Radhoo Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Jeg har hatt ett problem i den siste tiden. Harddiskene mine forsvinner fra biosen... Når jeg sitter å spiller spill så fryser data'n og jeg må restarte maskinen. Da finner Biosen ikke harddiskene mine. Jeg må da åpne maskinen å røre på ide kabelen. Jeg har prøvd to forskjellige ide-kabler, men jeg får det samme problemmet. Jeg har et Abit kt7a hovedkort og harddiskene er en Ibm 45gb 307045 og samsung. Jeg kjører Winme. Da jeg kjørte win 2000 så var ikke problemmet så hyppig. Er det Windowsen, biosen eller harddiskene? Jeg har en amd athlon thunderbird 1000 mhz og 256 mb ram Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Det kan jo være at det er problemer med hovedkortet eller harddisken som gjør at det blir dårlig kontakt en plass. Det kan jo ikke være IDE-kabelene siden du har prøvd to. Så mitt forslag er det som står over. Er ikke helt sikker på hvordan du kan fikse det, dette siden jeg aldri har hatt dette problemet selv. Men det er kanskje andre som har en løsning på det... Lykke til.. Dumbo aka sim Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Hadde samme problem selv.. hardisken kunne plutselig dette ut i win.. uansett kor.. i oppstart el. Byttet hk.. problemet er borte..men så solgte jeg det gamle.. til en kamerat som fikk alt til å fungere etter å ha byttet cpu.. så entet er IDE kontrolleren gåen, eller så e d hd Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Står HDD alene på en IDE kabel? Enkelte typer HDD har problemer med å stå alene som master/slave på en IDE kabel. Flytt på jumperen og se om det hjelper, ev ta jumperen ut. Lenke til kommentar
Borf Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Quote: Den 2002-05-17 19:26, B|Real skrev:Står HDD alene på en IDE kabel?Enkelte typer HDD har problemer med å stå alene som master/slave på en IDE kabel.Flytt på jumperen og se om det hjelper, ev ta jumperen ut. det er wd disker, ibm som han hadde har ingen problem med det Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 18. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2002 Harddiskene står ikke alene. Noen sier at jeg kanskje har for lite strøm.. har en 235 W psu. Jeg har to disker, en brenner og en dvd + amd thunderbird 1000 mhz som suger strøm. Jeg stokka om på pci kortene og nå ser det ut som om det er stabilt, men jeg vet ikke om problemmet kommer tilbake. Jeg har creative geforce 2 agp kort, 5.1 soundblaster, pinnacle tv-kort og ett nettverkskort... Jeg tror at kanskje disse forstyrret harddiskene. Jeg flashet biosen min. Gjorde ett par forandringer inne i biosen, noe 5.1 relatert. 5.1 lydkortet liker ikke andre pci kort har jeg funnet ut:-) krangler med alle... måtte legge in 4in1 via drivere oxo. Når jeg starter maskinen så får jeg en liste med alle pci kortene og hva slags irq de bruker. Det er en det står "input device - irq NA" noen som vet hva det er? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå