Gå til innhold

1 Gb Cache på hardisken, hva heter det?

pcp160

Anbefalte innlegg

:blush: Er på syltynn is her, men mener jeg har hørt at det er mulig å få tak i en "kontroller" av noe slag, som man kan bruke "vanlige" rambrikker til, og dermed få feks 1 Gb hardisk-cache.

Mener denne kunne kobles til eksisterende raid kontroller eller om den brukte pci-e slot..?

Er det noen som vet hva jeg snakker om, og i så fall kan forklare litt nærmere, eller er jeg helt på jordet? (vet liksom ikke helt hva jeg skal søke etter her.)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I gamle "DOS dager" kunne du ligge filer og mapper til ram minne ved en "load high" commando. tror du skal kunne gjøre det i windows og, men at du trenger et program eller noe. så om det bare er for å imponere kompissene dine, så er dette fullt mulig. ellers har du kort som det er installert 32Mb minne, men som har max 128Mb minne. tror dog ikke at dette er standard DDR minne.

her har du et eksempel->http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=104975&cks=PRL

1Gb bufferminne har jeg ikke sett nei.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager vil du ha 1 GB volatilt minne foran diskene dine? Det er galskap. Hva tror du skjer hvis strømmen går før innholdet i minnet blir bekreftet skrevet til diskene? Hvor mye overhead tror du vil gå med til vedlikehold av minnet?

Lenke til kommentar

I riktig gamle dager hadde jeg en ISA Cache IDE controller med hele 2MB cache, og den sparka som bare f! På denne tiden var det ikke vanlig med cache på harddisker, så et innkjøp av en slik en gjorde noe helt vilt med forskjell. Om dette er noe vits i dag, med 8MB cache på mange av harddiskene, er vel lite trolig, men det heter ihvertfall "cache controller".

Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes produkter som er akkurat slik du nevner.

Man kan få SCSI/IDE RAID kontrollere med opptil 512MB RAM.

Disse har også ofte batteribackup (opptil 72 timer) som gjør at de

ikke mister data om strømmen går/er ustabil.

Disse løsningene gjør det ikke så veldig mye raskere, men man slipper ihvertfall

å vente på diskene ved større dataoverføringer, da minnet fungerer som en buffer.

Har også lest en del om løsninger som bruker superraskt flashminne som harddisk,

blant annet til å boote OS. Dette var tidligere spinndyrt, men idag har prisene falt en del, så det er en mulig løsning om man har mye penger å brenne :-)

En tredje løsning er som mange nevner en RAM-disk. Dette går styggfort, men blir følgelig slettet/tømt når man tar omstart.

Arcade

Lenke til kommentar

du har et kjekt program som heter "RAMDISK" disse formaterer minne og gjør at du kan installere programmer på ram brikken.

vet ikke om en kan installere feks. Windows på den, men det hadde vert en SINNSYK rask boot speed om det gikk.

jeg vet at www.GO-L.com har noe lignende, en slag's HD bestående av RAMBUS brikker, disken koster vist SVIN av penger.

men boot tiden på de maskinene er sinnsykt lav.

Jeg brukte RAMDISK en periode da jeg hadde et spill som lagget enormt online (IL-2 Sturmovik) da var dette en midlertidlig løsning for load problemer når fly "spawnet" frem og man fikk load-lagging.

en kan seff legge inn andre ting, feks deler av Office som bruker lang tid ved start eller noe anet program.

ganske greit program, prisen ekke så alverdens høy heller.

Håper dette var svaret du ville ha.

Lenke til kommentar
LarsC Skrevet 12/10/2004 : 07:30

Hvorfor i alle dager vil du ha 1 GB volatilt minne foran diskene dine? Det er galskap. Hva tror du skjer hvis strømmen går før innholdet i minnet blir bekreftet skrevet til diskene? Hvor mye overhead tror du vil gå med til vedlikehold av minnet? 

:ermm: Nei, det kan du si... som jeg vel tydelig gir utrykk for, har jeg ikke så allverdens mye peiling på dette, så om det i praksis vil gi så mye vet jeg ikke.

synes bare det umiddelbart hørtes yt som en "besnerende" tanke og ha "direkte access til litt mer enn de vanlige 8 Mb cache.

Så håpet jeg andre kunne si om det er realistisk eller ikke.

Takker for alle svar, syns jo utifra svarene så langt, at det ser ut til å kunne ha noe for seg, om ikke akkurat i den form og størrelse jeg startet ut med..

Lenke til kommentar

Som nevnt er RamDisk er godt alternativ, jeg har selv prøvd det. Men det går IKKE av å installere Windows på det, det er fysisk umulig med den minnetypen vi bruker idag. Dataene forsvinner når strømmen går, og da vil også Windows forsvinne.

RamDisk fungerer ved at en del av minnet, alt fra f.eks 64MB til 512MB eller mer, blir formatert og kommer opp som en harddisk. Når man har konfigurert dette ferdig, kan man bruke den akkurat som en disk. Men når maskinen skrur seg av, blir hele denne "disken" lagret i en image-fil. Neste gang Windows starter, blir dene image-filen loadet, så den kommer opp i min datamaskin.

Windows ville altså ikke fungert på en slik disk, fordi den ikke finnes idét maskinen startes.

Jeg brukte programmet/"disken" til Temporary Internet Files, slik at sider jeg hadde besøkt før, poppet opp på under et sekund. Men siden jeg har raskt bredbånd, merket jeg ikke store forskjellen da jeg slettet programmet og disken.

hvis man har 1GB minne eller mer kan man bruke RamDisk til å dedikere f.eks et helt program til denne "disken" og dermed få lynrask loading. Det er vel ikke mange spill som er såppass små i størrelse og såppass nyaktuelle at dette er noe særlig, men hadde vært gøy det også.

For å kunne bruke slikt minne til en minneharddisk, må det mye dyrere minnetyper til, som lagrer data selv om strømmen forsvinner. En slik teknologi finnes hos Go-l(.com) som selger denne PuRam-harddisken for et tillegg på 5000$ i maskinene sine.

Edit: I årene fremover vil vi etterhvert kanskje få se slike ram-harddisker tilgjengelige for oss dødelige også. Og hvis teknologien går rett vei, og produksjonskostnadene er gode nok, vil nok slike disker ta helt over for vanlige harddisken i den forstand vi er vant til. Ihvertfall til systemdisker.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Det finnes fortsatt "ramdisker", og folka hos GO-I som lager "superpc'er" til hjemmebruk har egenlaga ramdisker (kalt PuRAM) på opptil 1 terabyte ellernoe. Altså egne ekspansjonskort med skitmye ram på. Det er noen år siden jeg så slike ekspansjonskort til salgs i hyllene på en databutikk.

Men som sagt tidligere, det blir kun en midlertidig superrask 'disk' som all dataen forsvinner fra ved strømbrudd.

edit: ny link

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar

Har som sagt ikke lagt skjul på at jeg ikke har så mye greie på dette, men nå fant jeg jo faktisk en link på forumet, til et sånt system jeg spør om, med opp til 1 GB ram, så det kan jo tydeligvis ikke være så helt borti natta som du gir utrykk for da :ermm:link

Lenke til kommentar

Du kan få win på ramdisk, skjønner ikke hvorfor dere sier at det går ann. Han jeg snakket med for en stund siden hadde bare klart å få inn 98, han hadde ikke prøvd me xp på det tidspunktet, men han sa det gikk fort som fy...

Han hadde en løsning på det at alt forsvant fra rammen, tror han overførte det til en disk eller noe

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare en slik:

http://www.dansdata.com/images/cfide/ready320.jpg

med et slikt kort på:

http://komplett.no/mlf/produkt/bilder/CDS/I268510.jpg

Da har man en lynrask 4GB harddisk som er basert på forholdsvis billig CF-minne, og som ikke mister data når maskinen går.

har di noen priser og hvor jeg kan få kjøpt noe sånt ??

EDIT: så at bildene var klikkbare linker :p

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...