Gå til innhold

Nå er jeg lei dårlige DVD til DivX programer, kan noen hjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Bra lyd kan du dessuten bare glemme da lysporet på en dvd tar mer plass enn en hel divx film tilsammen...

Dette er ikke riktig. Et Dolby Digital 5.1 spor har bitrate på 384 eller 448 kbps. En film på to timer og som har bitrate på 384 kbps vil da ha et lydspor på 337,5 MB! Dette er ikke så ille hvis du splitter divx filmen over på to CD'r. Dessuten vil du få mer plass til selve filmen: (2*700) - 337,5 = 1062,5 MB!! 350 MB ekstra til bildet kan gjøre underverker med divx....

Selv lager jeg nesten utelukkende divx filmer med AC3/Dolby Digital lyd. Så jeg har NØYAKTIG (bit-for-bit) samme lyd på divx filmene som DVD platen. Du må selvsagt ha et lydkort med S/PDIF ut, men hvem har nå vel ikke det i dag?

- decibel

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-18 17:32, decibel skrev:

Dette er ikke riktig. Et Dolby Digital 5.1 spor har bitrate på 384 eller 448 kbps. En film på to timer og som har bitrate på 384 kbps vil da ha et lydspor på 337,5 MB!

Akkurat det sier mest om DD enn om divx. En dvd plate med dts lyd har en bitrate på normalt 1,5 Mbps. Totalt vil lydsporet på en to timers film ta 1,35 Gb!

Lenke til kommentar

Hei Fondus!

Du spør om et program som lager riktig filstørrelse.

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på programmene på dette punktet. Det du bør gjøre er å bruke såkalt 2-pass koding. Det som skjer da, er at programmet kjører kodingen to ganger. Første gangen komprimerer den filmen maksimalt, og får en ubrukelig fil, men samtidig lages en logg-fil over kompresjonsdataene, slik at når programmet koder for andre gang, brukes loggfila til å beregne hvor mye hvert parti skal komprimeres. Komprimeringen blir variabel etter behov, og kvaliteten på filmen blir bedre, samtidig som at filstørrelsen blir riktig. (Innenfor en 4-5 MB).

Husk at det er ikke alle filmer som bør komprimeres ned til én CD. I tillegg til filmens lengde kan man si at en rolig film kan komprimeres mer enn en action-film, og en mørk film komprimeres mer enn en lys.

Personlig har jeg brukt Flask-MPEG tidligere, men har gått over til RipItAll.

http://www.RIPITALL.BE.TF

Dersom du vil ha med teksting, må du laste ned VobSub-plugin.

Håper dette gjorde deg klokere :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-18 17:53, Knutinsen skrev:

Hei Fondus!

Du spør om et program som lager riktig filstørrelse.

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på programmene på dette punktet. Det du bør gjøre er å bruke såkalt 2-pass koding. Det som skjer da, er at programmet kjører kodingen to ganger. Første gangen komprimerer den filmen maksimalt, og får en ubrukelig fil, men samtidig lages en logg-fil over kompresjonsdataene, slik at når programmet koder for andre gang, brukes loggfila til å beregne hvor mye hvert parti skal komprimeres. Komprimeringen blir variabel etter behov, og kvaliteten på filmen blir bedre, samtidig som at filstørrelsen blir riktig. (Innenfor en 4-5 MB).

Husk at det er ikke alle filmer som bør komprimeres ned til én CD. I tillegg til filmens lengde kan man si at en rolig film kan komprimeres mer enn en action-film, og en mørk film komprimeres mer enn en lys.

Personlig har jeg brukt Flask-MPEG tidligere, men har gått over til RipItAll.

Dersom du vil ha med teksting, må du laste ned VobSub-plugin.

Håper dette gjorde deg klokere
:)

Det gjorde det ;)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-18 17:42, scirocco skrev:

Quote:

Den 2002-05-18 17:32, decibel skrev:

Dette er ikke riktig. Et Dolby Digital 5.1 spor har bitrate på 384 eller 448 kbps. En film på to timer og som har bitrate på 384 kbps vil da ha et lydspor på 337,5 MB!

Akkurat det sier mest om DD enn om divx. En dvd plate med dts lyd har en bitrate på normalt 1,5 Mbps. Totalt vil lydsporet på en to timers film ta 1,35 Gb!

Jeg må nesten si at du er noe usaklig. Fordi du kom med en feil påstand begynner du å rakke ned på DD. Dolby Digital er defacto-std på dvd plater i dag, og det er svært få sone 2 utgivelser som i det hele tatt har dts spor. Selvsagt er DTS bedre enn DD, men:

1: Nesten ingen sone-2 plater har DTS (noen flere på sone 1, men lagt fra alle).

2: Du må ha en DTS dekoder (som svært få har).

3: Du må ha en VELDIG BRA anlegg for i det hele tatt høre forskjell på DD og DTS.

4: Ifølge enkelte anmeldelser (f.eks. på http://www.dvdarkivet.no) har enkelte plater bedre DD5.1 spor enn DTS. Vet ikke hvorfor, men det kan kanskje ha noe med at produksjonsselskapene legger ned mer tid i DD sporet enn DTS, da de vet at de aller fleste bruker DD.

Poenget mitt var egentlig bare at det ikke er noe problem å lage divx med AC-3/DD lyd. Bildet blir selvsagt aldri det samme som på DVD, men en divx på to cd er som regel mye bedre en VHS. VHS vs. divx har begge sine svakheter og styrker. Styrken til VHS er typisk at du slipper blokkene som du har i divx. Men kvaliteten blir dårligere for hver gang du spiller av filmen, VHS har problemer med sterke rødfarger og en brukbar divx har et mye skarpere bilde. Nå har det også kommet hardware mpeg-4/divx dekodere, noe som også gjør det til et mer attraktivt format. Senere i år vil vi sannsynligvis se mange nye stasjonære mpeg-4 spillere (divx er mpeg-4 iso kompatibelt).

Mvh

decibel

Lenke til kommentar

Jeg bruker gordion knot pakken og følger divx5 guiden på goom9.net Personlig digger jeg mine egne ripper med dolby digital lyd og god bildekvalitet. Men jeg ripper alle filmer til 2 cd'er og ripper ignen filmer på mer enn 2 timer med ac3 lyd..

Lenke til kommentar

Til decibel:

Er enig med veldig mye av det du sier. Et av problemene (for oss brukere) med dvd platene er soneinndelingen. USA (sone 1) er et langt større marked for hjemmekino enn i europa (sone 2). I USA har hdtv kommet for lenge siden og man kan velge mellom dd og dts på de fleste filminnspillingene. I norge må man takke til DD (som jeg IKKE har rakket ned på og nevnte ikke noe om DD da jeg sa hvor stor plass lyden på en dvd plate tar) og få om ikke noen tilleggsfunksjoner.

For oss audiofile med lydanlegg til 70000 og fast abbonement på lydogbilde er forskjellen mellom dts og DD merkbar, samme hva du eller dvdarkivet mener.

Diskusjonen om dvd og divx er egentlig ganske interresant. Har diskutert mye med dere ihugga pc og divx fanatikere, men diskusjonen pleier som oftest å ende når dem får høre og se hvordan et virkelig hjemmekinoanlegg kan låte. Hva som enn kommer på markedet i komprimeringsverktøy vil resultatet alltid bli dårligere når man komprimerer et komprimert medium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...