El chico Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hei Vet ikke om jeg poster i riktig forum, men prøver meg her. Er på jak etter en god lærebok om fotografering. Til nå har det meste vært selvlært, men har nå lyst å sette meg enda bedre inn i saker og ting. Har lyst å lære mer om hvordan jeg kan ta bedre bilder. Jeg ønsker en mest mulig komplett lærebok som omhandler det meste innen digital fotografering, men det viktigste er en god fremstilling av hvordan en tar bedre bilder (komposisjon, bildeteknikker mm) og bilderedigering i ettertid. Mange illustrasjoner av hva som gjør et bilde bra og hva som gjør et bilde dårlig er ønskelig. Har bladd litt i noen bøker: * Fotografering - slik blir du en bedre fotograf av McWhinnie, Ailsa (for) /Urdahl, Over (ove) / Lie, Laila Ransborg (ove) * Digital fotografering og bildebehandling av Nykrog, Thomas (for) / Nykrog, Thomas (ill) / Løberg, Morten (ove) Vet det fins masse bøker og jeg lurer på om det er noen som har erfaring med noen av disse eller andre bøker som kan anbefales. El chico Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Jeg ønsker tips til det samme. Har forøvrig boka "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft, den er bra (men er slett ikke "komplett"). Lenke til kommentar
Zork Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Kan anbefale National Geographics fotoguide. Ikke så mye om bilderedigering i ettertid og heller ikke spesielt rettet mot digital fotografering, men veldig bra på selve prosessen rundt det å ta bilder. Motiver, komposisjon, utstyr og teknikker etc. I tillegg inneholder den intervjuer og presentasjoner av dyktige fotografer som deler sine metoder og råd. Svært lærerik og inspirerende bok som kan fås i norsk oversettelse fra f.eks www.haugenbok.no . Endret 25. oktober 2004 av Zork Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Thomas Nykrogs bog skulle være god (har den dog ikke selv). Giver vist en komplet indføring til digital fotografi, både for begyndere og øvede. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Noen med NikonD70 som har denne: http://www.gmbooks.com/Merchant2/merchant....tegory_Code=100 Er det noe å ha isåfall? Endret 27. oktober 2004 av NikonD70 Lenke til kommentar
jh67 Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg har 2 bøger af Thomas Nykrog,..Digital foto og en bog om almindelig foto, også med noget digital, men meget SLR. Bogen om Digital Foto er just kommet i en revised version, vil også købe denne. Både den almindelige bog og digital bogen kan klart anbefales, der står masser af nytiig information og gode tips En anden super god bog er Tom Ang's "Politikens store bog om Digital Foto",.. denne bog dækker alting, og er rigtig god, kan klart anbefale denne Jeg har bogen på Dansk,.. originalt hedder den : Digital Photographer's Handbook I danmark er den udgivet fra www.politikensforlag.dk ISBN nummer : 87-567-7066-9 Jan Lenke til kommentar
jh67 Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 En lille update,.. har just købt Thomas Nykrog's nye bog,..hedder : Politikens Store Fotobog. Er en 408 siders bog med mange nyttige/gode tips/ideer og meget mere Kan klart anbefale denne bog. Den er på Dansk. Den er delt op i flere sektioner : blandt andet : Lys og farver Fotohistorie udstyr objektiver optagelses teknik avanceret fotografering kreativt fotografering billeder i mørkekammeret billeder og computer programmer, og tips, tricks, billedbehandling, software osv.. præsentation af materiale arkivering fakta om bland andet foto uddannelse ----- Politikens Forlag A/S 2004 Udgivelsesår 2004 2.udgave, 1.oplag. ISBN 87-567-6873-7 Bogtitel: Politikens Store Fotobog Forfatter: Thomas Nykrog www.politikensforlag.dk tlf: +45 33 47 07 07 ------------------------------------------------------------ Mvh Jan Lenke til kommentar
NormanWhiteside Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 En lille update,..har just købt Thomas Nykrog's nye bog,..hedder : Politikens Store Fotobog. Denne finnes også på norsk: NYKROG, THOMAS DIGITAL FOTOGRAFERING OG BILDE Forlag:CAPPELEN FORLAG ISBN:8202216575 Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Denne finnes også på norsk: NYKROG, THOMAS DIGITAL FOTOGRAFERING OG BILDE Forlag:CAPPELEN FORLAG ISBN:8202216575 Noen flere som kan anbefale denne? Har hatt IXUS 400 i et år nå, også vet jeg at jeg får Powershot S70 i julegave. Derfor så tror jeg at jeg skal ønske meg en bok om fotografering også. Vil gjerne lære å bruke dette kameraet manuelt. Skal også etterhvert kjøpe DSLR. Lenke til kommentar
jh67 Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Norman > Den bog du fortæller om tror jeg er "Digital Fotografering",..Thomas Nykrog har 2 forskellige slags bøger,.. almindelig Foto med meget SLR, og en om Digital kameraer. Den jeg taler om til sidst er en updated udgave af bogen der bare hedder Politikens Fotobog. Jeg kan selvfølgelig tage fejl ? (jeg har også denne første udgave af Politikens Fotobog,..men der er ikke meget digitalt i denne. Den nye version er meget mere digital stuff, og mere omfattende Vedhæfter et billed af den nye bog vh Jan Lenke til kommentar
Duddits Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Jeg er også på utkikk etter en god bok (eller gode bøker) om både fotografering i helhet og digital fotografering. Jeg har tenkt på denne boken: Fotografering slik blir du en kreativ fotograf Forfattere: John Hedgecoe, Morten Løberg (medvirkende), Stein Gabrielsen (oversetter) Pris: 399,- ISBN: 8204092156 Forlag: Damm Språk: Bokmål Format: Innbundet Trykket: 2004 Utgitt: 2004 Noen som har denne boken eller kan anbefale den? Så litt på den National Geographics boka også, den ser fristende ut. Ellers virker det som bøker av Thomas Nykrog kan være verdt å satse på. Andre som kan anbefales for en som ikke har hatt noe teoretisk om foto siden jeg hadde foto som valgfag i 8. klasse? (jeg gikk i 8. klasse i 1986-87, så det er en stund siden ) Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Jeg er også på utkikk etter en god bok (eller gode bøker) om både fotografering i helhet og digital fotografering. Jeg har tenkt på denne boken: Fotografering, slik blir du en kreativ fotograf Forfattere: John Hedgecoe (...) Noen som har denne boken eller kan anbefale den? (...) Jeg fikk denne boka (av Hedgecoe) til jul; jeg har allerede lest de første 300 sidene og synes den er en flott bok. Gode bilder/illustrasjoner, mye tips til både teknikk og komposisjon og masse annet "snacks". Her handler det både om film og digitalfoto, det er litt om historie og tekniske prinsipper, farger, lyssetting, perspektiv, dybdeskarphet, portretter, bevegelse, barnebilder osv. Denne boka anbefales på det varmeste både for nybegynnere og mer erfarne fotografer. PS. I tillegg har jeg nylig kjøpt "Exploring Photography" av Bryn Campbell, en bok fra slutten av 70-tallet (!) som jeg kjøpte pent brukt fra www.alibris.com for ca 50kr. Et knallkjøp! Boka omhandler kun komposisjon og slikt, altså er det veldig lite om lukkertider, bildestabilisering og slikt, istedet er det mer om lyssetting, perspektiv o.l. Denne boka anbefales, og kjøpet fra den amerikanske nettbutikken var ikke noe problem. Inkludert frakt havnet boka på 118 kr. Endret 29. desember 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Kvisten Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hei Vet ikke om jeg poster i riktig forum, men prøver meg her. Er på jak etter en god lærebok om fotografering. Til nå har det meste vært selvlært, men har nå lyst å sette meg enda bedre inn i saker og ting. Har lyst å lære mer om hvordan jeg kan ta bedre bilder. Jeg ønsker en mest mulig komplett lærebok som omhandler det meste innen digital fotografering, men det viktigste er en god fremstilling av hvordan en tar bedre bilder (komposisjon, bildeteknikker mm) og bilderedigering i ettertid. Mange illustrasjoner av hva som gjør et bilde bra og hva som gjør et bilde dårlig er ønskelig. Har bladd litt i noen bøker: * Fotografering - slik blir du en bedre fotograf av McWhinnie, Ailsa (for) /Urdahl, Over (ove) / Lie, Laila Ransborg (ove) * Digital fotografering og bildebehandling av Nykrog, Thomas (for) / Nykrog, Thomas (ill) / Løberg, Morten (ove) Vet det fins masse bøker og jeg lurer på om det er noen som har erfaring med noen av disse eller andre bøker som kan anbefales. El chico Hei Fikk Thomas Nykrogs " Digital Fotografeing" til jul av en snill nisse. Ganske ok bok en god del om både teknikk og komposisijon og etterbehandling i Photoshop o.l For meg er den i allefall lærerik og nyttig. Men en meget dreven fotograf vil nok si den er for eementær. Lenke til kommentar
Ben Leiper Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Kan anbefale National Geographics fotoguide. Jeg anbefaler trygt også NG Fotoguide. I tillegg til nødvendig kunnskap om teknikken bak et foto, så gir den masse kunnskap om hvordan man tar gode bilder. Den bruker ikke tid på bildebehandling etc. For meg som ny DSLR bruker, men erfaren Photoshop bruker, så er denne helt topp. Gir meg masse kunnskap om hvordan jeg skal klare å få gode bilder, finne motivene, situasjonene og alt det andre som er det fotofaget handler om. Boken min er kjøpt hos Tanum. De har masse både om fototeknikk og fotokunst. Mvh Ben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå