Hestkåre Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hei folks! Jeg har en del rare problemer med min nye pc, som består av følgende deler: EPoX EP-8KDA3J Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Lyd AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sølv Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Q-Tec Midi tower ATX TL-MD2, Silver Transparent, uten strømforsyning NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA NorthQ Silent Ice II K8 CPU-Kjøler Socket 754/940, (19db) Problemene er følgende: Allerede da jeg la inn windows, fikk jeg mitt i installasjonen blåskjerm med "dumping of physical memory". Maskinen restartet og jeg måtte starte installasjonen mer eller mindre på nytt. Dette kom gang på gang, og ble til slutt midlertidig løst ved å sette i rammen på nytt og sette inn biosbatteriet på nytt (om det var dette som gjorde utslaget er jo en annen sak) Når jeg så fikk lagt inn saker og ting, kom det nye problemer. Jeg er koblet til et hybelnett, og på den gamle pcen fikk jeg automatisk tildelt ip ved oppstart, og jeg kunne koble av og fra nettverket når jeg ville. På den nye pcen funket det ikke slik, selv om jeg har satt riktige innstillinger, bruker samme operativsystem (windows 2000) etc. Det er ikke alltid jeg får tildelt ip, og hvis jeg kobler ned linjen og kobler opp igjen tar det minst 1 og et halvt minutt før jeg får tilgang til nett. Når jeg laster ned store filer, spiller spill, eller kjører virusscanner, tar det fra et par minutter til nærmere en time, og så restarter pc-en. Det står ofte en blåskjerm, men den blir så fort borte at jeg rekker ikke se hva som står. Hender også jeg får "dump of physical memory". På oppstart hender det jeg får Cmos checksum error, og jeg har også fått meldinger ala "registry file failure" og "pfh-list-corrupt." Etter en ufrivillig restart tok plutselig lydkortet kvelden. Og går jeg i kontrollpanel er tilsynelatende alt som det skal. Jeg har satt alle innstillinger slik de skal etc. Har hørt rykter om at restart kan skyldes for varm cpu etc, men cpuen min holder seg vanligvis mellom 30-45, og det burde jo ikke være spesielt høyt. System temperaturen holder seg jevnt på ca. 27 På kabinettet fulgte det med 3 vifter, to i sidedøra, og en bak, men de bråkte så mye at jeg gadd ikke bruke dem. Det fikk omtrent ikke utslag hva angikk cpu og system temperatur. Regner da med at det ikke skulle være noe problem at jeg ikke bruker disse viftene. Jeg skjønner at det er noe galt med hardwaren. Har mistenkt ram-en for å ha skylden i disse restartene, restartene kommer jo som regel under operasjoner som krever en del av ramen. Men det med internetten, og ikke minst lydkortet, skjønner jeg ingenting av. Har også fått en feilmelding som ser ca. slik ut: Driver IRQd_less_or_equal Adress BFF7Ecfd Base at bff6f000, Datastamp 408 ef053 - nvatabus.sys Stop: 0x00000di (0x6bef5f50, 0x00000003 etc etc Noen som har noen tips? Hvilke komponenter er det som sørger for alt dette drittet? Lenke til kommentar
Frostax Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 merkelig.. ramen er jo av kvalitet, så det er rart hviss det er den som ødelegger. Har hatt lignende problem selv, men det var masse flere blåskjermer då fsb stod på 100mhz da den skulle være på 133. regner ikke med at det er problemet, men bare sånn i tilfelle.. hehe Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Søstra mi har samme RAM, hovedkort og brenner og har problemer med at pcen restarter under windowsinnstallasjon. Var mulig å innstallere FreeBSD, men da var systemet treigt som sirup. Noen som aner hva som kan være galt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå