tossahs Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 hei, Jeg har nettopp fått Lyse bredbånd som er sånn fiberopptisk greie.. jallefall så måtte vi legge datakablene rundt om i huset. jeg kjøpte da kabler, bokser og det jeg trengte på biltema og clas ohlson. jeg fikk en kompis (hobby elektriker) til å hjelpe meg. ERGO: det fungerer ikke. Vi har sjekket hver boks og kabel og det er signal i alt. cluet me datakabler er at det bare skal være likt på hver side i henhold til de små kablene. eller tar jeg feil eller ikke hvet noe?? for hos meg så er ikke fargene i rekkefølge hvis det må det! någen så har någen fine på lager som kan hjelpa meg? hilsen tossa Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Du har sikkert kjøpt en krysset kabel for bruk mellom to PCer uten switch/hub. Sjekk om det står noe om det på kabelen eller emballasjen. Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Er ingen ekspert på dette, men jeg vet at det funker når ledningene er like i hver ende. Kabelen blir ikke krysset, men det var ikke nødvendig med mitt kabelmodem. (eller med ruter) Lenke til kommentar
tossahs Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 Hei, kabelen er heller ikke krysset det er derfor jeg ikke finner feilen. Jeg har hørt at det er noe med disse fargene på ledningene så jeg prøver igjen i morgen. Hvis noen har informasjon please share! hehe Takk Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hvis noen har informasjon please share! hehe Likt i begge ender duger ikke, de må kobles i rett rekkefølge. Er dette med veggbokser eller bare plugger? Lenke til kommentar
slettet Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Riktig rekkefølge er alfa og omega om kabelen skal ha rekkevidd på over fem - seks - ti meter... Søk litt, så få du nok svar. Det er skrive mange innlegg om akkurat det som går på fargekodinga på Cat5-kabel... Lenke til kommentar
tossahs Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 Hei igjen! det er bare veggbokser vi har koblet! jeg skal søke litt og se.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hei igjen! det er bare veggbokser vi har koblet! jeg skal søke litt og se.. Er det skikkelige bokser står da fargekodene på boksen. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Strakk just en kabel på 15 meter, og det funka fint, når den var selvmontert... Dumt spørsmål, men du ba jo om hjelp: Plugga i strømmen på swichen ? Gitt pc`ene IP adresser? Lyser det i nettverksportene? Lenke til kommentar
slettet Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hei igjen! det er bare veggbokser vi har koblet! jeg skal søke litt og se.. Er det skikkelige bokser står da fargekodene på boksen. *kremt* Han handla på Biltema og hjå Clas... Eg tviler på at det står i boksene.. Og om det står i boksene.. Han har brukt A eller B? Og kva har han då brukt på eventuelle plugger? Akk ja. Masse mulige feilkilder... Lenke til kommentar
tossahs Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 faktisk er det fargekoder i boksene! hehe... jeg mente vi skulle bruke disse fargekodene men hobby elektrikeren min mente det var tøv! men er det forskjell på disse ledningene eller? ser jo helt like ut fra min synsvinkel jallefall! men men, øvelse gjør mester! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 er forksjell ja, tror det er motstanden som er forskjellig Lenke til kommentar
s13 Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 (endret) er forksjell ja, tror det er motstanden som er forskjellig Motstanden er lik. Eneste forskjellen er at 2 av parene er tvinnet mer enn de 2 andre. Men å koble feil, kan gi splitpar, og det demper signalet kraftig. Normal rekkefølge på tilkoblingsklemmene er: 1. hv.blå 2. blå 3. hv.oransj 4. oransj 5. hv.grønn 6. grønn 7. hv.brun 8. brun Men dette kan bli annerledes på litt ukurante kontakter. Edit: Elektrikere stinker på tele/data, og spesielt hobby elektrikere Endret 12. oktober 2004 av s13 Lenke til kommentar
slettet Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Har hatt elektrikere her på huset for å legge opp nytt datanettverk. Dei har gjort ein svært god jobb. Det er forskjell på dem også, vettu.. Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 at farger er viktige er i grunn ikkje heilt sant - det som egentlig spiller noe rolle er at pinne 1&2 er på et og samme par og det samme gjelder pinne 3&6. hvis de ikkje er på same par i kabelen vill man få problemer med impedans og støy. noe som ikkje gjenspeiles i s13's post med mindre du har fått modulære kontakter fra biltema. husker ikkje om denne standaren heter a eller b, men det spiller liten rolle 1 kvit/orange 2 orange 3 kvit/grøn 4 blå 5 kvit/blå 6 grøn 7 kvit/brun 8 brun Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 ein som var her berre klipte kabelen til maskina mi rett av. la ikkje opp ny, men det vart sikkert avgjernade grunn til at pappa kjøpte trådlaust, så eg har ikkje så mykje mot det Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Kanskje han synes du ikke fortjente internett? Lenke til kommentar
slettet Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 bjorn.e: Det du ramsa opp er "B". Men det er viktig at dei andre para (det blå og det brune) også stemmer viss han skulle finne på å køyre GB-ethernet på Cat5e, då det bruker fire par (alle leiarane)... Kvifor ikkje gjere det skikkeleg med ei gong? Lenke til kommentar
squad Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 kabelen som går igjenom vegen skal vere kryset, I think! Lenke til kommentar
slettet Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Trur? Eller veit? No må du ikkje forvirre hobby-installatøren vår. edit: Altså: Når kabelen går igjenom veggen skal den være kryssa? Når den følger veggen da? Ukryssa? Endret 13. oktober 2004 av nmedaas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå