Nemesis86 Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Jeg har akkurat fått installert adsl på hybelen... vi er totalt 5 pc'er som skal dele... derfor kjøpte vi en ruter... 8porter.... er det noen spesiell måte dette må kobles i forhold til når man bare har en pc? Jeg har fått en "speedtouch" box fra telenor... den lyser grønt på 2 lamper... men på den ene er det orangsj... (i følge boka betyr det at "modemet er synkronisert") men jeg får ikke svar på hva jeg skal gjøre... noen forslag? Feilmeldingen under installasjonen av programvaren til telenor er "finner ikke nettverksenheten" (eller noe lignende).... håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 du kopler såklart en kabel fra modemet inni routeren, så kopler du til alle maskinene. hvis du ikke går direkte på nett må du stille inn litt av hvert på routeren. det første du må gjøre er å fine gateway, den finner du ved å skrive ipconfig /all i dos, deretter skriver du følgende i explorer: http://"standard gateway"/ deretter må du fylle inn pppOe kontoen med brukernavn og passord (husk @online.no på slutten av brukernavnet) så setter du routeren også på dhcp, tar en restart på routeren og voila; alt skal funke. Lenke til kommentar
Nemesis86 Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Tusen takk men finnes det noen "tutorial" på nettet for dette? Er ingen ekstpert skjønner du Lenke til kommentar
Nemesis86 Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Fikk ikke til dette jeg Men har snakket med telenor og fikk beskjed om å først koble fra routeren å bare bruke en pc... så installerer jeg programvaren.. etterpå kan jeg koble på ruteren å sette den som switch... Kan dette stemme? Lenke til kommentar
volcomer Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Har jeg forstått det riktig nå? Har du koblet en Router på ADSL modemet som du fikk av telenor? I så fall må du konfigurere Routeren og det kan være litt tricky om du ikke vet hva du driver med. Anbefaler deg å levere tilbake routeren og kjøpe en switch (MYE billigere også ), den kan du bare plugge inn i hver PC og i routeren, sette manuell lokal ip adresse + gateway (med mindre ADSL modemet ditt har DHCP, da slipper du det) på hver PC og fyre løs. Endret 13. oktober 2004 av volcomer Lenke til kommentar
Tvangen Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 NEI du behøver ikke å installere programvaren fra telenor. Først logger du deg inn på routeren. dette gjør du ved å skrive inn http://10.0.0.138 i browseren din (altså internett explorer). Her går du til siden connections under basic. i user bruker du påloggingsnavnet du fikk i en konvolutt fra telenor f.eks: [email protected]. husk alltid å skrive @online.no Passordet fikk du ved en annen forsendelse fra telenor. dette skriver du inn i passord ruten. kryss av i save this password og velg connect. Da skal den andre lampen bli grønn på routeren. Lenke til kommentar
volcomer Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Jeg antar at siden han får feilmeldingen "nettverksenheten ikke funnet" (elns) så finner ikke PC'n hans ADSL modemet hans. Dette vil da si at routern hans ikke er konfigurert rett. Jeg forstår heller ikke hva du skal med den routern. Du har da ikke bruk for flere subnett på hybelen din? Og hvis du ikke har det er en switch bedre. (i bunn og grunn) Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Med denne koblingen Modem -> Ruter -> PC finner selvsagt ikke maskinen modemet. Stopper opp på ruteren! Kjøp en switch istedenfor ruter, da modemet har innebygget ruter. Modemet har også DHCP-server, så alt skal være lekende lett..... For å konfigurere da bruker du enten cd'n som telenor sendte eller slik som Tvangen skrev. Lenke til kommentar
Tvangen Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Telenor levere Routere så det denne han mener. Det er derfor ikke noe modem i kjeden i hele tatt. Det er derfor litt vanskelig å fjerne denne. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Oki. Sånn da: Modem/Ruter -> Ruter -> PC Bytt ut den ruteren du har kjøpt med en switch, og du er på nett fortere en jeg kan si ADSL... EDIT: Lit tillegg. Endret 13. oktober 2004 av Big_JJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå