Gå til innhold

Hvilke metalsjangre finnes det?

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du finner flere metalsjangre enn andre musikksjangre!

Intetanende fjols.

Alternative Metal

Black metal

Christian metal

Comedy metal

Death metal

Doom metal

Epic metal

Folk metal

Goth metal

Hair metal

Industrial metal

Math Metal

Medival Metal

Neo-classical metal

Nu metal

Opera Metal

Party/pop metal

Power metal

Progressive metal

Speed metal

Symphonic Metal

Thrash metal

Viking Metal

Gratulerer. Tror du ikke jeg kan naske opp en halv million "sjangre" på forskjellige typer rock om jeg vil det også?

Psykedelisk kremfløterock

Eksperimentell svensktoppfusion

Storbandsjazzmatazz med indierockelementer

Pubic hair blues

Gabberclownrapepunk

Tar du tegninga? Noe av poenget er også at sjangre er for pyser. Eneste det duger til er å verbalt beskrive en type musikk for en leser/lytter, slik at han/hun skjønner hva slags musikk du prater om. "Incestmetal" sier ikke meg veldig mye, i hvert fall.

METAL ER UNIKT!

Like unikt som alle andre sjangre.

jeg svarte bare på temaet! så hold kjeft.. jeg bryr meg ikke om så veldig om sjangrene.. jeg hører på alt innen metal, så jeg fir blaffen.. Men jeg svarte på teamet, hvis du har noe i mot det så er det faen ikke mitt problem!

Lenke til kommentar
jeg svarte bare på temaet! så hold kjeft.. jeg bryr meg ikke om så veldig om sjangrene.. jeg hører på alt innen metal, så jeg fir blaffen.. Men jeg svarte på teamet, hvis du har noe i mot det så er det faen ikke mitt problem!

Nåh har eg aldri hørt om band som er comedy metal.. og svært mange av de såkealte sjangrene er bare musikalske beskrivelser. Dessuten så virker det som du bare har tat mange ord og puttet sammen med metal. fett nok med fks. black metal og thrash metal. Men ærligtalt... PARTY metal?

Anyways... skriver du listen på nytt og denne gangen beskriver hver sjanger så er det bra saker ;)

btw. Ikke gidd å være så frekk i sjeften, det tjener ingen nytte. Folk tar deg bare mindre seriøst av det likevel.

Lenke til kommentar
jeg svarte bare på temaet! så hold kjeft.. jeg bryr meg ikke om så veldig om sjangrene..  jeg hører på alt innen metal, så jeg fir blaffen..  Men jeg svarte på teamet, hvis du har noe i mot det så er det faen ikke mitt problem!

Nåh har eg aldri hørt om band som er comedy metal.. og svært mange av de såkealte sjangrene er bare musikalske beskrivelser. Dessuten så virker det som du bare har tat mange ord og puttet sammen med metal. fett nok med fks. black metal og thrash metal. Men ærligtalt... PARTY metal?

Anyways... skriver du listen på nytt og denne gangen beskriver hver sjanger så er det bra saker ;)

btw. Ikke gidd å være så frekk i sjeften, det tjener ingen nytte. Folk tar deg bare mindre seriøst av det likevel.

jaja.. samma det.. jeg visste bare om noen av dem, og spurte folk om andre.. ikke mitt problem hvis ting er feil.. og hvis det er noe som IKKE hører til der.. så beklager jeg.. :ermm:

Endret av Metal_Baby
Lenke til kommentar

Black Metal: Ny sjanger med utgangspunkt i 80- tallsinnspillinger av Bathory og Venom. Preget av mørke stemninger. Norske band har vært de fremste eksponentene for sjangeren. Ofte forbundet med satanisme.

Lytt til Mayhem, Emperor, Dimmu Borgir, Cradle of Filth

Death Metal: Hardere utgave av trash metal. Den røffeste vokalen innen heavy rock. Lytt til Morbid Angel, Cannibal Corpse

Funk Metal: Heavy med funkinspirasjon, spesielt i bass-spillet. Var populært på 80-tallet. Lytt til Red Hot Chili Peppers, Faith No More

Progressive Metal: Progressive metal er vel den mest varierte –Metal stilen. Band som Ayreon, Dream Theater og Liquid Tension, som inneholder noen av de beste artistene innen Prog. metal, spiller alle veldig avansert og utradisjonelt, og det de lager er ofte langt og inneholder mye soloer og avansert spilling hele veien. Tekstene i Prog. Metal handler om nærmest hva som helst. Vokalistene i progressive metal band kan faktisk synge i forhold til de som synger i Death - og Black metal band der det er tempo, og tekstenes handling som er det blir lagt vekt på.

Gotisk Metal: Mørke, melankoli og tristesse er stikkord for sjangeren. Ofte pompøs og melodiøs. Lytt til Candlemass

Heavy Metal: Heavy med fokus på tung fremførelse. Utgangspunkt for trash/death/blackmetal. Lytt til Black Sabbath

Industriell Metal: Ny teknologi benyttes for å gi musikken et maskinmessig, ofte futuristisk preg med vegger av lyd. 90-tallsfenomen. Lytt til Ministry, Nine Inch Nails

Nu Metal: Nyere heavy metal fra USA. Blander inspirasjon fra flere sjangere, og da spesielt hip hop med energien til tyngre heavy metal band. Lytt til Korn, Slipknot

NWOBHM: Står for «New Wave Of British Heavy Metal». Unge engelske musikere ville frem etter magre år under punken. Hardt og kompromisstløst på begynnelsen av 80- tallet. Lytt til Iron Maiden, Saxon, Diamond Head

Rap Metal: Rap og heavy metal hybrid. Radikalt sosialt engasjement ofte et stikkord. Lytt til Rage Against the Machine

Thrash Metal: Inspirert av engelsk heavy metal og punkens energi preges denne stilen av høyt tempo. Ofte en samlebetegnelse for trash/death/speedmetal. Lytt til Metallica, Slayer, Testament, Exodus

Speed Metal :Som de fleste andre –metal sjangerne så lever Speed Metal opp til navnet sitt. Fra 80-tallet til i dag har musikken utviklet seg til det doble tempomessig. Raske og konstante rytmer kjennetegnere denne stilen musikalsk. Tekstene kan omhandle det meste, det er rytme og tempo som gjelder. Cadaver Inc. Er et godt eksempel innen denne sjangeren.

Viking Metal

Tekstene i Viking Metal er preget av norrønt og er ofte hentet fra norrøn litteratur. Et eksempel på denne sjangeren er bandet Enslaved fra Bergen. De sang på gammelnorsk og gikk med vikingklær på scenen. Viking Metal ligner på Black metal men er mer melodiøst.

Jess.. det var noen :)

Endret av Metal_Baby
Lenke til kommentar
Black Metal: Ny sjanger med utgangspunkt i 80- tallsinnspillinger av Bathory og Venom. Preget av mørke stemninger. Norske band har vært de fremste eksponentene for sjangeren. Ofte forbundet med satanisme.

Blues Rock: Bluesinspirert heavy. Oppstod på slutten av 60- tallet. Lytt til Cream, Free

Boogie Rock: Gitarbasert med boogiedriv. Lytt til AC/DC

Death Metal: Hardere utgave av trash metal. Den røffeste vokalen innen heavy rock. Lytt til Morbid Angel, Cannibal Corpse

................................ osv......... . .

Nå leste ikke jeg alt det du har skrevet eller noe så bare raskt over, men du har jo ikke tatt med min personlige favoritt :cry:

Doom metal:

Sakte, trist, tungt. F.eks My Dying Bride og Mar De Grises.

EDIT: Hva i alle dager gjør Green Day og punk rock midt inni der?

Endret av OterOter
Lenke til kommentar
matematikkmetal.

hørtes bra ut. Er det metal der de synger om matte eller? :ermm:

Temmelig spesiell sjanger... Vanskelig å beskrive den egentlig. Überprogga, kald og følelsesløs metal med klare elementer av jazz, fusion og psykedelia. Navnet math metal kommer nok av at låtstrukturene er så utfordrende at de nærmest har en matematisk kompleksitet over seg.

Sjekk ut band som:

Meshuggah

The Dillinger Escape Plan

The Red Chord

Meshuggah er det mest kjente math-metal bandet, men er langt fra en "rød tråd" for resten av sjangeren...

Lenke til kommentar

Blues Rock: Bluesinspirert heavy. Oppstod på slutten av 60- tallet. Lytt til Cream, Free

Boogie Rock: Gitarbasert med boogiedriv. Lytt til AC/DC

................................ osv......... . .

Nå leste ikke jeg alt det du har skrevet eller noe så bare raskt over, men du har jo ikke tatt med min personlige favoritt :cry:

Doom metal:

Sakte, trist, tungt. F.eks My Dying Bride og Mar De Grises.

EDIT: Hva i alle dager gjør Green Day og punk rock midt inni der?

oi.. sorry.. min feil ;)

Lenke til kommentar
Du finner flere metalsjangre enn andre musikksjangre!

Intetanende fjols.

Alternative Metal

Black metal

Christian metal

Comedy metal

Death metal

Doom metal

Epic metal

Folk metal

Goth metal

Hair metal

Industrial metal

Math Metal

Medival Metal

Neo-classical metal

Nu metal

Opera Metal

Party/pop metal

Power metal

Progressive metal

Speed metal

Symphonic Metal

Thrash metal

Viking Metal

Gratulerer. Tror du ikke jeg kan naske opp en halv million "sjangre" på forskjellige typer rock om jeg vil det også?

Psykedelisk kremfløterock

Eksperimentell svensktoppfusion

Storbandsjazzmatazz med indierockelementer

Pubic hair blues

Gabberclownrapepunk

Tar du tegninga? Noe av poenget er også at sjangre er for pyser. Eneste det duger til er å verbalt beskrive en type musikk for en leser/lytter, slik at han/hun skjønner hva slags musikk du prater om. "Incestmetal" sier ikke meg veldig mye, i hvert fall.

METAL ER UNIKT!

Like unikt som alle andre sjangre.

oooh touchy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...