Gå til innhold

Begrense forsøk på root innlogging

Anbefalte innlegg

/var/log/messages har i det siste blitt fylt opp med meldinger om at forsøk på innlogging som root har mislykkes. Root-passordet mitt skal være "umulig" å gjette så jeg er ikke redd for innbrudd. *bank i bordet!*

Det jeg lurer på er følgende: Er det mulig å sette en grense for hvor mange ganger det skal være mulig å forsøke en innlogging? Nå blir jeg disconnecta etter tre forsøk, men hadde det vært mulig å sette dette til feks 2, med 10 minutter timeout hvis passord er feil?

Jeg har søkt litt på google, men fant ikke noe konkret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Første bud for en nix maskin på nett: ALDRI TILLAT DIREKTE ROOT LOGIN VIA SSH! så enkelt er det:P permitrootlogin no. å su'e tar deg jo uansett bare typ 3 sek lenger tid uansett:) og det er det verdt!

Absolutt. På den måten så må en evt. inntrenger bryte to passord for å få root-rettigheter

Lenke til kommentar
Absolutt. På den måten så må en evt. inntrenger bryte to passord for å få root-rettigheter

Og i tillegg må de gjette seg fram til et brukernavn også (hvertfall hvis det er vilt fremmede vi snakker om), i motsetning til navnet 'root' som er samme overalt.

Man får nemlig ikke beskjed av sshd heller om en bruker ikke fins, så man bruker kanskje tid på å gjette passord til ikke-eksisterende brukere :D

Lenke til kommentar

sshd benytter seg vel også av pam for autentisering og rettighetsbegrensing, Konfigurasjonsfilene til pam finner du i /etc/pam.d/. Her vil hvert program ha sin egen konfigurasjonsfil (deriblant sshd). Tror at du også kan trikse litt med filene i /etc/security... Husk å være VELDIG forsiktig med hva du gjør. Kødder du med et eller annet risikerer du å redusere sikkerheten på systemet betraktelig!

Filbanene kan variere i andre distrubsjoner (enn debian), men de skal ligge et sted i /etc.

edit: skummet raskt gjennom filene, og det ser ut til at man kan gjøre ganske tøffe saker med dette!

Manual finnes her

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

service sshd restart

sshd stopper og starter, men jeg kan fremdeles logge inn som root. I hvert fall fra innsiden, har ikke fått testet utsiden ennå...

Så prøvde jeg følgende:

[root@gateway root]# ssh restart
/etc/ssh/ssh_config: line 40: Bad configuration option: PermitRootLogin
/etc/ssh/ssh_config: terminating, 1 bad configuration options

:shrug:

Lenke til kommentar

Har prøvd å gjøre det dere har sagt, men det er fortsatt mulig å logge seg inn som root. dere kan jo se litt av sshd configen min, det skal da stemme dette.

# $OpenBSD: sshd_config,v 1.68 2003/12/29 16:39:50 millert Exp $

# This is the sshd server system-wide configuration file. See

# sshd_config(5) for more information.

# This sshd was compiled with PATH=/usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin:/usr/local/b$

# The strategy used for options in the default sshd_config shipped with

# OpenSSH is to specify options with their default value where

# possible, but leave them commented. Uncommented options change a

# default value.

#Port 22

#Protocol 2,1

#ListenAddress 0.0.0.0

#ListenAddress ::

# HostKey for protocol version 1

#HostKey /etc/ssh/ssh_host_key

# HostKeys for protocol version 2

#HostKey /etc/ssh/ssh_host_rsa_key

#HostKey /etc/ssh/ssh_host_dsa_key

# Lifetime and size of ephemeral version 1 server key

#KeyRegenerationInterval 1h

#ServerKeyBits 768

# Logging

#obsoletes QuietMode and FascistLogging

#SyslogFacility AUTH

#LogLevel INFO

# Authentication:

LoginGraceTime 2m

PermitRootLogin no

#StrictModes yes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...