Deuce Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) Har fått i oppgave av min snille naturfaglærer å bevise for ham at butan inneholder Hydrogen- og karbonatom. Hvilken måte skal til for å bevise dette? Håper det er noen naturfag geni her. Beklager til moderatorene om posten havnet i feil kategori, syntes at den passet bra her. Tusen takk! Endret 12. oktober 2004 av Deuce Lenke til kommentar
trra Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) Ikke at jeg har veldig peil på det her, men jeg prøver .Når man brenner butan så dannes det jo bla CO2 og H2O, H2O kan man jo se i form av damp. CO2 kan bevises ved å bruke en CO2 analysator, f.eks et stoff som skifter farge etterhvert som det blir utsatt for CO2. Karbon kan man jo også se som "sot" som legger seg på en gassbrenneren når man brenner butan Endret 12. oktober 2004 av trra Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) Ikke at jeg har veldig peil på det her, men jeg prøver .Når man brenner butan så dannes det jo bla CO2 og H2O, H2O kan man jo se i form av damp. CO2 kan bevises ved å bruke en CO2 analysator, f.eks et stoff som skifter farge etterhvert som det blir utsatt for CO2. Karbon kan man jo også se som "sott" som legger seg på en gassbrenneren når man brenner butan Meget mulig jeg formulerte sprøsmålet dårlig, men er ikke så lett å formulere det godt heller. Altså jeg skulle bevise for ham at Butan inneholdt Hydrogen og karbonatom. Fordi at den brenner så reagere atom med hverandre? Ikke? Takker for forslag. Endret 12. oktober 2004 av Deuce Lenke til kommentar
trra Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Vel, CO2 blir jo danna når karbon forbrenner(reagerer med Oksygen) og når hydrogen forbrenner(reagerer med oksygen) så blir det H2O. Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 Takk for gode forslag. Føler bare at jeg ikke helt har fasiten enda (God nok argumentasjon), flere forslag? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Det er to måter å se denne oppgaven på: 1. The Pro Way. Få tak i butan, skaff tilgang på et laboratorie med spektroskopiutrstyr, og studér. 2. The Other Way. Hvis butan er et hydrokarbon inneholder det både H og C. Når hydrokarboner brenner, dannes det CO2 og H2O. CO2 kan påvises f.eks. ved blakking av kalkvann. Led noe av gassen som dannes ned i et reagensglass med klart kalkvann. Det skal da bli grått etterhvert. Vanndampen kan påvises ved f.eks. dehydrert (vannfritt) kobbersulfat. Dette er hvitt, og blir blått når det utsettes for vanndamp. Du kan f.eks. ha litt på en spatel og holde over brennende butan. Det er både vanndamp og karbondioksid i lufta fra før, men ikke nok til å utløse indikatorene like raskt som forbrenning av hydrokarboner. Altså trenger du et analysesett bestående av gassbrenner, gassoppsamlingstrakt, glassrør og spatel. Av stoffer trenger du kalkvann (CaOH(aq)) og vannfritt kobbersulfat (CuSO4*0H20). Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 Det er to måter å se denne oppgaven på: 1. The Pro Way. Få tak i butan, skaff tilgang på et laboratorie med spektroskopiutrstyr, og studér. 2. The Other Way. Hvis butan er et hydrokarbon inneholder det både H og C. Når hydrokarboner brenner, dannes det CO2 og H2O. CO2 kan påvises f.eks. ved blakking av kalkvann. Led noe av gassen som dannes ned i et reagensglass med klart kalkvann. Det skal da bli grått etterhvert. Vanndampen kan påvises ved f.eks. dehydrert (vannfritt) kobbersulfat. Dette er hvitt, og blir blått når det utsettes for vanndamp. Du kan f.eks. ha litt på en spatel og holde over brennende butan. Det er både vanndamp og karbondioksid i lufta fra før, men ikke nok til å utløse indikatorene like raskt som forbrenning av hydrokarboner. Altså trenger du et analysesett bestående av gassbrenner, gassoppsamlingstrakt, glassrør og spatel. Av stoffer trenger du kalkvann (CaOH(aq)) og vannfritt kobbersulfat (CuSO4*0H20). Hjertelig tusen takk! Du har peiling.! Lenke til kommentar
Janivars Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Formlen er C4H10.. Mer trenger du vel ikke å bevise.. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Det har ikke falt deg inn at "bevis" betyr at man skal gå ut ifra at man ikke har noen formler? Du skal rett og slett tenke deg at du ikke vet noe om stoffet. En enkel måte å påvise karbon (sot) på, er å helle det du skal brenne i en liten beholder, helle zalo oppi, røre så det skummer og tenne på. Såpeskummet vil binde sotet. Ikke veldig avansert, men det er bra til å se forskjell på alkaner (mange H i forhold til C)=lite sot, og spsielt flerverdige alkyner (få H i forhold til C)=mer sot. Endret 13. oktober 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Formlen er C4H10.. Mer trenger du vel ikke å bevise.. Vet meget godt at formelen er C4H10, men må nok bevise litt mer. Takker for forslag! Endret 13. oktober 2004 av Deuce Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå