Playmofetish Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) Som før nevnt bør du kunne få deg: Dothan 2GHz 1024MB minne trenger virkelig ikke 9700-brikkesett, skulle ikke spilles med. 60/80GB 7200rpm-disk trådløst osv.. OG kanskje en ekstern harddisk?? Sjekk DENNE fra Netshop. Jeg tok utgangspunkt i den ene bærbare med 9600-skjermkort, la på en 2GHz prosessor, 60GB 7200rpm og ekstra 512MB RAM. Da ender man på 17500,- Da skulle du vel fortsatt ha noe å gå på? Edit: Sleng på en LaCie 250GB ekstern disk og du er oppe i nærmere 20 000, litt under. Denne maskinen skulle nok klare unna de fleste operasjoner! Endret 14. oktober 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
nGE^^ Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2004 Du har et poeng i det du sier, men er litt i tvil om jeg vil ha en 15" skjerm. Har nemelig en liten følelse av at jeg vil like 15.4" mye bedre Lenke til kommentar
stamfar Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 (endret) grunnen til å kjøpe Mac er Final Cut pro.(og osX) grunnen til å kjøpe pc er ytelse/pris forhold Endret 15. oktober 2004 av stamfar Lenke til kommentar
nGE^^ Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 har skjønt det etter å ha lest endel på diverse forum, men skulle gjerne hatt flere innspill på dell maskinen og/eller andre maskiner... Skulle gjerne vist om den bråker som en støvsuger eller om den er litt stillegående, er ikke bra om den bråker mye. Skal tross alt ikke forstyrre alle i timene på skolen Lenke til kommentar
Tored Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Du hører hverken en G556E eller en Mac Powerbook midt inni ett klasserom hvor det er småsnakk og ventelasjon på. Men Powerbooken er mer stillegående, skjønt at den koster litt for mye i forhold til at den ikke er bedre på noe andre områder enn støy og design.. Lenke til kommentar
Kanstad Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Jeg bruker både PC og Mac til daglig. Begge er bra, men de er forskjellige. Jeg bruker PCen mest, men det er antakelig mest en vanesak. Når det gjelder MS Office og FirstClass gruppevare som vi bruker på jobben, stiller de etter min mening likt. Skal du bruke tegne- og billedbehandlingsprogram som Illustrator og Photoshop, er også Mac'en minst like god. Jeg har ikke brukt FinalCut, hverken i Pro eller Express-utgave. Derimot HAR jeg brukt iMovie en del. Og er IKKE i tvil: Dersom videoredigering var et viktig moment hadde jeg kjøpt Mac. Ikke glem at ca 75% av innslagene i Dagsrevyen like gjerne kunne vært redigert i iMovie... En PowerBook har dessuten trådløst nettverk og Bluetooth innebygd. Og til dere som ikke er enige: Dette er basert på MINE erfaringer, og ikke testresultater og tekniske spesfikasjoner. hahahahahhahahahahhahahahahhahahahahha!!!!!!!!!!!!! Den var god "Ikke glem at ca 75% av innslagene i Dagsrevyen like gjerne kunne vært redigert i iMovie..." Det må være noe av det mest patetiske jeg har hørt noen sinne!?? Selvfølgelig bruker de ikke noe sånnt som iMovie eller Microsoft Moviemaker til Profisjonell videoredigering Viss du ikke har vært borti mer avanserte programmer en iMovie så får det heller bare være. iMovie er liksom lagt for førstegangsredigerere, og programmet krever ikke særlig mye. Jeg fatter ikke hvordan du kan uttale deg som positiv og anbefale mac når det eneste programmet du har brukt til videoredigering på mac er iMovie Spesiellt morsomt er det at du ikke er i tvil Angående tegne(illustrator) og bildebehandlingsprogrammer(Photoshop) så synes jeg at pcn har ett mer brukervennlig oppsett en macen har. På Photoshop på pc slipper du det evige problemet om at du hele veien bommer på bildet med musa slik at du kommer ut i desktopen, fordi det er en genial plate bak på pcn, det gjelder forøverig alle adobe programmene til pc. Ytelses messig i Adobe programmene (tenker da først og fremst på photoshop, indesign, golive og illustrator) synes jeg at det er ganske likt, men pcn min blir fortere ferdig med krevende oppgaver en powerbooken til lærern (som har en 17" Powerbook.. glemte å si at elevene bruker 15" og 12"). hehe.. Når det kommer til det der med det innebyggde nettverkskortet i PowerBooken så stemmer det. Kortet er inni maskinen.. viiihu Skulle bare mangle når maskinen koster 27 000,-! Positivt med PowerBooken er lite støy og grei ytelse(17" har god ytelse), deilig design.. minuset er den ufattelige prisen.. OK, jeg skjønner jo at man ikke skal stikke hue fram på slike forum som dette. Jeg får heller holde kjeft neste gang jeg er innom.... Ellers vil vel den oppvakte leser se at jeg ikke med ett ord hevdet at NRK faktisk bruker iMovie. Jeg bare siterte PCWorld. Forøvrig er det ikke programvaren som gir et godt resultat, men personen som gjør jobben. En dust med FinalCut vil uansett ikke lage et like godt produkt som en ekspert med iMovie... Og etter 3 år som Mac-bruker og 12-15 som PC-bruker foretrekker jeg fortsatt Macen til enkelte ting. Kanskje det kommer av at jeg ikke "hele veien bommer på bildet med musa"? Lenke til kommentar
Tored Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 "bommer på bildet med musa" Med det mener jeg at det er ingen "bakrute" i photoshop på mac, det kan derfor være irriterende å komme borti muse knappen når du er rett utforbi! Morsomt var det uansett hvor lite du mente det du skrev eller ikke anngående iMovie og FinalCut Express/Pro Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 "Ikke glem at ca 75% av innslagene i Dagsrevyen like gjerne kunne vært redigert i iMovie..." Jobber som freelancer i Dagsrevyen og kan herved bekrefte at vi ikke benytter oss av iMovie, hehe... DR bruker per i dag Quantel Det er for så vidt ikke bare et redigeringsprogram, men et helt publiseringssystem. Teknisk sett er det å klippe sammen bilder ingen heksekunst. Å få historien/reportasjen til å fungere er noe helt annet. Har du 45 minutter på innlasting, redigering, saksoppbygging, kommentarinnlesning o.s.v. som skal ende i en reportasje som NRK skal kunne stå for, er det kjekt med litt High-end utstyr. ...og så går det litt fortere å rendre 50Mbit video enn på en Powerbook, liksom Albatross Lenke til kommentar
Kanstad Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Det må være fan så vanskelig å skjønne at "like gjerne kunne vært" ikke betyr det samme som "er" eller "blir". Får visst lete gjennom arkivet av gamle PC-World og se eksakt hva som sto i notisen om iMovie. Sitere ordrett neste gang... Men jeg må jo innrømme at diskusjonene blir litt mere underholdende når man leser andres innlegg som fanden leser bibelen. "hehe..." "Viss" man bruker "muse knappen" riktig, kan man jo finne ut mer om hvordan "adobe programmene" er "ytelses messig" selv om man ikke er "profisjonell". Selv med en PowerBook. Og jeg har tydeligvis helt glemt at jeg har nevnt "Moviemaker"! Uffda, det er visst slik jeg responderer på andres arroganse.... Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Joda, skjønner at du ikke i fullt alvor mente at Dagsrevyen blir redigert med iMovie. Jeg kommenterte egentlig mer diskusjonen enn ditt innlegg, jeg anså det som åpenbart for alle parter at DR bruker annet utstyr enn hjemmemekker'n. Men "...like gjerne kunne vært" er nå en gang en påstand, og hva PCWorld mener med det får jo de evt. forklare. Men i utsagnet ligger det en slags påstand om at Dagsrevyen kunne vært redigert av en amatør, og det irriterte meg litt. Jeg har selv redigert en del på PC, og er derfor full av beundring over at NRKs redigerere bruker 10 minutter på det jeg bruker 4 timer på. Litt hårsår på deres vegne, altså.... Det er ikke dermed sagt at man ikke kommer langt med et enkelt redigeringsprogram. Med gode bilder og en god historie kommer man mye lenger enn med fancy effekter. Albatross Lenke til kommentar
Tored Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Og somregel er de eneste effektene som blir brukt fade in eller fade out. I det hele tatt blir det nesten ikke brukt fade i nyhetssendeinger. Jeg er helt enig med deg Albatross i det du sier. Forresten: Det hadde tatt seg ut å brukt "røyk"-effekten til iMovie midt i en nyhetssending Lenke til kommentar
Diabloto Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Hey Del 1: Mac vs. PC JObbet/jobber på begge. Som pc gutt så foretrekker jeg det, f.eks. klarer jeg ikke plattformen til mac som blir lite ryddig osv(det blir litt slik at macen velger for deg hvor ting skal lagres, mens i windows så kontrollerer du alt selv), justeringsmuligheter innad er også kronglete. Men, de som er vant med mac burde fortsette med det de bruker og sånn er det for pc også. Når det gjelder programvare så er jeg ikke sikker på hvor proft, eller hvordan du skal få tak i programvaren. Nå er det i hvertfall sånn at final cut pro ikke er noe bedre enn premiere pro 1,5(strengt tatt motsatt), dessuten har alle proffe jeg snakket med annbefalt og brukt Avid. F.eks. tv stasjoner jeg har vært i kontakt med. Sony Vegas er også et veldig bra videoredigeringsprogram. Mye lettere å skaffe pirat vare for pc. Jeg vil si til fordel for mac at mac virker litt mer integrert, spessielt når det gjelder å jobbe i flere programmer. Så lenge G5 prossesorene til apple ikke har dukket opp i powerook enda, så er powerbookene slått ut på ytelsen(uansett pris/ytelse) kan de ikke sammenlignes med dothan prossesorene i ytelse. Skjermkortene er også bedre i pcer(radeon 9600 og 9700) Del 2: Jeg sitter på en dell pc, nemlig I8600 og jeg er vedig fornøyd, bruker den mye hver dag. Jeg har den med til/fra skolen, ferier osv. Redigerer mye video, og foto og er veldig tilfreds. Hvis du skulle gå for en dell pc så ville jeg ringt og prøvd å prute, dette gjorde jeg og jeg fikk igjen 3500,- for det. Jeg innbilller meg at det er slik med alle pcer man kjøper ferdiglagd, så slett fr all del alt på harddisken når den kommer, og innstaller med de nyeste driverne fra internettet, og et rent os(ikke ta en backup fra dell cden for eksempel), dette gjør dataen mye raskere. Lykke til! ps: spør ivei hvis noe er uklart osv. Lenke til kommentar
Diabloto Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 by the way .jeg har både innebygget bluetooth, og wlan(for de som syntes powerbook var enestående) Lenke til kommentar
bernini Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Skjermkortene er også bedre i pcer(radeon 9600 og 9700) Så vidt jeg vet har både powerbook 15" og 17" Radeon 9700 med både 64 og 128 mb minne. Det andre du sier har jeg desverre ikke kunnskap nok til å kommentere. Lenke til kommentar
Tored Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 (endret) joda, de kommer med det. Men syns ikke at det holder når en maskin koster 27 000,-! Du får eksempelvis dette på Dell.no (som forholdsvis ikke er noe billig merke!) mye billigere enn PowerBooken: Prosessor Intel® Pentium® 4-prosessor med Hyper-Threading- (HT-) teknologi (3.20GHz 1MB L2 Cache 800MHz FSB) Operativsystem Microsoft® Windows® XP Home Edition Minne 512 MB DDR RAM 400MHz Harddisk 60GB ATA-100 harddisk 15.4" Wide Aspect Ultrasharp WUXGA (1920x1200) skjerm Grafikkort ATI® MOBILITY RADEONT 9800 256MB Lydkort Integrert 16-bits SB kompatibelt lydkort Optisk stasjon 8x DVD+RW Drive 4x USB 2.0, DVI, TV-Out, Firewire, IR Service 1 års henteservice Pris: 18 000,- -tilbud hos dell.no Syns det tilbudet for en skrivebordserstatter var utrolig bra! Viss du i tillegg smisker deg til å få 1024 mb ram uten å betale så alt for mye mer så har du en komplett skrivebordserstatter! Edit: Skirvelefi Endret 17. oktober 2004 av Tored Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Ja, jeg ville gått for en Dell. Har selv en Dell Inspiron 9100 (toppmodellen), og denne egner seg .ypperlig. til videoredigering. Den er sinnsykt kraftig for å "bare" være en laptop (er nok den kraftigste laptopen jeg har vært borti hittill), og kan bl.a utstyres med en 7200RPM harddisk (viktig!) når man handler hos dell.no Desverre så går alle disse godsakene (dual channel 400MHz RAM, Intel P4 3GHz 800MHz FSB, 2 stk 7200RPM hd'er, ATI Radeon 9x00 128MB, 15,4" TFT widescreen osv osv) utover batterikapasiteten. Selv om notebook'en er utstyrt med ett monster av ett batteri, så er det ikke mer enn drøyt 40-50 minutter batteritid - selv om man holder på med enkle ting som f.eks internett-surfing. M.a.o det sier seg selv at denne maskinen er ment for å brukes med strømadapteren, og da er batteriet kun ment som en backupløsning i tilfelle man sitter uten strøm i kortere perioder. Velger du en eple-maskin (les: Mac), så skal du grave .brutalt. dypt i lommeboka før du i det hele tatt .tilnærmer. deg lignende spesifikasjoner. Hvis du frivillig vil betale flere tusen kroner ekstra for fancy plastikk-design, så velg gjerne en eplemaskin.... (ved nærmere ettertanke tror jeg faktisk ikke det finnes bærbare eple-maskiner med tilsvarende muligheter innen hardware) Har jobbet med videoredigering på Mac og PC i mange år. Bruker PC hjemme, og for tiden Mac på skolen (og tidligere på jobb). Idag finnes det ingen som helst grunn til å velge Mac fremfor PC (eller omvendt) basert på tilgjengelig programvare, funskjonalitet, system stabilitet, eller hvor mye mere 'profesjonellt' det ene systemet er i forhold til det andre. Idag velger man arbeidsplatform utifra egne personlige preferanser; rett og slett hvilket system man liker å jobbe på selv. Noen nevnte NRK tidligere i denne tråden; der bruker de Avid til videoredigering (PC-basert). .... Mac kræsjer like ofte som PC (noe de har gjort i alle år, men som ingen hardcore Mac-bruker noensinne vil inrømme) .... profesjonell software finnes tilgjengelig på begge systemer. I de fleste tilfeller finnes samme programvare tilgjengelig på begge platformer. Men som sagt, man får MYE mere 'value' for pengene hvis man velger en PC. Endret 18. oktober 2004 av SUiCiDE_COMMANdO Lenke til kommentar
Tored Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 De mac'ene jeg har vaert borti har krasjet MER enn min pc. Lenke til kommentar
nGE^^ Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Tror jeg dropper tanken på kjøp av mac jeg Da gjenstår det bare å finne ut hvilken pc jeg vil ha. Den dell maskinen jeg har fått et tilbud om å kjøpe, kan det være noe å gå for? Lenke til kommentar
nGE^^ Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Her er tilbudet jeg fikk: -Precision M60 Pentium M 1.7GHz 2Mb 400FSB + 15.4in UltraSharp WUXGA LCD with Internal Ethernet Card -European - 90W AC Adapter, Power Cord -1,024MB 333MHz DDR Memory (2*512MB) -60GB 9.5mm (7,200rpm) IDE Hard Drive -(Removable) 8X DVD / 24X CD-RW Combo Drive with Decoder Software -9 Cell 72WHr LI-ION Primary Battery -No Carry Case -128MB nVidia Quadro FX Go1000 Graphics Card -Finland/Norway - Internal 56K Modem Daughter Card -Intel PRO Wireless 2200 802.11b/g mini PCI card -Norwegian Internal Keyboard -SW Drivers For M60 -{Norwegian - }Microsoft Windows XP Pro SP1(No Media) (Norwegian) -{Norwegian - }Microsoft Windows XP Pro SP1(Media/Recovery CD) (Norwegian) Base warranty -3Y NBD (Next Business Day On-site ) -CompleteCare 3Y NBD Accidental Damage Cover from London General Insurance Alt dette skulle jeg få for: 25000kr. Er dette noe å satse på, eventuelt andre ting jeg bør sjekke ut? Lenke til kommentar
nGE^^ Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Hvis jeg fulgte godt med når jeg pratet med en fyr over telefonen fra dell sa han at den kom på 31000kr, så da bør jeg vel ha fått en ok pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå