Gå til innhold

Kamera til safari

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal til Kenya i februar, deriblant safari tur. Må i den forbindelse bytte ut dagens kamera, men hva skal jeg kjøpe? Har lyst på et kamera med bra zoom mulighet samt ta bra bilder under mørke forhold.

Har tittet litt på Canon S1, og dette virker som et bra alternativ.Eller...?

Noen som har noen tips/erfaring å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Først vil jeg si at jeg er litt misunnelig. Jeg har tilbrakt en del tid på safari, men får liksom ikke nok.

Hvis du vil være noenlunde sikker på å få gode bilder, vil jeg påstå at det bare er speilreflekskameraer som holder mål. Noen dyr er store og nær, men mange er små og/eller langt unna.

Jeg brukte analogt kamera med en Canon 100-400L IS. I tillegg hadde jeg en 1,4x teleconverter. Dette var vanligvis nok. I tillegg brukte kona et annet kamera med en 28-135IS. Denne kombinasjonen var helt glimrende.

Når man kjører rundt på savannene kan det plutselig dukke opp noe du bare "må" fotografere. Da har du ikke tid til å vente på langsomme kameraer, eller å bytte linse. Bilen har heller ikke alltid anledning til å stille seg i en annen vinkel for at du skal få det utsnittet du helst vil ha. Derfor er Zoomlinser det aller beste på safari.

Som du forstår er dette ganske kostbart utstyr, og hvis du ikke er villig til å betale det, er mitt beste råd å ha et kamera med så lang tele som mulig.

I tillegg vil du ta mange flere bilder enn du tror. Med speilrefleks går det riktignok fortere, men jeg endte flere ganger opp med 8 eksponerte filmer på en formiddag (fra to kameraer). Med digitalkamera hadde jeg tatt mye mer. Det betyr at du enten må investere tungt i minnekort, eller ha en mulighet for å flytte bildene over på et annet medium.

Til slutt kan jeg si at jeg aldri følte at jeg hadde nok lys. Når brennviddene blir store trenger du mye lys for å håndholde kameraet. Jeg brukte en "bean bag", en liten sekk som jeg fylte med ris, som lå på taket av bilen, og som jeg kunne støtte kameraet på når jeg trengte å holde det ekstra stødig. Det er også en fordel med et kamera som ikke har for mye støy ved høye iso-verdier, for da trenger du ikke så mye lys.

Lykke til og god tur.

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...