Gå til innhold

Hva er flaskehalsen ? skjermkort eller cpu


Anbefalte innlegg

Hvem av disse er den "største" flaskehalsen sånn sett.. Jeg vakler mellom å kjøpe ny cpu, eller nytt skjermkort.

 

Skjermkort: Gainward FX 5500 256mb ddr pro ( en "smule" overklokket )

CPU: Intel pentium 4 2.6 ghz ( klokket til 3.066 ghz ) 512 kb L2 cache Northwood

 

"ønsket" skjermkort: Atlantis PRO 128mb

"ønsket" cpu: 3.0ghz 1MB cache, Prescott

 

Begge har jeg hørt er ekstreme overklokkere, og yter veldig bra i forhold til prisen, så jeg er veeeeldig usikker ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det sjekker du enkelt ved å se om CPU ligger på 100% hele tiden ved hard bruk. da er CPU flaskehalsen. Hvis ikke, så er det andre flaskehalser.

Vel...det beste er å kjøre noen benchmarks og sammenlikne med andre på nettet.

 

Det på ønskelista di gir deg ikke så mye bedre ytelse. Skal du bruke penger på nytt skjermkort, som jeg vil anbefale deg, så velg ett Geforce 6800GT kort. Den Prescott CPU'n utvikler mer varme enn tilsvarende Northwood, så for å overklokke den høyt trenger du vannkjøling. Det aller beste er jo så klart om du bytter hovedkort, RAM, CPU og skjermkort. Men det har du kanskje ikke råd til?

Lenke til kommentar
Det sjekker du enkelt ved å se om CPU ligger på 100% hele tiden ved hard bruk. da er CPU flaskehalsen. Hvis ikke, så er det andre flaskehalser.

Vel...det beste er å kjøre noen benchmarks og sammenlikne med andre på nettet.

 

Det på ønskelista di gir deg ikke så mye bedre ytelse. Skal du bruke penger på nytt skjermkort, som jeg vil anbefale deg, så velg ett Geforce 6800GT kort. Den Prescott CPU'n utvikler mer varme enn tilsvarende Northwood, så for å overklokke den høyt trenger du vannkjøling. Det aller beste er jo så klart om du bytter hovedkort, RAM, CPU og skjermkort. Men det har du kanskje ikke råd til?

har kingston pc 3200 ( Overklokket max, har montert kjøleribber, men fortsatt en smuuule varme.. ^^ ) , og ASUS P4P800 SE hovedkort. Og slik jeg ser det, er det ikke de som bremser ned.

 

Og angående cpu'en. Den jeg har nå er jo som sagt overklokket, og har en idle temp på 15-22 grader, og 30-35 grader under stresstesting over lengre tid. ( Pc'en står ved vinduet, og 1 120mm vifte som blåser luft fra vinduet, og rett inn i cabbet. )

 

Jeg skal bytte til vannkjøling nærmere jul, om ikke litt over.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

råtipper på skjermkort

 

Dette fordi skjermkortet er alltid en flaskehals, med mindre du har GF6800 ... da tror jeg du kan kjøre alt av spill på maks ... bortsett fra doom3 ...

 

Du har en 2.6 cpu, den holder masse, men det skjermkortet ditt er vel på et labert nivå tipper jeg. De lave FX kortene til nvidia er ikke så mye bedre enn Ti4xxx serien som var før.

 

Er ikke sikker på om du oppnår så allverdens heller ved å oppgradere til ditt ønske, er ikke den største avstanden mellom det du har og det du vil til.

 

Hadde det vært meg så hadde jeg droppa oppgradering og venta, nettopp fordi du har en bra maskin, og fordi du oppnår ikke allverdens med å gå til noe bedre.

Lenke til kommentar
råtipper på skjermkort

 

Dette fordi skjermkortet er alltid en flaskehals, med mindre du har GF6800 ... da tror jeg du kan kjøre alt av spill på maks ... bortsett fra doom3 ...

 

Du har en 2.6 cpu, den holder masse, men det skjermkortet ditt er vel på et labert nivå tipper jeg. De lave FX kortene til nvidia er ikke så mye bedre enn Ti4xxx serien som var før.

 

Er ikke sikker på om du oppnår så allverdens heller ved å oppgradere til ditt ønske, er ikke den største avstanden mellom det du har og det du vil til.

 

Hadde det vært meg så hadde jeg droppa oppgradering og venta, nettopp fordi du har en bra maskin, og fordi du oppnår ikke allverdens med å gå til noe bedre.

Thx ;) DA kommer mitt spørsmål nummer 2.. Har et mx420 liggende.. hvem vil klare seg "best" av de 2 ? :p ( sier vell forsåvidt seg selv men.. kansje no "secret" flashing eller lignende som kan hjelpe )

 

Hvis fx5500 kommer "best ut" uansett, noen som har en link til en bios til den ? har lett og lett i 2 uker nå, men bare funnet bios'er som ikke fungrerer. ( ender med artifacts )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

mx420 er et av de mest kastrerte skjermkortene jeg vet om. Det har vel lavere ytelse enn geforce2 gts som var bra for 5 år siden.

 

Det er definitivt skjermkort du skal oppgradere. Før du har et ordentlig dx9 kort så er alt annet bortkastet.

 

Minimumskrav til skjermkort før man går over til å oppgradere cpu:

nvidia 6600gt, 6800

ati 9800pro 256bit/x800

Lenke til kommentar
Du kan ikke flashe FX5500 til et GF6800 hvis det er det du vil fram til :)

Kast det mølet i søpla og kjøp deg et 6800 (GT om du har råd).

haha, nei var ikke det jeg tenkte meg.. Men en bios som åpner for høyere clocking :)

 

et gf6800 / GT er litt utenfor mitt budget inntill videre... da må det spinkes og spares ;)

Lenke til kommentar
Det sjekker du enkelt ved å se om CPU ligger på 100% hele tiden ved hard bruk. da er CPU flaskehalsen. Hvis ikke, så er det andre flaskehalser.

Definer hard bruk... Hard bruk som i doom 3 osv, eller hard bruk som i prime95 ?

Hard bruk er når du intensivt jobber med det du bruker maskinen til. Regner med at Doom 3 er mer relevant enn prime95. Det sier seg selv at CPU'en er 100% busy når maskinen står og regner primtall og at grafikk-kortet da aldri vil være flaskehalsen. I Doom 3 derimot vil begge deler brukes. Dersom CPU'en er 100% busy ved spilling kan det type på at CPU'en treffer "veggen" for grafikk-kortet (eller andre flaskehalser).

Lenke til kommentar

hvordan vil dette kortet klare seg i "dagens spill" ? hørt at dette kortet er et veldig godt kjøp i forhold til pris.

 

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128mb DDR SDRAM

 

*edit*

Og hva er forskjellen på denne og "ultimate edition"? Er det virkelig verdt de ekstra 300 kronene ?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
9800 Pro "passer" bra til en 2,6 GHz CPU. Om et år eller to skal du vel skaffe deg en helt ny PC, og en 9800 Pro vil holde til da. SC:S går greit med min overklokkede R 9550 (800x600), så det er altså ikke allverdens som må til.

tar nok ikke så lang tid heller... venter bare på å få hoppet opp et lønnstrinn eller 2, så kommer økonomien seg på beina og jeg får mer å rutte med til lekeplassen min ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...