Gå til innhold

Her er noen spørsmål jeg lurer på.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer bare på noen spørsmål og jeg håper jeg får svar.

Spørsmål nr:

1. Hvor mange gonger større er sola enn jorda?

2. Finst det stormer som er 3 gonger større enn jorda på jupiter?

3. Hvilket land er det mest folk i verden?

-Jeg mener og ha hørt at sola er 10 gonger større enn jorda(feil?)

-Resten har jeg ikke noen meninger om, men jeg har hørt i radioen at det er India som har mest folk i verden.

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mener jeg har hørt at sola er 130 ganger større en jorda,

ja det finnes stormer som er 3 ganger større en jorda på jupiter

kina er i dag det landet med flest folk, ca. 1.3 miliarder.

india vil at igjen kina i løpet av de neste 10 åra, det har nå litt over 1 miliard folk

Lenke til kommentar

Hvor mye større er jo et ullent spørsmål. Trådstarter: tenk litt over disse spørsmålene.

I en kasse på 10x10x10cm får du plass til én liter vann. I en kasse på 20x20x20cm får du plass til 8 liter vann. Er kassen dobbelt så stor eller åtte ganger så stor?

En liten badeball er mye mindre enn en stor gassballong. Likevel veier gassballongen svært mye mindre enn badeballen. Hvilken er størst?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

bfisk: Tyngde er i alle fall ikkje storleik!

Kassen på 20x20x20cm kan romma åtta kassar på 10x10x10cm. Derfor er den store kassa åtte gongar så stor som den vetle. For meg er dette heil klart.

guezz: Seier du at sola nesten er 1,3 millionar gongar større enn jorda?

Lenke til kommentar

Massen til sola er beregnet å være 1.9891 × 10^30 kg, mens massen til jorda er

5.9736×10^24 kg, dvs sola er omlag 333 000 ganger tyngre enn jorda.

Som bfisk påpeker blir det vanskelig å beskrive størrelser med volum. Masse er en

størrelse som er bedre å bruke.

Endret av Svin
Lenke til kommentar
bfisk: Tyngde er i alle fall ikkje storleik!

Kassen på 20x20x20cm kan romma åtta kassar på 10x10x10cm. Derfor er den store kassa åtte gongar så stor som den vetle. For meg er dette heil klart.

guezz: Seier du at sola nesten er 1,3 millionar gongar større enn jorda?

695026/6378.14 = 109 ganger strørre radius.

Hvis du har et kulerom som har en radius på 109 meter vil ikke du da få plass til ganske mange baller med en radius på 1 meter. Dette eksempelet bruker jeg til å illustrere størrelsesforholdet, og eksempelet er selvsagt feil mhp volum siden ballene ikke vil fylle rommet helt.

Da kan du selv tenke deg at Sola må være enormt mye større enn Jord, i volum vel og merke. Noen her blander inn masse, men det er ikke det som blir spurt etter her. Hvis det var tilfellet vil selvsagt ikke Sola ha en masse som er 1.3 mill. ganger større enn Jorda. Sola består tross alt av gass...

Lenke til kommentar
Massen til sola er beregnet å være 1.9891 × 10^30 kg, mens massen til jorda er

5.9736×10^24 kg, dvs sola er omlag 333 000 ganger tyngre enn jorda.

Som bfisk påpeker blir det vanskelig å beskrive størrelser med volum. Masse er en

størrelse som er bedre å bruke.

Hvis jeg skal sette denne tankegangen på spissen må jeg bruke nøytronstjerner som et eksempel.

En nøytronstjerne (resultatet etter at en stjerne med svært stor masse eksploderer) har en radius på 10 kilometer, mens den kan ha en massen på opptil 3 ganger masse til Sola.

Hvor stor vil denne nøytronstjernen da være sammenlignet med Sola? I volum vil Sola være mange milliarder ganger større enn nøytronstjernen, mens hvis vi snakker om masse vil nøytronstjernen være 3 ganger større enn Sola!...

Jeg mener at det er feil å bruke ordet "størrelser". Mer korrekt er å bruke uttrykk som "Hvor mange ganger større, i volum, er Sola i forhold til Jorda?" eller "Hvor mange ganger større masse har Sola i forhold til Jora?"

Et annet eksempel kan være å bruke hva som senere vil skje med Sola. Etter noen milliarder år vil Sola ha ekspandert, kanskje så mye at den sluker Jorda.

Hva er nå størrelsen til Sola i forhold til Jorda? I volum vil Sola være milliarder av ganger større enn Jorda, men den vil ikke fortsatt ikke ha en masse som er 330 000 ganger massen til Jorda. Massen til Sola vil i løpet av livet sitt alltid minke på grunn av fusjonen inne i Sola, materiale som blir slynget ut i rommet osv. Dermed er massen nå kanskje 300 000 ganger massen til Jorda!

Volumet er nå større, men massen er blitt mindre! Er Sola blitt større eller mindre?

Edit:

Det er feil å bruke ordet "tyngde" i dette tilfellet siden en da snakker om masse påvirket av tyngdekraft. En skal her bruke ordet masse!

For å bruke et lett forståelig eksempel velger jeg et lodd på en kilogram. På Jorda vil loddet ha tyngde på omtrent 10N, og ha en masse på 1 kilogram. I rommet derimot vil tyngden være 0, men massen er forsatt 1 kilogram!

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Volum, så klart...

(eller for meg, er det "så klart")

Jorda har skorpe av vann, is og jord/stein/sand. Jorda sitt volum er ganske konstant. Om sola sitt volum er like konstant, veit eg ingenting om. På bilder er det i alle fall ein ganske klart markert kant der.

Sola sitt volum / jorda sitt volum = ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...