Gå til innhold

Telenor Internett Abuse avd


Anbefalte innlegg

Om ikke dette er nok så har jeg formatert harddisken forrige uke pga SP2.

Hmm... her har vi kanskje tabben din?

Koblet du deg på nettet FØR du du hadde installert en firewall da du reinstallerte?

Sitter man online på en ubeskyttet maskini 2-3 minutter, er man virusinfisert. Man trengere ikke engang å RØRE maskinen, det holder rett og slett med at man er online.

 

Skal du reinstallere XP, må du ta noen forholdsregler:

 

1. Lag en XP cd med SP2 integrert og installer fra den. SP2 inneholder RPC patchene som forhindrer deg ifra å bli infisert av feks. Sasser.

2. Ta ut nettverkskabelen under installasjonen. Installer en firewall FØR du plugger i kabelen. Kjør deretter Windows Update og last ned alle kritiske oppdateringer

Hahaha

 

Utrolige påstander folk har må jeg si...

 

Angående SP2, er det absolutt ikke en nødvendighet å ha det.

 

Folk som har piratversjon av Xp, har heller ikke muligheten til å installere sp2, og hvor mange brukere er det da som er virus sårbare i følge deg?

 

mange har heller ikke firewall, det er heller ikke ansett som en absolutt nødvendighet, og man skal fint klare å være virus fri uten både sp2 og en firwall.

 

Man er ikke automatisk virus infisert om man er online i 2-3 minutter, maken til paranoid utsagn har jeg ikke hørt på lenge

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hahaha

 

Utrolige påstander folk har må jeg si...

 

Angående SP2, er det absolutt ikke en nødvendighet å ha det.

 

Folk som har piratversjon av Xp, har heller ikke muligheten til å installere sp2, og hvor mange brukere er det da som er virus sårbare i følge deg?

 

mange har heller ikke firewall, det er heller ikke ansett som en absolutt nødvendighet, og man skal fint klare å være virus fri uten både sp2 og en firwall.

 

Man er ikke automatisk virus infisert om man er online i 2-3 minutter, maken til paranoid utsagn har jeg ikke hørt på lenge

 

:w00t:

Når du ler av andres innlegg, så må iallefall det du skriver være korrekt og ikke feilaktig/tvilsomme.

 

Du kan ha piratversjon av SP2, muligens er keyene som ble stengt for SP1 forsatt aktivt.

 

Strengt tatt er ikke firewall nødvendig ja, men i praktisk er det det. Forutsetter at pc'en sitter ikke bak nat eller en firewall på jobben. Grunnen er enkel, har du ikke firewall og skal patche opp windows dersom du kun har en ren windows xp eller sp1 vil du med høy sannsynlighet får blaster eller noe annet svineri før du har fått installert alle sikkerhetsoppdateringene. Velg og merke er blaster ikke virus, men en worm. Uansett så vil ikke den vanlige mann i gaten skille mellom worm og virus, så utsagnet er vel mer eller mindre korrekt.

Lenke til kommentar
Folk som har piratversjon av Xp, har heller ikke muligheten til å installere sp2, og hvor mange brukere er det da som er virus sårbare i følge deg?

 

mange har heller ikke firewall, det er heller ikke ansett som en absolutt nødvendighet, og man skal fint klare å være virus fri uten både sp2 og en firwall.

 

Man er ikke automatisk virus infisert om man er online i 2-3 minutter, maken til paranoid utsagn har jeg ikke hørt på lenge

 

sp2 med pirat winxp er ikke umulig.

 

det er sannsynligvis ikke nødvendig med firewall hvis du har oppdatert windows skikkelig før man overhodet kobler PCen til nettverket. det er perioden fra man kobler til internett og til PCen faktisk blir patchet som er kritisk.

 

har du sjekket firewall-loggene dine i det siste? ta en titt på alle ormene som prøver seg

Lenke til kommentar

Telenor har ikke på plass noe som lar dem finne ut hva slags data som sendes på linjen din. Det eneste de vil kunne se er karakterestikken på dataene. f.eks. om du kontakter tusenvis av maskiner i et bestemt nettverk og sender data systematisk til bestemte porter på alle maskinene, så sier det jo seg selv at du driver med port-scanning (som i praktisk bruk bare gjøres om du ser etter ofre til å "hacke").

 

Med andre ord, Telenor kan ikke se at du f.eks laster ned et pirat-spill fra :wee:, eller en mp3 fra kazaa. De ser at noe trafikk går inn til maskinen din, så slapp av. (Jeg sier ikke at det ikke er teknisk mulig å avlytte ukryptert trafikk, men bare at det ikke forkommer ved mindre du blir spanet av politiet eller noe i den dur :p )

 

Om du ikke har bedrevet med noe slikt selv, så er det meget mulig en trojaner som bruker din maskin til å gjøre slike oppgaver. Dette er egentlig ganske vanlig.

 

Det er litt dårlig at du ikke fikk noe mer detaljer informasjon fra Telenor. om du ikke fått vite hva du liksom har gjort feil, så er det liksom veldig vanskelig å rette på det.

Lenke til kommentar
Folk som har piratversjon av Xp, har heller ikke muligheten til å installere sp2, og hvor mange brukere er det da som er virus sårbare i følge deg?

Fra IT-avisen:

Alle får oppdatere

De som måtte få beskjed om at de har piratutgave installert, vil likevel få oppdateringene. Dette gjelder også den nye Windows-oppdateringen SP2, som kommer på norsk i morgen.

 

Piratene vil likevel få en liten reprimande. De vil bli bedt om å oppsøke butikken de kjøpte PC-en for å kjøpe en «ekte» utgave av Windows. Samt få informasjon om fordelene ved å bruke lovlig programvare før de får laste ned Windows-oppdateringene.

Man er ikke automatisk virus infisert om man er online i 2-3 minutter, maken til paranoid utsagn har jeg ikke hørt på lenge

Mener også at jeg leste en nyhet om at gjenomsnittstiden for å bli infisert på en nyinstalasjon av WinXP ligger på ca. 10 minuter nå. Dette ifølge et av de støre sikkerhetsfirmaene. Lå på 15min for en måned eller to siden.

 

EDIT: Opps. Snakket vist lit for tidlig om SP2 til piratkopier:

For tre dager siden gikk Microsofts produktsjef ut og sa at oppdateringen Service Pack 2 kan installeres på piratverjsoner av Windows XP. Nå har selskapet fått kalde føtter.
IT-avisen Endret av Big_JJ
Lenke til kommentar
Man er ikke automatisk virus infisert om man er online i 2-3 minutter, maken til paranoid utsagn har jeg ikke hørt på lenge

Dette er ikke en påstand, det er fakta.

Sitter du på en ren linje med en upatcha XP versjon, og ikke bak feks. en NAT router eller en annen form for firewall, tar det ikke mange minutter før man får Sasser, gjerne ikke mer en 2-3 minutter. Dette har jeg selv vist til tvilere flere ganger.

 

Nei, du trenger ikke SP2, men du må ha etpar RPC patcher fra Windows Update for å slippe disse virusene. Grunnen til at jeg nevnte en cd med SP2 integrert, er at SP2 har akkurat disse patchene innebygd, og installerer fra denne cd'en, slipper du å laste ned patchene selv.

 

Og at SP2 er unødvendig er bullshit.

Et eksempel:

I fjor juli kom det en patch på Windows Update. Den patchet en bug i RPC tjenesten til XP. Tiden går, og folk driter i å oppgradere. Plutselig, 1 og enhalv mnd. etterpå, kommer MSBlaster viruset. Dette er et virus som spres over internet nettopp gjennom bug'en som RPC oppdateringen fixet. Milioner av folk blir smittet, BARE FORDI DE IKKE OPPGRADERTE. SP2 inneholder en haug med lignende bugfixer. For alt vi vet, sitter det en eller annen cracker og skriver på et virus som utnytter en av disse buggene, så jeg sier bare en ting: HOLD "#¤"# OG OPPGRADER.

Lenke til kommentar
Folk som har piratversjon av Xp, har heller ikke muligheten til å installere sp2, og hvor mange brukere er det da som er virus sårbare i følge deg?

 

mange har heller ikke firewall, det er heller ikke ansett som en absolutt nødvendighet, og man skal fint klare å være virus fri uten både sp2 og en firwall.

 

Man er ikke automatisk virus infisert om man er online i 2-3 minutter, maken til paranoid utsagn har jeg ikke hørt på lenge

 

sp2 med pirat winxp er ikke umulig.

 

det er sannsynligvis ikke nødvendig med firewall hvis du har oppdatert windows skikkelig før man overhodet kobler PCen til nettverket. det er perioden fra man kobler til internett og til PCen faktisk blir patchet som er kritisk.

 

har du sjekket firewall-loggene dine i det siste? ta en titt på alle ormene som prøver seg

altså jeg har bygd 20 pc`er med pirat sp2 xp. så det funker fint, thrust me!

Lenke til kommentar

Vel det er egentlig ikke spesielt vanskelig å få sp2 lagt inn på en piratversjon av xp. Det er riktig at Microsoft har blokkert noen keyer, men langt fra alle....

 

Hvis de skal kjøre en sjekk gjennom windows update er jo den enkel å komme rundt, bare å laste ned programvaren fra f.eks download.com (tenker da på sp2). Den sjekken som kommer under installasjonen derimot kan man ikke unngå, men som sagt langt fra alle keyene er blokkert.

 

Det skulle ikke være så vanskelig for microsoft å forstå at det er prisen på xp som er skyld i alt. Men Bill Gates må jo ha til salt i grøten.

Lenke til kommentar
Det skulle ikke være så vanskelig for microsoft å forstå at det er prisen på xp som er skyld i alt. Men Bill Gates må jo ha til salt i grøten.

med de prisene de har så har han sikkert råd til sukker og kanel + smørøye

Prisen på winxp professional studenversjon, oppgradering (som kan forresten kjøpes av alle unntatt firma) er nå nede på overkant av 500,-

 

Dyrt?

 

Forresten, å koble seg mot internett for så å laste ned oppdateringer fungerer som oftest så dårlig at du får virus på maskina før oppdateringene er ferdig lastet ned!

 

Dette opplevde jeg selv da jeg formaterte i vinter, blaster dukka opp før windows update hadde søkt igjennom maskina mi :cry:

 

Så nå har jeg hele SP2 nettverksinnstallasjon på maskina her..sånn at jeg kan bare dobbeltklikke på fila og vips jeg er sikret.

Lenke til kommentar
Prisen på winxp professional studenversjon, oppgradering (som kan forresten kjøpes av alle unntatt firma) er nå nede på overkant av 500,-

 

Dyrt?

Hm. Har ikke windows fra før, så oppgradering fungerer dårlig. Heller ikke student, så jeg må nokk bla opp mange lapper. (Alle får kjøpt studentversjon?) Windows har jo heller ikke X86_64 støtte enda. Så jeg tror jeg holder meg unna en god stund enda.....

Lenke til kommentar

off topic: ser at noen nevnte at de hadde norton antivirus og sp2 installert.

dersom dette er norton antivirus 2004 bør de sjekke at den faktisk fungerer.

har mange ganger opplevd at kombinasjonen er dårlig, for ikke å si elendig.

oppgradering til 2005(som vil fungere med sp2) er nå å få tak i :thumbup:

 

for å være sikret bør man oppdatere windows, kjøre oppdater antivivirus,

kjøre oppdatert adaware(adaware + spybot), bruke firewall, holde

epost adressa så hemmelig som mulig og ikke trykke på mystiske mailer.

men fortsatt er man ikke HELT sikkret :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...