Gå til innhold

Gjenoppretting av disk/filer...

Anbefalte innlegg

God morgen!

Bakgrunn:

Har en Seagate hdd på 200 gb der ca 128 gb i utgangspunktet ble registrert da jeg installerte xp professional. Ved hjelp av dette forumet, husker ikke navn på personen, fant jeg en fil jeg skulle putte i registeret for å registrere de siste gb'ene.

Gjorde dette og fikk en ny partisjon med ntfs-filsystem på ca 51 gb. Denne brukte jeg til lagring av filer; musikk, filmer, bilder og spillpatcher.

Etterhvert på xp-partisjonen fikk jeg problemer med å logge på enkelte sider - forum og ingen reaksjon på enkelte linker på nettsider. Satte cookiesikkerheten på laveste og slettet alle lagrede partisjoner i tilfelle konflikt. Dette hjalp ikke. Tror ikke det betydde noe heller.

Prøvde også ccleaner og adaware, hjalp ikke.

Til slutt bare slettet jeg xp-partisjonen for å installere xp på nytt.

Her startet problemene: Da jeg skulle formatere den oppprinnelige xp-partisjonen for å installere på nytt, fikk jeg beskjed om å også fomattere den partisjonen jeg hadde filer på. Dette fordi den partisjonen var ukjent for xp. Jeg fikk altså ikke installert xp uten å formattere den andre partisjonen først. Har i ettertid prøvd å sette inn ekstra hdd med xp på for å spore opp fil-partisjonen på andre hdd,en ved hjelp av disk manager. Da har den sagt at disken er korrupt og unreadable.

Har også lastet ned diverse program som easy recovery data recovery, getdataback og file scavenger, men disse finner bare igjen filer på den gamle delpartisjonen, dvs der jeg hadde xp før. Dessuten, for å gjenopprette disse filene måtte jeg registrere programmet. Greit nok, men det er ikke de filene jeg er interessert i....

Ellers har jeg ikke rørt den filpartisjonen på noen måte som kan skade den...

Hva skal jeg gjøre? :cry:

Vær så snill, gi meg et konstruktivt svar ;) Har panikk nå....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at Windows XP skal kunne lese de siste GB'ene som er på disken så må du legge inn SP1 (SP2 ligger også ute om du vil være helt oppdatert). XP støtter ikke større disker enn 137GB som standard.

Hvilken registerfil var det du fikk egentlig? Kan ikke være særlig lurt å gjøre det på den måten spør du meg, for det finnes nemlig ingen individuelle fikser for dette (fra MS). Har ikke erfaring med data gjennopprettingsprogrammer så jeg kan ikke hjelpe deg mer enn dette.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
For at Windows XP skal kunne lese de siste GB'ene som er på disken så må du legge inn SP1 (SP2 ligger også ute om du vil være helt oppdatert). XP støtter ikke større disker enn 137GB som standard.

Hvilken registerfil var det du fikk egentlig? Kan ikke være særlig lurt å gjøre det på den måten spør du meg, for det finnes nemlig ingen individuelle fikser for dette (fra MS). Har ikke erfaring med data gjennopprettingsprogrammer så jeg kan ikke hjelpe deg mer enn dette.

Det første jeg gjorde da jeg installerte xp første gangen var å installere sp1. Den registrerte ikke noen flere gb etter dette.

Dessuten virket den registerfila pålitelig nok, også fra kilden. Linken til registerfila kom fra en stickyside her om det å utnytte eller finne hele hd-størrelsen, så jeg tror det var greit nok.

Nei, jeg tror problemet ligger i noe annet....

Lenke til kommentar

Det første jeg gjorde da jeg installerte xp første gangen var å installere sp1. Den registrerte ikke noen flere gb etter dette.

Dessuten virket den registerfila pålitelig nok, også fra kilden. Linken til registerfila kom fra en stickyside her om det å utnytte eller finne hele hd-størrelsen, så jeg tror det var greit nok.

Nei, jeg tror problemet ligger i noe annet....

Ja jeg ser at det faktisk er en liten fikser for det, beklager. Men er biosen din oppdatert? SP1 skal nemlig fikse dette. Biosen må nemlig støtte 48bit adressering. SP1 legger nemlig inn støtte for 48bit adressering...

Lenke til kommentar
Du må bruke en installasjons cd som har sp1 eller nyere integrert.

Da vil du ikke "miste" partisjon 2 .

Det er mulig, men problemet er at jeg får ikke installert xp på nytt på den hd'en uten at jeg formatterer den partisjonen jeg vil gjenopprette eller hente filer fra. "Install-moden" krever dette, fordi den filpartisjonen virker ukjent for den...

Jeg fikk testet disse gjenopprettingsprogrammene igår ved at jeg la inn en hdd til med xp og sjekket den andre hd'en derfra. Men som sagt, uten resultat.

Lenke til kommentar
Det er kanskje fordi du har brukt/laget partisjon 2 som extended/logical.

Det er alltid dumt , da mister du den fordi partisjons info om den er lagret i master partisjonen.

Mitt råd er å bruke primærpartisjoner .

Det eneste jeg gjorde da jeg la inn registerfila var å formatere den nyoppdagede partisjonen som da var unallocated til et ntfs-filsystem....

I såfall må den ha fått den statusen du prater om akkurat da. Det hadde ikke jeg kontroll over. Ehh, tror jeg da....

Men hvis jeg nå velger å likevel formatere den filpartisjonen for å kunne installere xp på den andre partisjonen(ikke bli forvirret), kan jeg da bruke et av disse recovery-verktøyene for å hente tilbake de ganle filene da?

Lenke til kommentar

Har du en liten disk tilgjengelig..? For da kan du nemlig installere Windows 98 på denne, og installere NTFS98 på denne for å få tilgang til partisjonen på winxp disken din.. Dette må du gjøre fordi 98 bruker FAT32 og ikke støtter NTFS uten videre.. Selv har jeg reddet endel filer på den måten, men jeg er dog ikke helt sikker på om det i det tilfellet var snakk om en extended/logisk partisjon.

Deretter flytter du enkelt og greit filene fra XP-partisjonen til 98 disken hvis det er plass nok.. Ellers kan du brenne de til cd hvis du har brenner .. :yes:

Lenke til kommentar
Har du en liten disk tilgjengelig..? For da kan du nemlig installere Windows 98 på denne, og installere NTFS98 på denne for å få tilgang til partisjonen på winxp disken din.. Dette må du gjøre fordi 98 bruker FAT32 og ikke støtter NTFS uten videre.. Selv har jeg reddet endel filer på den måten, men jeg er dog ikke helt sikker på om det i det tilfellet var snakk om en extended/logisk partisjon.

Deretter flytter du enkelt og greit filene fra XP-partisjonen til 98 disken hvis det er plass nok.. Ellers kan du brenne de til cd hvis du har brenner .. :yes:

Hørtes ut som en bra løsning, men jeg vet ikke lenger hvilket filsystem filpartisjonen har. Da alt var i orden hadde den ntfs, mens nå blir partisjonen oppfattet av systemet som ukjent...

Lenke til kommentar

Hvilket system snakker du her om..?

Hvis det er Fdisk du snakker om, som brukes til å slette partisjoner fra ms-dos, så gjenkjenner ikke denne utvidede eller logiske ntfs -partisjoner. Men hvis det er Windows xp som ikke finner partisjonen så skjønner jeg ikke no.. Problemet er nok den at den ikke får oppretta primær partisjon (til å installere systemet på) når det finnes en utvidet partisjon fra før av, dette er kort sagt et problem som ikke er så lett å løse.. Og jeg skal heller ikke si med 100% sikkerhet at Windows 98 i den situasjonen jeg beskrev tidligere, vil finne partisjonen din siden det er en utvidet ntfs-partisjon, mulig den krever en primær partisjon for å finne den utvidede.

Lenke til kommentar
Hvilket system snakker du her om..?

Hvis det er Fdisk du snakker om, som brukes til å slette partisjoner fra ms-dos, så gjenkjenner ikke denne utvidede eller logiske ntfs -partisjoner. Men hvis det er Windows xp som ikke finner partisjonen så skjønner jeg ikke no.. Problemet er nok den at den ikke får oppretta primær partisjon (til å installere systemet på) når det finnes en utvidet partisjon fra før av, dette er kort sagt et problem som ikke er så lett å løse.. Og jeg skal heller ikke si med 100% sikkerhet at Windows 98 i den situasjonen jeg beskrev tidligere, vil finne partisjonen din siden det er en utvidet ntfs-partisjon, mulig den krever en primær partisjon for å finne den utvidede.

Hehe, det ordnet seg. Faktisk så installerte jeg XP på en annen hd og satte jumperen på cs og masterconnectoren, og den hd'en som hadde klikka satte jeg som slave på cs.

Deretter startet jeg xp på masterdisken og valgte å boote med installcd'en. Av en eller annen grunn kunne jeg da begynne å formatere og installere xp på den gamle slettede partisjonen uten å måtte formatere filpartisjonen. Tror det har noe med MBR å gjøre.

Etter å ha installert diverse updater, ikke sp2 for det har jeg foreløpig et dårlig inntrykk av, fungerte altsammen. I tillegg måtte jeg velge LBA på diskaccess på bios for å registrere alle gigene.

Så da er alt i orden igjen, yyyiiiiihaaaaa!!!!! :dribble:

Takk for all hjelp! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...