Jonas Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) Hallo Har bestemt at jeg skal sette meg inn i DirectX nå, men det viser seg at det er _meget_ vannskelig Jeg har et par problemer her: 1. Jeg vil at man skal kunne sikte opp og ned, uten at man skal gå oppover i lufta. Hvordan kan jeg gjøre det? 2. Hvordan lager jeg maps? Eller må jeg lage et eget system, som holder orden på x-filene, og hvor de skal være osv? 3. Jeg kan jo gå inn i bilden også. Finnes det noe innebygd kolisjon greier, eller må jeg lage det selv også? Jeg fant koden på PSC. Altså ikke jeg som har laget den, så ikke begyn å spør meg om DX-spørsmål Tror jeg trenger en lang og fin tutorial, eller bok til dette ... Noen som vet om noe? Jonas Test.zip Endret 12. oktober 2004 av Jonas Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 dette er ikke noe lett tema, og jeg har selv bare saavidt begynt aa roere overflaten. Jeg anbefaler deg aa skaffe deg en bok eller to om emnet. Du kan ikke forvente deg noen fantastiske resultater de foerste maanedene, for du er noedt til aa lese aa forstaa det som blir sagt. Teori er helt grunnleggende her (det er veldig mange abstrakte begreper som er viktig aa forstaa). Dessuten boer du skaffe deg et 3D program, samt et bildemanipuleringsprogram. Disse programmene maa du ogsaa beherske i tillegg. Ang DirectX programmering i VB, saa kan jeg anbefale denne boken. Lykke til! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 1: For å sikte, må du bruke roteringsmatrise...les om matriser. Den heter vel LookAt. Denne koden gør at du kan flytte deg i den retninga du sikter. rad = rot.y * (PI / 180); axx.x = sin(rad) / PI; axx.y = cos(rad) / PI; rad = rot.x * (PI / 180); axx.z = cos(rad) / PI; Hvis Direct3D bruker radianer istedet for grader, kan du sløyfe "* (PI / 180) kanskje "/ PI" også... Legg til axx.X i X o.s.v. (gang med hastighet) Dette er ikke koden jeg bruker i spillet, for den koden er skrevet i Assembly med sinus tabeller og mas. 2: Stort sett må du lage alt som ikke har direkte med grafikken å gjøre selv, det er ikke GameFactory du holder på med. 3: Se over Jeg er ikke til så mye hjelp nå... :sukk: Lenke til kommentar
jajajalla Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Er ikke DX 7 litt gammelt å begynne å lære seg nå? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Er ikke DX 7 litt gammelt å begynne å lære seg nå? jo, men hvem har nevnt noe om DirectX 7 ? Lenke til kommentar
jajajalla Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Er ikke DX 7 litt gammelt å begynne å lære seg nå? jo, men hvem har nevnt noe om DirectX 7 ? Hvis du leser igjennom koden, så ser du han bruker det... Har ikke noe i mot det, synes bare det er litt rart å begynne med 7! Endret 13. oktober 2004 av jajajalla Lenke til kommentar
Rescudo Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Dette er ikke koden jeg bruker i spillet, for den koden er skrevet i Assembly med sinus tabeller og mas. Hvilket spill snakker du om nå? Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Et godt tips er å sjekke ut vbforums. Du vil nok spesielt være interessert i gruppen "Games and Graphics Programming". Mange flinke folk der + endel gode tutorials og linker. Men ikke stikk herfra selv om jeg gir deg denne linken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå