Gå til innhold

problemer med GRUB, maskinen vil ikke boote


Anbefalte innlegg

som sagt i topic'en så har jeg noe problemer med GRUB.

 

litt forhistorie..

Skulle installere NVIDIA sine linux grafikk drivere og rotet litt til der, fikk ikke X til å starte opp igjen selv om jeg fulgte NVIDIA's HOWTO til punkt og prikke, så jeg valgte å re-installere Lycoris ifra grunnen av og prøve igjen.

 

Jeg har installert Lycoris på min dual P3 boks (Asus CUV4X-D, WD 60gb og seagate 30gb, 512mb sdram, SB PCI64, GTS2 og et NIC), og det på hele seagate disken som står som slave.

GRUB er installert på MBR på WD disken, som forøvrig holder en Win2K installasjon.

 

har satt opp følgende oppsett på lycoris installasjonen

hdb1 /boot 35mb *bootbar*

hdb2 swap 300mb

hdb3 linux extended

hdb5 / linux ext3 28GB *ikke bootbar*

(vet at ext2 er vanlig, men det partisjonerings verktøyet hadde meget begrenset utvalg av filsystem og ext3 var så og si eneste alternativ)

 

har også laget meg en rescue disk til lycoris installasjonen.

 

Det som skjer er at når maskinen booter og jeg får opp GRUB for å velge hva jeg vil starte og velger linux så stopper maskinen totalt opp, en svart skjerm og det er alt. alt er totalt låst, har prøvt å vente 10 minutter men det er fortsatt ikke respons.

å velge Windows NT så starter det opp som vanlig.

det som er pussig er at rescue disken fungerer heller ikke.

det som skjer der er at når det skal komme opp 'GRUB stage2...' så kommer meg ikke lenger en til 'GRUB' og så stopper alt.

 

Jeg har hatt inne lycoris før, GRUB på MBR har ikke fungert da heller men boot disketten har fungert fint. Må ha skjedt noe under prosessen med å lage disketten da filene er bare '╔ Ç┴²⌡ .╗╩ ' søppel.

 

Så, er det noen måte å få startet opp igjen denne lycoris installasjonen uten å måtte re-installere det på nytt?

 

edit: kommer sikkert til å legge inn igjen på nytt uansett, men det kan vere kjekt å vite til en annen gang hvordan man kan redde en linux installasjon når ting ikke vil :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Prelude på 2002-05-17 04:10 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...