Octavian Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 finnes det noe mikmak man kan bruke for og beskyte mot tordenvær osv, som man vet har tordenværet er tendens til og ta pc, tv osv. tenkte på det at dissa webhostene osv må jo ha en løsning så ikke hele serverparken blir grilla... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 vel, overspenningsvern skal visstnokk hjelpe.. mener jeg leste det i en annen tråd her.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Et skikkelig data overspenningsvern gjør susen. Komplett.no har mange. De billige til under 400,- kr er ikke så mye verdt, da de ikke klarer å filtrere bort de raskeste spenningssvigningene (transistenter). Skal du sikre, regn med 500 - 1000 kr. På TV kan du bruke rimeligere. Husk ellers at telefonlinje/ADSL kan være like utsatt. Webhostene bruker helt andre løsninger. Digre systemer med backupbatteri og spenningsvern. Ellers har jeg primært valg å bruke avknapp og ta ut strømkontakten når tordenvær har vært problemet. Lenke til kommentar
Octavian Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 altså saken er den at jeg vil ha pcn på nettet selvom det er dårlig vær... kan eventuelt kjøpe en slik sak til si 1500 - 2000, kan man da plugge pcn, skjerm og LAN kontakten i den saken da? adsl kommer jo via lan. samt om jeg har dette, går det da an og forsikre pcn mot slikt noe? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Er det bare overspenningsvern du trenger er dette OK. Laget for norske forhold, dvs det norske strømnettet. Tar både telefonlinja, kobles før ISDN, ADSL-modem, og strøm til data. Problemet er ofte at man trenger to pga at det er for stor avstand mellom hvor telefonkontakten er og PC-en. Er disse på samme plass, kan man f.eks velge storebror til 1250 kr. Ønsker du også at maskina skal kunne tas kontrollert ned ved strømbortfall så må du velge en UPC. Avhengig av hvor mye strøm maskinparken din drar, så trenger du en offline UPC med 500VA (ca 350 Watt), 650VA eller mer. Pris 900 - 1500 kr. Har vanligvis batteribackup for 5 - 15 min avhengig av belastning. Flere løsninger kan også sikre LAN/Telefon. Har du f.eks en 500W strømforsyning og en LCD skjerm klarer du deg godt med 650VA. Her kan du vurdere behovet ditt Siste løsningen er å få sikret hele huset ved hjelp av grovvern og finvern i sikringskapet. Men det koster et hakk mer - mange hakk. Ellers så har strømnettets beskaffenhet mye å bety. Jeg bor nå en plass der omtrent alle kabler går i bakken. Har derfor svært lite problemer med spenningssvingninger grunnet tordenvær. Samme gjelder telefon. Bruker du overspenningsvern eller "fornuft" tror jeg faktisk vanlig hus/innboforsikring dekker skader ved tordenvær. Sjekk vilkårene. Men ved en løsning som nevnt øverst skal ikke risikoen være stor. Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Tror det beste hadde vært å skrudd av pcen uansett Lenke til kommentar
Toffa Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Bruker du overspenningsvern eller "fornuft" tror jeg faktisk vanlig hus/innboforsikring dekker skader ved tordenvær. Sjekk vilkårene. Men ved en løsning som nevnt øverst skal ikke risikoen være stor. Mange forsikringsselskaper forlanger egen dekning av pcen. Når jeg var kunde hos IF var det ca 11-1200 kroner bare for å forsikre pcen. Jeg har 2 sånne overspenningsvern som det refereres til her som har fulgt med i såkalte "jobb pc" pakker. De står i, men jeg tror ikke de har noen som helst funksjon utenom som padde (jeg har den med flere kontakter). Det står i bruksanvisningen at man skal bruke jordet kontakt for at de skal virke og det er det vel de færreste som har på datarommet. Ellers har jeg overspennningsvern i sikringsskapet. Det er jo den beste løsningen for da dekkes alt. Tror det var billig å innstallere det ... 2-3.000 eller noe sånt, men det er lenge siden så du må nesten spørre en fagmann. Lenke til kommentar
Renshai Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Jeg har selv denne: http://www.officeshop.no/prodSearch.asp?IT...lAction=details Har ikke hatt noen strømspikes ennå, men det følger med en garanti på tilkoblet utstyr på opptil 5000 Euro eller noe sånt. Boksen sikrer ADSL og strøm (har selvfølgeligvis ikke fasttelefon) Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Ta en titt på denne artikkelen hos PC World. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå