Gepshen Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Er det slik at hvis ett kamera har 1280 x 960 pixeler så har CCD-brikken denne oppløsningen? Hørte en gang at ett kamera med 1280x960 pixeler gjene hadde en CCD-brikke med kun 1024x768 punkter, og at bildene interpoleres opp til større filer før de lagres. Kjører digitalkamera noen form for filter på bildene før de lagres i lagrinsbrikken i kameraet? Det kan nemlig se ut som at mange digitale kameraer kjører ett sharpen-filter. Ser det ved at kanter i foto ofte har flere nabopixeler som er for mørke / lyse i forhold til hva som er naturlig (samme som skjer ved Sharpenfilter) Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Noen kamera har muligheter for å bruke ulike filtre, f.eks. sharpen, saturation osv. i tillegg til eksponeringskorrigeringer. Når det gjelder interpolasjon, så har FUJI tre kamerar som i utgangspunktet har en 3Megapiksel brikke, men som leverer 6 Megapiksel vha interpolasjon. Hvordan interpolasjonen virker, kan du se HER Lenke til kommentar
ursa81 Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Heisann! Interpolering er jo som kjent JUKS! Samme med digital bildebehandling, for en film-bruker er møtet kanskje ikke alltid like hyggelig. Jeg ble noe skuffet over mitt S40 (men mer glad enn sur). Tar du bilde av naturen får du veldig behandlede grønnfarger. Jeg har også tatt mange bilder med blits der det ser ut som om personene er "limt inn" på bakgrunnen på grunn av skarphetsbehandling i kameraet. Det eneste som er fornuftig å gjøre er å prøve kameraet i butikken. Det høres ut som slit, men om man bruke så mye som det koster for bra digitalkamera i dag, er det eneste måte å bli fornøyd på. Dagbladet (eller var det VG?) hadde nettopp en test av mange digitalkamera i lavere prisklasser. Testen ble utført av en profesjonell fotograf. Hei! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå