Gå til innhold

Tidsreiser... er det mulig?

Lollapalooza

Anbefalte innlegg

Hvis man kunne reist tilbake i tid ville vi vist om det. Hvis noen i fortiden hadde reist tilbake i tid ville vi vist det nå ;)

Du er inne på noe, men det er også folk som snakker om parallele universer. Eller kanskje ingen gadd å reise tilbake til 2005 eller tidligere :p

Men tenk hvis en har reist tilbake til "år 0" og sagt til noen jallatyper at gud finnes. Hele verdenshistorien har jo da blitt endret (rar tanke jeg vet :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man kunne reist tilbake i tid ville vi vist om det. Hvis noen i fortiden hadde reist tilbake i tid ville vi vist det nå ;)

Må ikke være slik..

Se for deg at du er en person fra fremtiden som vurderer å reise tilbake til oss nå..

Du reiser tilbake, til vår verden, prøver fortvilet å fortelle folk hva som skjer, hva skjer? joda, du blir lagt inn på "the crazy house". Eller så vet de noe, som vi ikke vet, så de skjønner at det ikke er noen grunn til å fortelle oss det, eller ikke noe vits.. Kan være så fryktelig mye, kan faktisk være hva som helst, siden ingen kan si noe som helst sikkert..

Lenke til kommentar
Så ved å reise rundt f.eks. et svart hull kan man teoretisk sett reise fortere enn lyset og dermed tilbake i tid.

Ikke ifølge Einstein. Man kan ikke akslerere til/forbi lysetshastighet, fordi ting med masse trenger uendelig mengder energi, og så mye har vi ikke i dette univers.

Edit: mass --> masse

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar

Tenk over relativitetsteorien da. Om jeg dreper noen på gata vil ikke det samme skje som om jeg ikke hadde gjort det. Der forgrener det seg. Men er det ikke også mulig at det faktisk har skjedd eller skjer på samme tid i en annen dimensjon? Eller et parallellt univers? For om det hadde vært tilfelle så må jo hele exisistensen bestå av sinnsyke mengder slike univers basert på hva som skjer til enhver til i det ene.

Om da tidsreiser egentlig bare er et ormhull fra et av disse til et annet, så kan jo kanskje teorien om at ting skjer bare en gang her og i all uendelighet stemme.

Wheel of Time som det heter. Kanskje universet bare er en haug med sånne?

For det finnes noen paradokser i sammenheng med tidsreiser. Hva skjer om jeg går tilbake i tid og prøver å drepe moren min? Mest sansynligvis ville det ikke ha gått an og merkelige ting ville ha skjedd tilsynelatende uten grunn. F.eks et sterkt vindpust slår fra deg pistolen eller noe sånt. Men om jeg gjør ting som vil forandre det ene universet så vil jo ingenting være mulig for alt går i loop uten at noen kan gjøre noe med det.

Men spørsmålet er om moren min vil kjenne meg igjen eller noe sånt før jeg ble født? Hva vil da skje? Vil hun idet hele tatt ha muligheten til å se meg?

Det går bare an å gruble over sånt, vi finner nok aldri ut svaret likevel.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242

sorry hvis noen har postet dette allerede, men jeg er for slapp til å lese igjennom alt.

Jeg vet ikke om noen måte å reise fram i tid, men jeg vet hvordan man kan se tilbake i tid.

Alet som skjer på jorden sendes ut som bilder i lysets hastighet.

Om vi kunne reist i 10x lysets hastighet vekk fra jorden og sett ned (ned på disse bildene som blir sent ut i rommet i lysets hastighet) på jorden ville vi sett 10 minutter bak i tid om vi reiste i 1 minutt :)

kansje litt dårli forklart, men men

Lenke til kommentar

Når man fryses ned så fryses jo alt ned. Dermed slokner vedkommede. Men våkner forhåpentligvis igjen når han blir opptint. Mange frosker som har innebygd froskvæske-greier i huden sånn at de blir stivfrosne på vinteren og går i en slags dvale. Men våkner igjen når den blir tint opp.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Når man fryses ned så fryses jo alt ned. Dermed slokner vedkommede. Men våkner forhåpentligvis igjen når han blir opptint. Mange frosker som har innebygd froskvæske-greier i huden sånn at de blir stivfrosne på vinteren og går i en slags dvale. Men våkner igjen når den blir tint opp.

Det er vel fryst ned mennesker som har for eks sykdommer og håper på å bli "tint" opp ijen når det er funnen en kur for det..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242
først må vi få gjenstander til å bevege seg like raskt/raskere enn lyshastigheten, før det blir snakk om å kunne bygge tidsmaskiner.

Nettop :)

Slik at man kan gjøre det jeg skerv over :) woot jeg er smart :thumbup:

Lenke til kommentar
først må vi få gjenstander til å bevege seg like raskt/raskere enn lyshastigheten, før det blir snakk om å kunne bygge tidsmaskiner.

Alternativ 2: Wormhole:

wormhole-alpha-centauri.jpg

Hvis man hadde klart å lage en stor nok åpning for å få plass til et romskip.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er tidsreiser mulig! Jeg gjør det hver dag!

Senest i dag dro jeg fra Gjøvik litt før 12:00, og kom til Oslo litt før 14:00.. Jeg var da nærmere 2 timer inn i fremtiden!

Det må selvfølgelig nevnes at jeg har egen bil og kunne kjøre ekstra, ekstra fort inn i fremtiden!

Lenke til kommentar

Fins det wormhull allerede da?

SYns det virket som en interresang teori, dog jeg har ikke hørt om det.

Men altså det med å øke farten har blitt målt og bevist allerede idag. Men er bare snakk om millisek, gjort med gjenstander i superfart i verdensrommet.

Lenke til kommentar

Forskere har jo faktisk greid å lage en tidsmaskin. De sende en partikkel inn i framtiden eller hva i svarte det var. Det var ikke langt inn i framtiden de sende den, men uansett inn i framtiden.

Og hvordan kan et sånt ormhull fungere? Hvordan vet forskerne at universet krøller seg sånn at det bare er å reise gjennom et hull fra den ene siden til den andre?

Lenke til kommentar

Må ikke være slik..

Se for deg at du er en person fra fremtiden som vurderer å reise tilbake til oss nå..

Du reiser tilbake, til vår verden, prøver fortvilet å fortelle folk hva som skjer, hva skjer? joda, du blir lagt inn på "the crazy house". Eller så vet de noe, som vi ikke vet, så de skjønner at det ikke er noen grunn til å fortelle oss det, eller ikke noe vits.. Kan være så fryktelig mye, kan faktisk være hva som helst, siden ingen kan si noe som helst sikkert..

Jeg syns det å sitte å diskutere saklig om "umulige" ting er en like god grunn til å være "crazy" som å si at man har reist tilbake til 2005. Men alikevell, hvis de hadde funnet opp en tidsmaskin i fremtiden, ville de helt sikkert dratt tilbake til juratiden, noe vi i dag vet at ingen har gjort.

Lenke til kommentar

Fins det wormhull allerede da?

SYns det virket som en interresang teori, dog jeg har ikke hørt om det.

Men altså det med å øke farten har blitt målt og bevist allerede idag. Men er bare snakk om millisek, gjort med gjenstander i superfart i verdensrommet.

Ja de "finnes", men bare bitte små partikler eller hva man nå kaller det har plass. Det er det jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...