t_man Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Hei ! Regner med at mange av dere begynner å bli lei av "hvilken-distro-er-best" snakket, men for det tillater jeg meg å stille noen spørsmål. Har nå i et par måneder brukte Slackware (les: 2 måneder), men begynner nå å lure på om å bytte til Debian. Det er vel egentlig flere grunner til det, bla: 1) Finnes for lite informasjon om Slackware 2) Lang tid mellom nye utgivelse 3) Dårlig oppdatert (er vel egentlig det samme som i spm. 2) Mitt spørsmål er således, er det stor forskjell mellom de to distroene. Grunnen til at jeg valgte Slackware var jo at jeg ønsket en veldig "ren" distro, noe som jeg fortsatt ønsker å ha. Er debian en "ren" distro og er det store forskjeller mellom de ? Lenke til kommentar
bidz Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 anbefaler deg og sjekke ut Gentoo (www.gentoo.org), renere og mer oppdatert distro finner du neppe! :smile: Lenke til kommentar
ZawZe Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Slackware kommer ut med ny utgave snart Lenke til kommentar
SunChaser Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Skjekk slackware-current treet på ftp.slackware.com. Kommer nye ting hele tiden. Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Quote: Den 2002-05-17 12:16, t_man skrev:1) Finnes for lite informasjon om Slackware- Det kan godt være, men er det så mye mer informasjon om debian da?2) Lang tid mellom nye utgivelse- Det er minst like lang tid mellom debian's utgivelser.3) Dårlig oppdatert (er vel egentlig det samme som i spm. 2)- Jah. Lenke til kommentar
Booth Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Du må egentlig finne deg i å oppdatere uansett hvilken distro du velger, ting som kommer ut idag er ikke med/ikke støttet i distroen som kom igår, dog har debian et enklere system for oppgraderingen/oppdatering, men det har også sine fordeler og ulemper. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Forøvrig så har Gentoo også dette med sitt "Portage" system (meget likt FreeBSD's ports-tree). emerge --update world = oppgraderer hele distro'en, dersom en ny har blitt lansert. Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Har brukt slack i et par år, men da jeg fikk tak i deb. woody bytta jeg, fordi jeg ville ha litt oppdatert programvare (56k modem :smile:). Debian har veldig mye bra dokumentasjon, men slack er også bra. Liker egentlig begge like godt. Skal vel bytte igjen, når slack kommer ut i ny utgave. Lenke til kommentar
t_man Skrevet 17. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2002 Hei ! Tror jeg blir ved Slack. Bestillte i dag en bok fra linuxbutikke.no ( Install, Configure, and Customize Slackware) Så jeg ser frem i mot mye bra lesing. Takk for inspillene ! Lenke til kommentar
oskar1 Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 JAJA, jeg ha selv brukt slack for et par år siden.. Men jeg ble rimelig lei av all kompileringa og tungvinte oppgraderings rutiner.. Derfor gjikk jeg over til Debian, dette angrer jeg ikke på! Debian er perfekt..Ren og clean med et genialt pakke sys. Oppgraderinger skjer nesten hver dag viss du kjører sid. I debian kan du gjøre ting masse mer effektivt... Har tenkt å prøve gentoo, men har så langt ikke giddet.. Er forsåvidt veldig fornøyd med Debian. Til derre som bruker slack: En fin distro som ligner mye på debian, både på vanskelighets grad og bruk, men er alt for tungvindt i lengden... mvh Oskar Lenke til kommentar
jean Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Nei, dette er jeg ikke enig i.. Har brukt slackware i en del år nå, og nei, jeg syntes ikke slackware er noe vansklig.. Jeg syntes det er helt nydelig å være i full kontroll, ingenting som blir installert eller oppdatert (mao fucka med) uten at jeg vet det, og det er himmelsk :wink: Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Slack er genialt,.. men det er også Debian ! Smak & Behag det der spør du meg,.. Men full kontroll som Slack blant annet gir er altså det jeg trenger for å få det rette Linux humøret,... Lenke til kommentar
eirikfm Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Bruker slackware, men det beste hadde vel egentlig vært Salckware med apt get funskjon :smile: Lenke til kommentar
oskar1 Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Ja og hva er egentlig debian?? Svar: Det er så nært slack du kommer + apt! derfor: DEBIAN er bra. mvh Oskar PS. Og til derre som sikkert vil klure på dette, ikke gidd jeg har brukt slack selv jeg, til jeg prøvde debian for et par år siden! Lenke til kommentar
SunChaser Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Slack er best, f. the rest. Blah. Lenke til kommentar
oskar1 Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-23 12:35, SunChaser skrev:Slack er best, f. the rest. Blah. Vær seriøs eller hold kjeft! Lenke til kommentar
SunChaser Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Neiss, sier bare som det er. Slack er best, F. the rest. Punktum Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Så, så barn. Ikke no drittslenging her. Eller kommer onkel TiaZzz og stenger tråden deres. Slack og Debian har oftest de mest hardbarka tilhengerne. Begge har positive og negative sider. Diskuter heller hva som er bra med de to. Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Hva med gentoo da? Jeg la det inn nå. Det er slack og debian pakka inn i en fin pakke det! portage fungerer MINST like fint som apt-get, + at du har full kontroll over systemet, spesiellt under installasjonen. Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-25 00:14, Duronator skrev:Hva med gentoo da? Jeg la det inn nå. Det er slack og debian pakka inn i en fin pakke det!portage fungerer MINST like fint som apt-get, + at du har full kontroll over systemet, spesiellt under installasjonen. Og hva er det med portage som er apt overlegent? Det at du har kontroll over systemet har du i andre distroer også(f.eks. Debian), emn hva mener du med "full" kontroll. Installasjonen av Debian er ikke av de beste, men du skal lete lenge etter en installasjon som gir deg så mange valgmulighter(du kan godt legge inn pakker for hånd via. dselect hvis du vil). En ulempe med Debian er mangelen på en 'apt-get source-dist-upgrade' eller noe lignende. Ala. FreeBSD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå