Gå til innhold

Tidsreiser... er det mulig?

Lollapalooza

Anbefalte innlegg

Hvis tidsreiser hadde vært mulig: En mann bygde en tidsmaskin og sendte seg selv inn i fremtiden. Hvor vil han ende opp da? For vi har jo en egen verden hvor vi lever i nåtiden, men han kan ikke være på "den samme jorden" som oss. Muligens han kom til et parallelt univers eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis tidsreiser hadde vært mulig: En mann bygde en tidsmaskin og sendte seg selv inn i fremtiden. Hvor vil han ende opp da? For vi har jo en egen verden hvor vi lever i nåtiden, men han kan ikke være på "den samme jorden" som oss. Muligens han kom til et parallelt univers eller noe sånt?

godt moment.. har tenk på det selv.

Vi er la oss si verden a). hvis en person forandrer "verden" gjennom tidreise så vil denne forandrete verden ikke være a) men b). Vi i a) merker ikke hva som har sjedd.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

altså angående at vannet ved frysing gjør at koppen sprenger så beveger jo atomene seg da!

Om det blir helt nedfryst på det faktiske 0 (atomer beveger seg ikke) Så beveger ikke atomene seg og ingenting skjer. Sprenging er ikke ingenting. det er noen ting det.

edit: egentlig er tidsreise ett feil ord tror jeg fordi tid slik vi oppfatter det finnes ikke. Vi gjør om tid til ett produkt ved å se på kalender osv.

Alle forstår at om de sovner tidlig om natta kommer morgenen tidligere.

Eller om vi blir fryst ned og våkner opp om 100 år vil vi fortsatt være den samme, siden ingenting har forandre seg i kroppen vår når vi er nedfryst.

Det samme er med å fly i høy hastighet. Omstendighetene påvirker oss annerledes en ellers.

Men selv om jeg føler at jeg forstår dette, så blir jeg litt forvirra igjen om jeg skal forklare når en ting skjedde..hvordan skal jeg forklare uten bruk av tid.

Når var du på campingtur? for en uke siden. Hvordan forklare det uten bruk av tid?

edit igjen.. kansje vi må se på ordet "når" hva er definisjonen av når.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
blir du frosset ned, da dør du, enkelt og greit

du er død når du er frosset ned på en måte, men du blir jo opplivet igjen da ;)

ehh nei, når man fryser ned feks vann i en kopp. hva vil skje? koppen sprenger. akkurat vil skje med dine indre organer og ikke minst din hjerne. også husk at kroppen består av 60-70% vann

Kan du ikkje lese det aklla skriver? Ved det absolutte 0 punkt beveger ingeting på seg, altså vil ikkje kroppen sprenges.

Lenke til kommentar

Leste et sted at veldig sterk tyngdekraft påvirker lyshastigheten og dermed tiden. Så ved å reise rundt f.eks. et svart hull kan man teoretisk sett reise fortere enn lyset og dermed tilbake i tid. Dette er selvfølgelig veldig usikkert, da :whistle:

Lysets hastighet er alltid konstant. Altså vil du, uansett hvor fort/sakte du reiser, oppleve at lyset går like fort:

Hvis man kjører i 200.000 km/s, og noen skrur på en lommelykt bak deg, vil ikke lyset passere deg med en fart på 100.000 km/s, men med en fart på 300.000 km/s. For at lysets hastighet skal være konstant på denne måten, må det være noe annet som gir etter. Det som gir etter og forandrer seg er altså "tiden". Kjører man i 200.000 km/s, vil tiden gå saktere for deg, slik at lyset kan gå i lysets hastiget både for deg og personen som står stille og holder lommelykta.

Når tiden går saktere vil man på en måte reise framover i tid..

Å reise bakover i tid er derimot mye vanskeligere. For å gjøre det tror jeg man må lage en slags maskin som man skrur på. Og man kan ikke reise lenger bakover i tid, enn til da maskinen ble slått på. Men dette er selvfølgelig kun spekulasjoner fra forskere. Menmen, kan jo hende det funker? :roll:

Lenke til kommentar
ehh nei, når man fryser ned feks vann i en kopp. hva vil skje? koppen sprenger. akkurat vil skje med dine indre organer og ikke minst din hjerne. også husk at kroppen består av 60-70% vann

Det finst jo padder eller frosker som tåler å bli nedfryst og tint opp igjen.

Så på et tv program der de hadde en frosk inne i en isklump og lot den tine i vanlig rom temperatur, den kviknet til igjen og begynte å hoppe rundt. Så er nok ikke umulig, men går selvsagt ikke for oss under normale omstendigheter, frosten vil vel blant annet utvide og skjære opp alle cellene som du sier.

Lenke til kommentar
Å, leste en bok av Steven Hawkings om universets skapelse der en del om tid og dimensjoner ble diskutert. Skulle hatt boken her nå :) Husker desverre ikke navnet på den, men den var svært interessant, dog en smule avansert :p

"Universet i et nøtteskall" ?

Lenke til kommentar

vann utvider seg når det fryser. Det er grunnen til at is flyter. Massen er den samme, men volumet er større.

Den delen som er over vannet av et isfjell er akkurat så stor som vannet øker i volum når det blir frosset.

De fleste organene i kroppen er vel såpass fleksible at de vil tåle å vokse litt, men jeg vil tro at det blir noen problemer med hodeskallen og kanskje ribbeina.

Lenke til kommentar

Uhm, visst nokon reisar fram i tid, vil det være mogleg for dei å spå framtida då?

Lat oss sei at eg ligg 5 minutt tidligare enn dykk i tid, er det mogleg for meg å sjå kva det er som skjer 5 minutt fram i tida? Visst eg hoppar 5 minutt fram i tida, kvar blir det at meg dei 5 minutta eg hoppar fram då?

Innvikla dette her. :blush:

Lenke til kommentar
Uhm, visst nokon reisar fram i tid, vil det være mogleg for dei å spå framtida då?

Lat oss sei at eg ligg 5 minutt tidligare enn dykk i tid, er det mogleg for meg å sjå kva det er som skjer 5 minutt fram i tida? Visst eg hoppar 5 minutt fram i tida, kvar blir det at meg dei 5 minutta eg hoppar fram då?

Innvikla dette her. :blush:

Det ville være _relativt_ lett å få tiden til å gå saktere for deg, slik at du, en gang i framtiden, er 5 min yngre enn du burde ha vært med normal tid. Men å hoppe fram og tilbake tid for å finne ut vinnertallene i lotto og sånn, det tror jeg er umulig.

Lenke til kommentar

Et spørsmål (som indirekte er on-topic):

Dersom lyset kommer innenfor gravitasjonsfeltet av f.eks et svart hull (gravitasjonen er her så stor at lys ikke unnslipper, uten at det er relevant for spørsmålet :p), vil denne sterke gravitasjonen kunne øke lysets hastighet på samme måte som vi bruker gravitasjonen til måner og planeter til å øke hastigheten til romfartøy som skal ut på en lengre reise? I så tilfelle vil vel ikke lyshastigheten være konstant? Er jeg helt på villspor her eller?

Lenke til kommentar
Et spørsmål (som indirekte er on-topic):

Dersom lyset kommer innenfor gravitasjonsfeltet av f.eks et svart hull (gravitasjonen er her så stor at lys ikke unnslipper, uten at det er relevant for spørsmålet :p), vil denne sterke gravitasjonen kunne øke lysets hastighet på samme måte som vi bruker gravitasjonen til måner og planeter til å øke hastigheten til romfartøy som skal ut på en lengre reise? I så tilfelle vil vel ikke lyshastigheten være konstant? Er jeg helt på villspor her eller?

Så en film/dokumentar om det der. Og det er litt vanskelig å gjenfortelle. Uansett så er lysets hastighet konstant. Det er det ingen tvil om (tror jeg).

Men ved et svart hull vil lyset bevege seg som spiralarmer rundt det. Og hvis du klarer å få et romskip inn der og kjøre rundt på en bestemt måte, så kan du "lure" fysikken og kjøre fortere enn lysets hastighet. Dermed vil du komme ut på et tidligere tidspunkt enn du kjørte inn (Hvis du klarer å unnslippe tyngdekraften til et svart hull... :tease: )

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Alle prater om at man ville reist tilbake i tid om man reiste fortere enn lysets hastighet. Men lysets hastighet er jo bare en hastighet. Jeg syns det virker ulogisk at man skulle kunne reise i tid bare man har en høy hastighet.

Dessuten ville en menneskeskapt konstruksjon kolapse under sin egen gravitasjon ved lysets hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...