Gå til innhold

Tidsreiser... er det mulig?

Lollapalooza

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidsreiser frem i tid er bevist både i teori og i praksis. Einstein beviste at hvor fortere en beveger seg, hvor fortere går tiden rundt en.

Tidsreising tilbake i tid, er også til en viss grad bevist i teori, men vi må mest sannsynlig vente en stund før vi får se det i praksis. Det er ikke umulig, men vi vil trolig ikke kunne endre fortiden, da det allerede har skjedd.

Her prøver de å forklare hva som skjer hvis man prøver å endre fortiden.

Lenke til kommentar

Du kan ikke endre fortiden, her er et eksempel:

Du er sint, veldig sint på din pappa og vil drepe han. Du har lyst til å reise tilbake i tid, men her er grunnen til at det ikke er vits: Du kan ikke skyte din skaper, for hvis din skaper hadde blitt drept, hadde ikke du blitt skapt, og da kunne ikke du reist tilbake i tid å drept han. Konklusjon: det er kanskje mulig å reise tilbake i tid en eller annen gang, men det vil aldri være mulig å endre på hva som har skjedd... Du vil kanskje bare være som et gjenferd som ingenting kan se eller merke, du bare flyter rundt og kan ikke gjøre noen ting, absolutt ingenting.

Endret av uberhunter
Lenke til kommentar

hvis man blir frosset ned til det absolutte veldig fort, og tint opp igjen minst like fort vil man teoretisk sett ikke dø, man vil faktisk ikke merke det...

grunnen til dette er at atomene stopper opp ved absolutt 0, å gjøre dette veldig fort vil faktisk stoppe alt, og da mener jeg ALT, men ingen har enda klart å få noe så kaldt...

Lenke til kommentar

Jeg tror nok heller ikke det er mulig å reise tilbake i tid, om du så reiser raskere enn lysets hastighet.

Men hvis du f.eks. reiser med lysets hastighet herifra til et sted langt, langt borte, og har en grassalt god kikkert og titter ned på jorda, så kan du vel se deg selv reise din vei.

Alt annet blir vel egentlig ren teori og spekulering.

En før meg her snakket om ormhull (wormholes på engelsk). Dette er KUN teori, ingenting er faktisk bevist. Og om dette finnes, så tror jeg ikke du kan reise verken fram eller tilbake i tid, men om du reiser gjennom et sånt et, og kikker på jorda med kikkert, så blir det som eksempelet over, at du ser fortiden ("gammelt lys") :p

Om det går an å speede opp tida ved å reise veldig fort.. hvem vet? En før meg nevnte at et atomur har blitt sendt rundt jorda, og når det kom tilbake så gikk det ett sekund for fort eller for sakte ellerno.. Det kan godt hende, men hvordan vet du at det ikke er noen andre ytre påvirkninger som gjorde at atomuret fikk for raskt/sakte?

Jeg vil ikke si at det er bevis godt nok for at tidsreiser er mulig.

Jeg sier ikke at tidsreiser er umulig, jeg bare sier at det ikke er noen konkrete bevis, KUN teorier som forutsetter masse rart (som forutsetter at ormhull eksisterer blandt annet), og det er en god sjans for at ingen av disse teoriene er riktige. Det er også en sjans for at de faktisk stemmer, og at tidsreiser faktisk ER mulig.

Time will tell :)

EDIT: om han John Titor-fyren faktisk var en tidsreisende fra fremtiden får vi sikkert vite i år 2036. :D

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Hvis du blir fryst ned dør du... Partikler i kroppen blir om til iskrystaller og skjærer og ødelegger deler av kroppen bla. hjertet.

ikke ved det absolutte 0 punktet, da stopper alt, ingenting beveger seg, dvs ingen atomer eller quarker beveger seg...

men som jeg har sagt før så må dette skje fort...

kan ikke fryses ned over 5 min, det er mulig at det må skje umiddelbart...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Og går det går an å speede opp tida ved å reise veldig fort.. hvem vet? En før meg nevnte at et atomur har blitt sendt rundt jorda, og når det kom tilbake så gikk det ett sekund for fort eller for sakte ellerno.. Det kan godt hende, men hvordan vet du at det ikke er noen andre ytre påvirkninger som gjorde at atomuret fikk for raskt/sakte?

Jeg vil ikke si at det er bevis godt nok for at tidsreiser er mulig.

Hvorfor har du så vanskelig med å godta det med atomuret?

La meg gi deg et praktisk eksempel på at fart påvirker tid:

Rundt jorda, langt unna, er det satellitter. Disse beveger seg meget fort. En del av disse satellittene er GPS-satellitter, som sender signaler slik at en GPS-mottaker her på jorda kan regne ut sin nøyaktige posisjon. Dette krever utrolig nøye målinger av tid og avstand.

Et objekt som har stor fart vil tiden gå raskere for i forhold til et objekt med liten fart. Det må ekstreme hastigheter til for at dette blir merkbart, men kombinasjonen av at satellittene har høy fart og at det trengs nøyaktige målinger gjør at man faktisk kompenserer for tidsforskjellen i en GPS-mottaker. Dette tidsavviket har man regnet seg fram til ved hjelp av Einsteins generelle relativitetsteori.

Lenke til kommentar
blir du frosset ned, da dør du, enkelt og greit

du er død når du er frosset ned på en måte, men du blir jo opplivet igjen da ;)

ehh nei, når man fryser ned feks vann i en kopp. hva vil skje? koppen sprenger. akkurat vil skje med dine indre organer og ikke minst din hjerne. også husk at kroppen består av 60-70% vann

Lenke til kommentar
Hvorfor har du så vanskelig med å godta det med atomuret?

La meg gi deg et praktisk eksempel på at fart påvirker tid:

Rundt jorda, langt unna, er det satellitter. Disse beveger seg meget fort. En del av disse satellittene er GPS-satellitter, som sender signaler slik at en GPS-mottaker her på jorda kan regne ut sin nøyaktige posisjon. Dette krever utrolig nøye målinger av tid og avstand.

Et objekt som har stor fart vil tiden gå raskere for i forhold til et objekt med liten fart. Det må ekstreme hastigheter til for at dette blir merkbart, men kombinasjonen av at satellittene har høy fart og at det trengs nøyaktige målinger gjør at man faktisk kompenserer for tidsforskjellen i en GPS-mottaker. Dette tidsavviket har man regnet seg fram til ved hjelp av Einsteins generelle relativitetsteori.

Jeg sier ikke at det IKKE er slik, jeg bare sier at det er flere muligheter.

Det med at GPS-mottakere kompenserer for tidsforskjellen... Husk at også signalene fra satelitten(e) også bruker tid til å nå jorden.

Dermed er det ikke sikkert at den kompenseringa gjøres fordi tiden går raskere/tregere når du reiser raskt, men derimot fordi de må kompensere for at signalene fra satelitten bruker litt tid for å komme ned til jorda.

Lenke til kommentar
Dermed er det ikke sikkert at den kompenseringa gjøres fordi tiden går raskere/tregere når du reiser raskt, men derimot fordi de må kompensere for at signalene fra satelitten bruker litt tid for å komme ned til jorda.

Jeg mente selvfølgelig at dette kommer i tillegg til annen korreksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...