Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lav hastighet på internett når 8mbit-linje deles

Anbefalte innlegg

Jeg gikk for noen uker siden innstallert 8mbit linje fra NextGenTel og alt var vel og bra. Men så fant jeg og noen kompiser i huset vi bor i at vi skulle dele på linja og kjøpte en 16 ports switch som vi satt etter ruteren fra NGT. De dagene da det bare var meg på linja funka alt flott og jeg hadde hastigheter opp mot 8mbit, men etter at et par kompiser også koblet seg på switchen så har jeg opplevd EKSTREMT lave hastigheter (30kbs) mens naboen min får (som er koblet til den samme switchen) får 6-7 mbit. Er det noen som kan ha peiling på hvorfor dette skjer? Trodde en switch fordelte kapasiteten rimelig likt mellom alle de som er påkoblet? Eller?? Hva kan jeg gjøre?

Og ja, NGT har den VÆRSTE kundeservicen man kan tenke seg!

Endret av hood
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver dere en og en, eller holder han på med f.eks p2p?

Har du prøvd med annen kabel? (kan jo være dårlig terminering eller cross talk pga dårlig kabel)

Mitt råd er uansett å kjøpe en switch der du kan styre båndbredden, slik at det ikke blir krangling.... for det blir det lett når man deler slik og det blir rettferdig uansett argumentasjon.

Hva har NGT's kundeservice med dette å gjøre?

(de har ansvar fra og med router og ut, ikke innenfor og det er folk som ringer pga ting som de ikke har noe med som sørger for at det blir dårligere support for andre)

Lenke til kommentar

NGT's kundeservice har ingenting med dette å gjøre men jeg måtte bare få ut min frustrasjon for hvor dårlig den er. Jeg har ringt den mange ganger for å spørre om f.eks. når ruter/installatør kommer og etter å ha ventet opp i mot en time hver gang så kan de ikke svare.

Tilbake til problemet med switchen, vi prøver en og en ja, og skrur av alt av p2p. Han får 6mbit og jeg 39kbit...Vi har prøvd med andre kabler til min PC, men det gjorde ikke susen...skal prøve å koble meg rett på switchen med en kabel jeg VET virker og se hva som skjer da. Men hvis ikke det er kabelen, hva kan da være grunnen?

Lenke til kommentar
Glemte å si at vi begge har ca. 20 meters strekk på kabelene.

Strekk over 10m skal terminers i en veggkontakt eller et patchepanel.

Hva er hastighet fra deg til en annen PC da? Lite trolig at kabelen er problemet, enten så funker det eller så funker det ikke. Er ikke som en vannslange man klemmer på så det kommer mindre vann igjennom smile.gif

Støy kan påvirke signalet i kabelen og fororsake packetloss etc.

De dagene da det bare var meg på linja funka alt flott og jeg hadde hastigheter opp mot 8mbit, men etter at et par kompiser også koblet seg på switchen så har jeg opplevd EKSTREMT lave hastigheter (30kbs) mens naboen min får (som er koblet til den samme switchen) får 6-7 mbit.

Hvis du downloader med bare en connection og de andre bruker programmer som setter opp flere connections når de laster ned, vill du få den effekten du beskriver,

Lenke til kommentar

Fra meg til hans PC er hastigheten grei nok, laster ned en DIVX på 750mb på 5-6 minutter...skulle vel egentlig gått raskere det også siden vi begge har 100mbit nettverkskort.

Har laget kabelene selv, kan det være at jeg har gjort noe feil der? Har hørt rykter at om skal kabelen være over et visst antall meter så må ikke fargene på pluggene være like i begge ender, men omvendt på de to midterste? men det ville vært rart om det er kabelen også, fordi naboen min har akkurat like lang og likt satt opp kabel (samme fargerekkefølge...)

Begynner å gå tom for løsninger... :hmm:

Lenke til kommentar

En switch fordeler ikke hastigheten sånn helt uten videre, du må nok opp et par hakk i prisklassen for å få en switch for å få mulighet til sånt. Den enkleste og billigste løsningen er å installere NetLimiter (eller et annet båndbredde begresnings program) på begge maskinene og begrense dette til 4mbit på hver maskin.

Lenke til kommentar
Strekk over 10m skal terminers i en veggkontakt eller et patchepanel.

Ja, kabelen går fra switchen til vegg-kontakten (ca 18. meter) og fra veggkontakten til PCen (ca 2 meter).

Støy kan påvirke signalet i kabelen og fororsake packetloss etc.

Vet at kabelen er dårlig skjermet i den enden som står i switchen, der er den yttre (gråe) plastikken tatt av. Kan dette føre til packetloss? Er jo masse kabler ved siden av hverandre ved switchen...

Hvis du downloader med bare en connection og de andre bruker programmer som setter opp flere connections når de laster ned, vill du få den effekten du beskriver,

Han andre kompisen har ikke peiling på data så tror ikke han vet hvordan man setter opp flere connections. Han bruker kun Kazaa Lite ++.

Endret av hood
Lenke til kommentar
En switch fordeler ikke hastigheten sånn helt uten videre, du må nok opp et par hakk i prisklassen for å få en switch for å få mulighet til sånt. Den enkleste og billigste løsningen er å installere NetLimiter (eller et annet båndbredde begresnings program) på begge maskinene og begrense dette til 4mbit på hver maskin.

Problemet er at vi er 10 stykker som skal dele på linja og at snart så kommer de andre seg på nettet også! Da er vel jeg nede i 1bit/s ellerno tenker jeg... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Problemet er at vi er 10 stykker som skal dele på linja og at snart så kommer de andre seg på nettet også! Da er vel jeg nede i 1bit/s ellerno tenker jeg...  :dontgetit:

Ahh, jeg trodde dere bare var 2 stykker som delte linjen. Men da anbefaler jeg det å ta en titt på Clark Connect. Det er en linux disto som er designet til kjøre som router/switch/firewall/webserver/DHCP/osv. Den har mulighet til å dele hastigheten til maskinene. Du bare kobler den mellom switchen og ADSL modemet. Den er veldig enkel å sette opp og kan administreres via nettverket. Du trenger rikig nok en til maskin, men den krever minimalt av system resurser så den kan kjøres på en gammel maskin.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Har du prøvd å koble din maskin rett i ruteren igjen for å se hvordan hastigheten er da?

Nei, ikke direkte i ruteren, men via switchen og da fikk jeg ca 6-7 mbit da jeg var alene. Nå er jeg nesten tilbake til steinalderhastigheter på runt 40 kbit

Lenke til kommentar
Problemet er at vi er 10 stykker som skal dele på linja og at snart så kommer de andre seg på nettet også! Da er vel jeg nede i 1bit/s ellerno tenker jeg...  :dontgetit:

Ahh, jeg trodde dere bare var 2 stykker som delte linjen. Men da anbefaler jeg det å ta en titt på Clark Connect. Det er en linux disto som er designet til kjøre som router/switch/firewall/webserver/DHCP/osv. Den har mulighet til å dele hastigheten til maskinene. Du bare kobler den mellom switchen og ADSL modemet. Den er veldig enkel å sette opp og kan administreres via nettverket. Du trenger rikig nok en til maskin, men den krever minimalt av system resurser så den kan kjøres på en gammel maskin.

Hmm...hadde håpet å kunne løse dette uten å måtte sette inn en ekstra maskin...

Lenke til kommentar

Heisann, leste igjennom tråden din, og tenkte bidra med litt;

Først; endre "emne-tittel" til noe annet. "Lav hastighet på 8mbit fra NGT" beskriver ikke ditt problem i det hele tatt, det får det heller til å høres ut som det er noe negativt med NGT.

En switch deler ikke "upload-porten" på de resterende portene, som tidligere nevnt. Da må du opp i en mye dyrere switch, som mest sannsynligvis ikke er aktuell for mannen i gata.

For å løse problemet kan du enten installere netlimiter (som nevnt) på alle pc'ne, og dele 8mbit/antall pc'r.

En annen løsning er å sette opp en linux-server. Du kan da la denne fungere som gateway.

(http://www.google.no/search?hl=no&q=network+shaper)

(http://www.google.com/search?hl=no&q=traffic+shaper)

[edit]: la til en link til

Endret av BremnesX
Lenke til kommentar

Dersom det skulle vise seg at du får bra hastighet igjen mens du er direkte tilkoblet ruteren så hadde jeg testet følgende:

1. Via switch, mens naboen er koblet fra switchen.

2. Via switch, mens naboens maskin er avslått.

3. Via switch, mens naboens maskin er påslått.

Fungerer ting bra med 1, så er det usannsynlig at det er noe galt med switchen.

Test 2 og 3 er for å sjekke om ikke naboens maskin er infisert med noe som sender ut mye dritt på nettverket.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Heisann, leste igjennom tråden din, og tenkte bidra med litt;

Først; endre "emne-tittel" til noe annet. "Lav hastighet på 8mbit fra NGT" beskriver ikke ditt problem i det hele tatt, det får det heller til å høres ut som det er noe negativt med NGT.

Ok, nå er det gjort :)

takker forøvrig for svar!

Lenke til kommentar

Jeg har jo kommet med to løsninger til deg. Enten installere en Clarc Connect på en maskin å få den til å ta seg at fordelingen, eller installere NetLimiter på alle maskinene. Det er jo ikke noe problem å deaktivere NetLimiter og bruke mer av linjen, men hvis du bruker CC så må man logge inn i serveren og endre noe der for å få mere båndbredde. Siden dere er såpass mange maskiner så tror jeg at å bruke CC eller en swtich med Network Shaping vil være best.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Jeg har jo kommet med to løsninger til deg. Enten installere en Clarc Connect på en maskin å få den til å ta seg at fordelingen, eller installere NetLimiter på alle maskinene. Det er jo ikke noe problem å deaktivere NetLimiter og bruke mer av linjen, men hvis du bruker CC så må man logge inn i serveren og endre noe der for å få mere båndbredde. Siden dere er såpass mange maskiner så tror jeg at å bruke CC eller en swtich med Network Shaping vil være best.

hmmm...kanskje jeg må kjøpe ny switch da...har hørt at HP 2525 skal være bra til dette formålet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...