Ulkesh Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Kanskje litt på kanten her, men.... Jeg planlegger å oppgradere en eldre PC til å fremstå ikke fullt så gammel, og vil da legge inn et nytt hovedkort. Da jeg vet at Windows 98 takler å starte opp med en nytt hovedkort, og innstallerer alle driverne som trengs ved første oppstart, vet jeg ikke om Windows XP talker dette... Altså, nytt hovedkort til en harddisk der det allerede ligger Win 98 og Win XP i multiboot, og jeg vil helst ikke formatere. Vil det funke, hva er sjansen ? Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) Det vil funke heller dårlig. Det vil det også i win98. Det vil henge igjen en del drivere og rusk og rask som kan skape problemer. Formatering/reinstallering anbefales, men det er mulig det vil funke. Prøv og gi tilbakemelding... edit: et av problemene er at du vil sannsynligvis måtte reaktivere windows da produktnøkkelen vil bli ugyldig når du endrer på adekvat hardware. Endret 12. oktober 2004 av erikindre Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hvis du kjøper et hovedkort med likt chipset går det sånn halvveis greit... Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hvis du kjøper et hovedkort med likt chipset går det sånn halvveis greit... Mulig, har ikke testet. Er ikke sikker på hvilken hash-algoritme som brukes for å beregne nøkkelen, men vet at det er 8 byte som går på hardware og 9 som er produkt nøkkelen. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Du har ikke vurdert ny pc da? Kan fort bli billigere å kjøpe seg en billig pc til omtrendt samme pris, pluss at du får tilbake garantien Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Så du huske på at den gamle prosessoren og minnet passer i det nye hovedkortet- Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) Nytt hovedkort er jo betydelig billigere enn DETTE alternativet, men jeg vil likevel påstå at det er verdt det om du skal oppgradere. Å bytte hovedkort i seg selv nemlig ikke rare oppgraderingen. Du kan evt. bytte hovedkort, ram og prosessor, men da kan du risikere å måtte kjøpe ny strømforsyning også. Du er vel nokså konfortabel med å skru selv når du planlegger nytt hovedkort. Å installere OS på nytt må du uansett når du kjøper nytt hovedkort. Om du derimot bytter CPU eller legger til minne er det selvsagt ikke nødvendig. Endret 12. oktober 2004 av Øyst Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Like greit å kjøpe ny pc og eventuelt brenne de nøvendige filene... For det kan bli litt dyrere enn du trodde... Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hvis vi skal ha muligheten til å hjelpe deg med noen tips, så er det nødvendig å vite litt om hva slags hardware du har. Å bytte hovedkort har bortimot ingen hensikt hvis du ikke skal bytte noe annet også. Hovedkort, CPU og minne hører sammen når du oppgraderer. Strømforsynign ble nevnt av noen andre også. Nyere hovedkort krever den nye 4 pins 12v pluggen i tillegg til den vanlige 20 pins pluggen. Windows 98 er helt ut. Lagre dataene dine på en CD eller annet og reinstaller uansett. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Jeg takker for tips og anser saken som avsluttet. Jeg vet alt om hardware bla bla bla med henhold til modeller og plugger og kompatible ting, både bakover-kompatibelt og forover-kompatiblet, samt kostnader ved oppgradering og at 90 % av HW brukerne ville anbelfalt en helt ny maskin, men det var liddelig ikke spørsmålet. Ville bare vite om XP talket overgangen... Skulle kanskje tatt denne posten i Programmer. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Ja, Windows XP takler det, men kjøper du et hovedkort med annet chipset enn du allerede har kan det være lurt å avinstallere de før du bytter hovedkort... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå