programmene til pc at det er nesten til å grine av. Adobe selv har litt av skylda i dette: Grunnet de skyhøye prisene for programvarene (Har ikke stjålet programmene selv, fikk dem gjennom jobben til fattern). Til MAC er det vanskeligere å få til denne "svindelen", grunnet at det er så utrolig mye færre som har mac enn pc.

Jeg mistenker ikke meg selv for å lure meg selv, -eller noen andre.

Det var ikke prosentandel i forhold til verden jeg mente, men heller i forhold til folketall i Norge. Det er nok en like stor andel prosenter i forhold til mennesker i norge som bruker mac, enn hva det er i USA.

Viss du tviler på mine utsagn, sjekk ut selv.

Uansett: nGA, fremdeles sjekk ut den der Fujitsu Siemensen, den virket Superb :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I europa er faktisk ikke mac særlig populært!

PC er mest brukt av europerne, angående USA så vet jeg at MAC's base ligger i California, det betyr ikke at det er mange som har mac i USA.

Har nok ingen tall å vise til, men har vært rundt omkring i No0rge, og sett at det er mange småfirma og skoler i norge som driver med Media som bruker mac. I Tyskland, Italia, Spania, Frankrike (ved unntak Paris (mye grunnet den store mac-messa som blir arrangert hvert år) og England har jeg også vært og sett (grunnet fremtidige studie-planer), der var det PC det gikk i.

Vanskelig å finne tall, det var i grunnen derfor jeg ba deg om å komme med dem. Dette blir jo i alle tilfelle synsing mot synsing men i mine øyne har jeg vanskelig for å se at Apple har noe særlig større markedsandel her enn i resten av europa - heller tvert i mot.

Norge er jo et av de landene med flest datamaskiner per innbygger. Allikevel er det svært få detaljehandlere som fører Apples produkter (med unntak av iPod). Ikke finnes det noen norskspråklige macmagasiner heller, selv om disse eksisterer både i Sverige og Danmark. Selv norske internettressurser som aMac og mac1.no er ganske skralle sammenlignet med hva de har hos broderfolket.

Dine erfaringer er at mac er lite brukt i England, mens mine erfaringer både via bekjente i postproduksjonsmarkedet og fotostudier gir meg nesten en diametralskt motsatt bilde av de du presenterer. Men for all del, det blir synsing mot synsing og så lenge vi ikke klarer å finnen noen tall kan vi kanskje la det ligge...

Lenke til kommentar

Fujitsu Siemens Celcius den er fin den. Bra erstatter viss du fremdeles sukker over PowerBooken! :)

Tundra 1557er et bra og billig alternativ. Personlig liker jeg ikke at den er plastikkbasert, men ytelses messig skal den være på topp.

Elitegroup G556E

Har du vurdert en skrivebordserstatter? G900 fra Elitegroup

DU bør også ta en titt innom www.ibm.no , de lager de mest solide maskinene i verden (ikke ett knirk) :)

Lenke til kommentar

Hei

hmmz, hvis du har resursene til å kjøpe powerbook så ville jeg absolutt ikke gått og kjøpt ibook. Siden du skal redigere video så ville jeg sett litt mer fokus på spesifikasjonene enn det du gjør. Jeg redigerte film på fatten sin athlom 600mhz kommune pc også, men det er ikke noe særlig moro. Nevner det som et eksempel: nye premiere pro har støtte for at du ser hvordan overgangene osv blir vist uten å rendere, men alikevel synes jeg det er lettere å ha en raskere pc og rendere hver gang jeg gjør en forskjell på filmen, og jeg mener at du burde velge pc på grunn av specene. Synes det faktisk er helt utrolig at G5 ikke er lansert i powerbook enda, for jeg synes G4 er treig. Jeg har sittet å redigert film både i premiere og final cut pro på en G4 mac, og min bærbare I8600 er langt raskere. At pcen blir fortere "gammel" forstår jeg ikke helt. Siden man får bedre specs i pcer så kan du ruke den lenger enn macene.

Nge, hvis du vil ha en stille data, så velg en Pentium M. Pentium M er en helt annen procesor konstruksjon enn f.eks. p4, og den blir ikke like varm, og den yter mer per mhz enn de andre. F.eks. yter min 1.7 ghz pentium m det samme som pentium 4 2.6-2.8.

Personlig ville jeg gått for Dell I8600, og jeg har jo også gjort det, så jeg er veldig lite upartisk i denne saken.

Ellers ville jeg kanskje sett på f.eks. voodoopc og alien pc hvis du skal ha tøffere design.

By the way ser jeg at min data har sunket 3500 kroner i pris siden februar i fjor, noe jeg er veldig fornøyd med siden dette var summen jeg prutet.

Bærbare dataer er et must for mange siden de faktisk yter neten like bra som desktop dataer, så at de synker mye i v erdi er bare tull.

Alikevel, de som kjøper brukte macer nå, er de samme som de som kjøper eldre B&O produkter, de kjøper det absolutt ikke for lyd egenskapene, men fordi det rett og slett ser bra ut, noe jeg vil se som mindre verdt i denne sammenhengen.

mvh.

Hans Christian Gulsvik

Lenke til kommentar
Jeg har sittet å redigert film både i premiere og final cut pro på en G4 mac, og min bærbare I8600 er langt raskere. At pcen blir fortere "gammel" forstår jeg ikke helt. Siden man får bedre specs i pcer så kan du ruke den lenger enn macene.

Hm? Lenge siden du har benyttet deg av FCP? Må spørre for jeg sitter med en 733Mhz G4 og kan kjøre ganske så mange Realtime DV spor med RT Extreme uten noen som helst slags laging eller problemer.

Maskinen min er jo for en dinosaur å regne sammenlignet med dagens hardware.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne høre litt mer om hva slags oppsett du faktisk sammenligner med.

Normal klipping krever selvfølgelig ikke rendring i det hele tatt på noen moderne maskin. På raskere maskiner er heller ikke rendring av effekter som bilde i bilde/overtoning fade etc. noe som påkrever rendring. Tidligere nevnte "Cold Mountain" ble f.eks. klippet på dual G4 maskiner...

Så lenge vi ikke snakker om ekstremt kompliserte composites med masser av filter har jo selv maskinen min ingen problemer med å holde en stream med normal PAL 25/fps...

Lenke til kommentar

Nei huff... nå har jeg droppet tanken på alt og bestemt meg for å nøye meg med pcen jeg har.

men bestilte meg en iBook for å se om mac er enkel og grei i bruk :D

Bedre å bruke 10000kr. enn å bruke 27000kr. på en PowerBook, hvis det ikke faller i smak. Kommer kun til å bruke den til å surfe på nette ol uansett.

Tilslutt... takk til alle som gadd å bruke tiden på å hjelpe meg, satt pris på det.. Tilslutt var det macerne som vant. kanskje kommer det en PowerBook til meg engang ut på nyåret, det gjenstår å se :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...