Gå til innhold

Planlegger oppgradering av eldre PC

Anbefalte innlegg

Kanskje litt på kanten her, men....

Jeg planlegger å oppgradere en eldre PC til å fremstå ikke fullt så gammel, og vil da legge inn et nytt hovedkort.

Da jeg vet at Windows 98 takler å starte opp med en nytt hovedkort, og innstallerer alle driverne som trengs ved første oppstart, vet jeg ikke om Windows XP talker dette...

Altså, nytt hovedkort til en harddisk der det allerede ligger Win 98 og Win XP i multiboot, og jeg vil helst ikke formatere.

Vil det funke, hva er sjansen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil funke heller dårlig. Det vil det også i win98. Det vil henge igjen en del drivere og rusk og rask som kan skape problemer.

Formatering/reinstallering anbefales, men det er mulig det vil funke.

Prøv og gi tilbakemelding...

edit: et av problemene er at du vil sannsynligvis måtte reaktivere windows da produktnøkkelen vil bli ugyldig når du endrer på adekvat hardware.

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Nytt hovedkort er jo betydelig billigere enn DETTE alternativet, men jeg vil likevel påstå at det er verdt det om du skal oppgradere. Å bytte hovedkort i seg selv nemlig ikke rare oppgraderingen. Du kan evt. bytte hovedkort, ram og prosessor, men da kan du risikere å måtte kjøpe ny strømforsyning også. Du er vel nokså konfortabel med å skru selv når du planlegger nytt hovedkort. Å installere OS på nytt må du uansett når du kjøper nytt hovedkort. Om du derimot bytter CPU eller legger til minne er det selvsagt ikke nødvendig.

Endret av Øyst
Lenke til kommentar

Hvis vi skal ha muligheten til å hjelpe deg med noen tips, så er det nødvendig å vite litt om hva slags hardware du har.

Å bytte hovedkort har bortimot ingen hensikt hvis du ikke skal bytte noe annet også. Hovedkort, CPU og minne hører sammen når du oppgraderer. Strømforsynign ble nevnt av noen andre også. Nyere hovedkort krever den nye 4 pins 12v pluggen i tillegg til den vanlige 20 pins pluggen.

Windows 98 er helt ut. Lagre dataene dine på en CD eller annet og reinstaller uansett.

Lenke til kommentar

Jeg takker for tips og anser saken som avsluttet.

Jeg vet alt om hardware bla bla bla med henhold til modeller og plugger og kompatible ting, både bakover-kompatibelt og forover-kompatiblet, samt kostnader ved oppgradering og at 90 % av HW brukerne ville anbelfalt en helt ny maskin, men det var liddelig ikke spørsmålet. :p

Ville bare vite om XP talket overgangen... Skulle kanskje tatt denne posten i Programmer. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...