Gå til innhold

Skjermen er svart:-(

amundsf

Anbefalte innlegg

Jeg har valgt å fortsette på denne tråden. Se etter Del 2 nedi her :!:

Hei!

Jeg har akuratt kjøpt følgende:

Hovedkort: MSI 875

Grafikkort: Gainward GeForce 6800

RAM: DDR-DIMM PC3200 512 MB (Har to slike, men de er dog ikke kjøpt på samme tidspunkt)

Fra før har jeg:

CPU: Intel Pentium 4 1,7ghz PC400

Kabinett: Aopen

Ellers har jeg et par WD disker.

Når jeg starter opp er skjermen svart, eller riktigere: Det blinker "No Signal" :mad:

Har koblet vekk alt av disker/ DVD-rommer o.l. Alt som sitter i nå skal være CPU, skjermkortet og ram'en, og diverse strøm kabler...

Når det gjelder ram'en har jeg prøvd begge brikkene i forskjellige porter. Når det gjelder skjermkortet har jeg prøvd det gamle skjermkortet mitt. Resultatet er likt i begge sammenhenger: Ingen endring :thumbdown:

Hører "den starter opp" i et par sekunder, hvis dere skjønner hva jeg mener? Men så blir det bare en jevn lyd av vifter.

Har også prøvd å reboote BIOSen. Men ærlig talt er jeg usikker på om den noen gang kommer så langt under oppstarten at den får rebootet den. Hvis den må gå noen sekunder da?

Noen som har noe å si her? Hovedkortet som er gåent? Eventuellt CPU'en? Den funka imidlertid for noen timer siden... Eller noe som jeg har oversett som gjør at disse delene ikke funker sammen? :roll:

Takker for alle tips...[/color][/size]

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøk å få fatt i noe annet ram, er iallefall det første jeg ville forsøkt, sjekk at den ekstra strømkontakten er tilkoblet HK. Eventuelt test med en annen prosessor hvis mulig.

Erfaringsmessig så har enten HK eller CPU vært ødelagt når dette skjer, når det er ramfeil/maskina ikke finner ramm'en, så skal du jo få en pipelyd under oppstart, samme hvis den ikke finner skjermkort.

Har iallefall vært sånn med de fleste nye hovedkort som jeg har hatt, har dog ikke hatt MSI, men jeg tror nå det er slik med det HK'et også.

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

Tja,, regner med du hadde ei maskin fra før, huska du å ta vekk avstands skruene, dei kan kødde til.

Det kan jo vere agp porten,,,

edit; og selfølgeli sklei ikkje skrujernet vekk fra vifta og ned i hovudkortet når du skulle sette den fast.

Endret av Dirty2
Lenke til kommentar

hadde samme problem her.. pc'en "startet" normalt, lissom frem til lydene som blir laget ved bios skjermen.. så stoppet den. ( nei, hadde ikke skjermbilde. men samma tidsrom hvis du skjønner ).

Feilsøkte litt rundt omkring, fikk byttet ram for å teste dette, men skjermkortet fikk jeg ikke byttet for å teste.

Så.. jeg tok sjangsen , å leverte den tilbake til datakjeden, for en test. Da viste det seg at agp porten var toast. heldigvis for meg ,)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Del 2 begynner her.

Hei igjen!

Fikk etter mye om og men PCen til å fungere - en stund :thumbdown:

Nå er den nede igjen... Valgte å "fortsette" på denne tråden i stedet for å starte ny.

Har samme maskinkonfigurasjonen som når denne tråden ble startet, bare at prosessoren er byttet ut med Prescott 3,0 Ghz.

Men i motsetning til forrige gang, hvor den diagnose led'en viste rødt på alle fire lysene, lyser nå den øverste til venstre grønt. I følge boka til HK'et betyr det:

"Early Chipset Initialization"

Noen som her noen formening om hva som er feil/ hva jeg kan gjøre?

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
prøvd med 1 rambrikke og/eller skifta?

Har ikke førsøkt å ta noe ut/ inn foreløpig denne gangen.

Er så jævlig trangt :!: Får vel skaffe meg big tower etterhvert, men det er en annen sak :p

Men: Hva betyr egentlig det derre "Early Chipset Initialization" ?

Før jeg orker å gå løs på å ta ting ut og inn vil jeg helst vite hva det betyr/ hva det tyder på at problemet er. Så jeg får spart litt "arbeide" :tease:

Lenke til kommentar
Men: Hva betyr egentlig det derre "Early Chipset Initialization" ?

Hver gang maskina starter kjører Bios en POST (power-on-self-test), for å sjekke at tastatur, ram, hdd etc. er iorden.

POST kjøres før skjermkortet er aktivert, så der er neppe feilen. Meldingen "Early Chipset Initialization" kan bety at trafikken til/fra flere chip forsøkes tildelt samme minneområde, eller at synkron overføring av data mellom ram i dualchannel konflikter med de minnebrikkene du har.

For å kjøre ram i dual channel bør ram være tilnærmet like, helst samme produsent og serie.

Lenke til kommentar
Hver gang maskina starter kjører Bios en POST (power-on-self-test), for å sjekke at  tastatur, ram, hdd etc. er iorden.

Vil det si at det kan være f.eks. harddisken som er årsaken til at skjermen er svart?

Altså: Er det noe poeng i å koble fra alle harddiskene etc. for å utelukke at det er det som er problemet? Eller kan ikke de komponentene forårsake "svart skjerm"?

POST kjøres før skjermkortet er aktivert, så der er neppe feilen. Meldingen "Early Chipset Initialization" kan bety at trafikken til/fra flere chip forsøkes tildelt samme minneområde, eller at synkron overføring av data mellom ram i dualchannel konflikter med de minnebrikkene du har.

For å kjøre ram i dual channel bør ram være tilnærmet like, helst samme produsent og serie.

Brikkene er helt like.

Har jeg tolket det riktig hvis jeg sier at med denne meldingen er det størst sjangse for at det er ram'en som er problemet? Eventuelt hovedkortet kanskje???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...