Gå til innhold

Er Gåte et nyskapende band?


TAAB

Anbefalte innlegg

Hokay.........Gåte :hmm: Jeg bare må komme med litt kritikk her :cool:

 

Det er ikke det at jeg synes at Gåte er et dårlig band. Personlig synes jeg vokalen er spennende, men bandets tekniske finesser, og arrangeringen er middels.........og det er heller ikke poenget her :p

 

Poenget er at i norsk presse blir Gåte fremstilt som noe helt nytt og originalt. Det å blande tradisjonell folkemusikk med rock på den måten de gjør har visstnok aldri vært gjort før, og gjør derfor bandet ekstremt unikt. Jeg har lest en del anmeldelser hvor kritikere har vært over seg av begeistring, og øst ut lovord over denne nyskapningen. Når jeg leser slikt blir jeg rett og slett irritert :hrm: Finnene og svenskene har i snart 15 år vært dominerende innenfor en sjanger som ofte blir kalt samtids folkemusikk, eller nordic roots, og mange av bandene er populære over hele verden. Det her har vært gjort lenge før Gåte ble påtenkt, og etter min mening har det også blitt gjort vesentlig bedre. Grunnen til min store irritasjon :p er at jeg har aktivt fulgt med på det meste som har skjedd i nabolandene våre siden jeg førstegang hørte Hedningarnas folkemusikk/rockeblanding i 1994

 

Til dere som liker Gåte : Det her er ikke ment som hets, men mer som en poengtering av at dette har vært gjort før, og kan knappest kalles originalt :)

 

Denne sangen er snart 9 år gammel, og er så lik en del av Gåte's ting at det nesten er litt skummelt :ermm:

 

LYD

 

 

 

Flere enn meg som synes det ligner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg meiner å ha lese at Gåte sjølve er svært opptatt av den sterke nordiske tradisjonen dei er ein del av. Dei har mellom anna vore med på festivalar i Sverige og har nok henta mykje inspirasjon frå nabolanda. Sjølv synest eg noko av det mest spennande med Gåte er innblandinga av elektronisk musikk. Dessutan framstår rockearrangementa som svært stilsikre, og treff i alle fall midt i blinken for min del.

 

Me kan òg sjå tilbake på Safts samarbeid med felespelaren Sigbjørn Bernhoft Osa, som resulterte i LPen "Stev, sull, rock & rull" og ein legendarisk opptreden på Ragnarock i Holmenkollen i 1973. Dei fekk spelemannpris og greier, så ingen kan koma å seia at kombinasjonen rock og folkemusikk er ny eller ukjend.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg lite om det har blitt gjort før, Jygri er et av de beste albumene jeg noen gang har hørt...

Jeg mener du må rette kritiseringen din mer mot kritikerne som ikke har hørt at dette har blitt gjort før enn mot Gåte... Men jeg er jo egentlig ganske enig, det er ikke særlig nytt, bare bedre enn det som har blitt gjort før...

Lenke til kommentar
Gåte får meg til å gråte :cry:

Av glede? :D

 

TAAB:

Jeg liker Gåte, men langt i fra på grunn av at det den gang jeg begynte å like dem var noe «nyskapende». De har vel aldri vært Gåte's store mål å være banebrytende, det er vel mer media som skal ha frem dette.

Jeg liker rett og slett bare musikken, enkelt og greit. :)

Lenke til kommentar
Jeg mener du må rette kritiseringen din mer mot kritikerne som ikke har hørt at dette har blitt gjort før enn mot Gåte

 

Det var det jeg prøvde på :)

 

Det er ikke det at jeg synes at Gåte er et dårlig band
Poenget er at i norsk presse blir Gåte fremstilt som noe helt nytt og originalt
Lenke til kommentar

Gåte er vel sånn halveis nyskapande på norsk front....

 

No veit eg ikkje ka slags skandinaviske band du sikter til når du seier at dette er blitt gjort før, men gåte bruker såvidt eg veit gamle tekster...

 

i tillegg til å lage rock av det har dei jo i tillegg ei fele i bandet...noke som er også ei blanding av "sjanger-instrument" . blir dette gjort i dei andre banda du refererer til? (ikkje veit eg)..

 

Blir likevel fort lei av gåte, sjøl om enkelte av sangane er meget bra, kan berre ikkje skjønne korleis dei skulle ha klart å lage en 5-6 album om dei hadde blitt kjempepopulære...er fort samme greia heile tida.. :)

Lenke til kommentar

Om det er nyskapende eller ikke har vel ikke så mye med om de er bra eller ikke. Folk-rock har eksistert i god tid som TAAB sier i sverige og finnland, har også hørt dansk+ en (slag type) med tysk.

De blir vel kalt nyskapende av norske medier pga at de klarte å gjøre det kommersielt (positivt eller ikke). En annen ting er at gåte gjør ting på en litt annen måte, til tider mørkere og klart mer tidsriktig rock i bildet. Jeg syns gåte er på høyde med mye som er laget før, ikke fordi det er likt men fordi de gjør det litt originalt innen sin sjanger. En annen ting er jo at de bruker tradisjonelle/ god gamle visene som gjør det ekstra eget.

Lenke til kommentar

Nyskapende musikk er ofte bedre, spør du meg. Er det noe jeg ikke kan fordra, så er det gjentagelser og plagiater.

Nå som pop og rock har forgreinet seg i 4 tiår, så er det ikke mye som ikke er gjort. Derfor blir det en så stor og fantastisk opplevelse når band som Kaizer Orchestra slipper debutplater. Dette er jo mer nyskapende og kreativt enn hva man finner hos mange come-back band. Og da er det bra også. Come-back og plagiatisk musikk som er direkte oppkast av hva som er gjort tidligere, viser seg å aldri være bra...

Endret av anth
Lenke til kommentar

Norge:

-Isengard fra 1989 (Folk black metal)

-Storm fra 1993 (Folk metal)

-Ulver fra 1993 (Har folke elementer i seg)

-Windir fra 1995 (Folk black metal)

-Borknagar fra 1995 (Har folke elementer i seg)

-Lumsk fra 1999 (Viking/folk metal)

 

Finnland:

-Finntroll i 1997 (Viking/folk black metal)

 

Svensk:

-Vintersorg i 1994 (Viking/folk black metal)

 

Og Gåte kom ikke før 1999. De har jo utvilket en egen lyd... Og sikkert kommet med noe nytt. Men de er nok ikke ikke så nyskapene som mange skal ha de til å være.

 

 

 

Hvis jeg kan nevne Viking metal, som ligner litt tema messig, så har vi jo:

 

-Bathoy fra 1983 (Sverige)

-Enslaved fra 1990 (Norge)

-Einherjer fra 1993 (Norge)

 

(gå på www.metal-archives og søk etter sjanger, og så viking/folk sjangeren... Der finner du MASSE)

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Finntroll og lumsk er rett og slett dritbra musikk :)

 

Har selv albumet Aasmund Frgdegjevar fra lumsk og to-tre finntroll album. Er det ikke også slik at det lumsk albumet er en slags historie? mener å ha lest det.

 

Har egentlig ikke hørt mye på gåte, har kun hørt den sangen som er på svisj

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell mellom å være nyskapende og å være orginal. Hvis man ser stort på det finnes det muligens, tja, 10-20 band/personer i musikkhistorien (klype salt disclaimer) som virkelig har vært orginale, så det begrepet brukes ofte kanskje litt feil om band som er nyskapende..

Lenke til kommentar

Heisann...det kom jo en hel drøss med svar :)

 

Jeg synes det å dra frem folk/viking/metall sjangeren blir litt misvisende i denne settingen. Selv om det bruker elementer av folklore og natur/nasjonal romantikk i tekster og arrangering, så blir det noe helt annet enn det Gåte driver med.

 

Og bare for å ha fått det frem helt tydelig : jeg synes IKKE at Gåte er et elendig band. :p Og i forhold til om de er originale eller nyskapende så vil jeg svare at de ikke er noen av delene.

 

Dere som virkelig liker Gåte på grunn av folkemusikken og måten den er blandet inn i moderne musikk på : ta og hør litt på "originalene" i form av Hedningarna, Garmarna og Gjallarhorn. Evt også Hoven Droven og A.Lien's Baba Yaga/Aliens Alive. Etter mitt hode er disse bandene læremesterene, mens Gåte er lærlinger. :)

 

*edit* ..vil bare forsikre meg om at dere så lydlinken i det første innlegget ;)

Endret av TAAB
Lenke til kommentar
Dere som virkelig liker Gåte på grunn av folkemusikken og måten den er blandet inn i moderne musikk på : ta og hør litt på "originalene" i form av Hedningarna, Garmarna og Gjallarhorn. Evt også Hoven Droven og A.Lien's Baba Yaga/Aliens Alive. Etter mitt hode er disse bandene læremesterene, mens Gåte er lærlinger. :)

Liker Gåte pga komboen folkemusikk/rock, har prøvd å høre litt på Garmarna, men kan ikke si det appelerte på samme måten.

Anbjørg Lien derimot, er knallsaker, har hørt på henne siden jeg var 14.

 

Uansett, må ikke glemme at irene også har tradisjoner med folk/rock sjangeren. The Corrs starta som et reint folk/rock band i 1990, fem år før de debuterte med plate. (det har desverre gått 'åt skogen' med det orginale lydbildet etter at solgte sjela i et forsøk på å slå igjennom i USA i 2000)

The Young Dubliners er også verdt å nevne, ligner faktisk en del på Gåte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...