Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-link og Thomson - En vanskelig greie?


Anbefalte innlegg

Hei,

har ADSL levert fra Telenor. Da følger Thomson SpeedTouch 510i med som modem/router.

Ønsker å kjøre flere PC'er - også trådløse og kjøpte derfor D-link DI-514 router.

 

Dette får jeg ikke til å fungere. Har noen andre plundret med dette og til slutt fått det til?

 

Har forsøkt å la Thomson stå som PPPoE og D-link med dynamisk routing.

Har også forsøkt å la Thomson stå som bridge og D-link som PPPoE.

 

Får det ikke til. Er det noen andre knep her?

 

Veldig taknemlig for svar. Alternativet må bli en enkel hub istedet, men da mister jeg jo mulighet for wlan....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ganske greit å få til egentlig - men det er flere måter å gjøre det på.

 

1. Får du nettilgang i det hele tatt? Altså uten å ha dlink'en i systemet, kommer du ut på nett kun vi thomson? (du skal kunne det).

 

Hvis ja, så er det så enkelt som å plugge en vanlig nettverkskabel i en av de switchede portene (altså IKKE WAN-porten) på Dlink, og putt den andre enden i en tilsvarende switchet port på thomson. bruker nå dlink'en som et AP, og du bruker ikke routing-delen av den i det hele tatt.

 

Har du nå satt opp Dlink slik at du klarer å koble til en trådløs klient (eller bare plugget et pc direkte i en av de ledige switchede portene på Dlink'en), så simsalabim, du er på nett.

 

Får du ikke nettilgang selv uten dlink'en i systemet så ligger problemet i thomson, eller hos telenor.

 

Fredrik :)

Lenke til kommentar

Dette løses enkelt ved at du ikke bruker routerdelen i D-link boksen i det hele tatt.

 

1. Slå av dhcp-server funksjonen til D-link routeren.

2. La WAN porten på D-link routeren stå tom. La kabelen fra Thompson routeren gå inn i en av de 4 switch-portene på d-link routeren.

 

Da kan du koble PCer til både de 3 resterende portene OG til WLAN'et.

 

EDIT: Ups, så ikke at det allerede var besvart.

Endret av covah
Lenke til kommentar

ja, jeg går fint ut på nettet når jeg kjører direkte mot Thomson.

 

Det enkle tipset med å kjøre kabel fra Thomson til "ikke-wan" porten på D-linken virker jo genialt! :thumbup:

 

Det sa de ikke noe om på helpdesken til Dlink.

 

PS: Får ikke testet dette før i morgen. Takk for tipset. Kommer tilbake da og sier hvordan det gikk.....

Lenke til kommentar
Hvordan lager man passord / brukernavn på den trådløse routeren ?

Hvordan går man inn å endrer instillingene i routeren, gjør man dette via en pc, eller hvordan gjør man det ? (er vertfall ingen knapper o.l på min, hvor jeg kan gjøre noe.....)

Går somregel inn gjennom et web grensesnitt. Usikker på hvilken adresse D-link bruker. (Kunne ikke disse produsentene blitt enige?!) Sjekk opp hvilken adresse maskinen din bruker som gateway, og tast denne inn i en nettleser. Da skal du fårhåpentligvis få opp et innlogingsbilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...