Hemulen89 Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Jeg har tenkt å bytte fra winXP til en linux variant på filserveren, mest for å slippe å restarte filserveren hele tiden. Jeg har installert Clarkconnect på en testmaskin og det virker ganske bra, men jeg har noen spørsmål før jeg installerer på serveren. 1. filsystem: Er det EXT3 som er det beste? 2. Er det mulig å installere X på ClarkConnect? 3. Er det mulig å installere en Direct Connect versjon på ClarkConnect (f.eks dc++) 4. Jeg har et Sunsway/ST lab RAID kontroller. Støttes dette av ClarkConnect? Jeg har også tenkt å sette opp FTP og kansje WEB-server på maskinen. Er det noe OS som er bedre en ClarkConnect til mitt bruk? Jeg er helt "n00b" på linux, og jeg likte ClarkConnect på grunn av det var enkelt å sette opp, og web-grensesnittet for konfigurasjon var genialt Endret 11. oktober 2004 av Hemulen89 Lenke til kommentar
.V. Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Satt faktisk og tenkte på det samme, men det hele står og faller på om Clarkconnect støtter hardwaren min like bra som windows. F.eks. har jeg også en Sunsway kontroller, 4p S-ATA, og et D-Link dwl-510 W-LANkort. På ClarkConnect sine sider står RAID-støtte oppført som "optional" og W-LAN er støttet. Linux er vel ikke kjent for å ha så enormt med driverstøtte og RAID-kortet mitt er knapt nok støttet i Windows. Sunsway har ikke drivere for det på siden sin og når jeg spurte Komplett(der jeg kjøpte kortet) om de kunne være så snille å åpne en pakke fikk jeg som svar at jeg skulle prøve drivere til et helt annet kort... Tviler også litt på at ClarkConnect har "universaldrivere" som passer til alle W-LAN-kort, kunne vært kjekt med en liste over hva de støtter. Har også et gbit-nettverkskort fra en noe obskur produsent, siden det ikke fulgte med driver-cd og "produsenten" har knapt nok hjemmeside. Heldigvis fant jeg ut at det var Realtek-chip, så det er kanskje håp om driverstøtte under Linux også? For å få til DC++(som jeg selvfølgelig BARE skal bruke til å laste ned Linux-iso og andres hjemmevideoer, ) må jeg vel ha X ja.. Er det mulig å få dette til over nettverk? Filserveren har ikke engang skjerm, kan til nød hive inn en 15" midlertidig under installasjon og konfigurasjon. Går ut ifra at forskjellige filsystem ikke har problem med hverandre, pcen skal være filserver for både XP og 2000. Er det stor forskjell på å bruke ext3 og fat32? Mulig jeg er helt på viddene her, men er ikke det en del andre filsystem for Linux, bl.a. Reiser? Er det bedre? Skal nevnes at jeg ikke har vært borti en installasjon av ClarkConnect selv, men har tittet litt på webgrensesnittet, ser enkelt og greit ut. Har testet diverse andre Linux-distroer før, men det har vært en endeløs rekke med driverproblemer og komplisert "mjukvare". Har ikke fått testet det så veldig grundig, har som oftest gitt opp rimelig fort etter å finne ut at Linux ikke støtter etellerannet som jeg bare MÅ ha. Venligst ikke anbefal andre Linux-distroer hvis de ikke er MINST så enkle at bestemor di kunne brukt det! Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Er ikke ClarkConnect egentlig ett brannmur/ruter OS da? Lenke til kommentar
.V. Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Tja, er vel ment som ftpserver også. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Linux støtter som regel det meste av HW, så det er vel bare å prøve og se? Det finnes både GUI- og tekstbaserte DC-klienter til Linux, men noe som kan prøves er å bruke torrens i stedet... FTP og WEB funker også ,men det krever endel mer av brukeren enn bare å sette opp CC. Jeg kjører CC selv., og er veldig fornøyd med stabiliteten. Jeg satte opp gatewayen for 55 dager siden, og den har ikke vært restartet siden: 08:51:37 up 55 days, 14:10, 1 user, load average: 1.05, 1.03, 1.00 Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Apache er med i CC da, funker "out of the box" Selv kjører jeg MySQL, apache, sftp, mailserver og endel bittorrent nedlastinger (bare distorer - lover!) 12:13:08 up 77 days, 13:29, 1 user, load average: 0.02, 0.15, 0.12 Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Er ikke ClarkConnect egentlig ett brannmur/ruter OS da? Tror du blander med Smoothwall o.l. Clarkconnect er et langt mer "fullverdig" OS Lenke til kommentar
.V. Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Vil ikke det bli ganske tungvindt å bruke tekstbasert dc? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Ikke noe problem å installere X på clarkconnect. Kjørte opp tightVNC i fjor sommer også. Satt da i WinXP timene på voksenopplæringen på Madla og hadde skjermbildet fra serveren min i Trondheim.... Ganske morsomt egentlig! Og nyttig! Lærte mere linux enn windows..... Lenke til kommentar
.V. Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Kanskje dette er et dumt spørsmål, men kan du kjøre vnc uten X? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Kanskje dette er et dumt spørsmål, men kan du kjøre vnc uten X? Ikke 100% sikker, men tror ikke det. Men X er jo ikke akkurat noe veldig stort problem å installere på Clarkconnect da. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Har fortsatt ikke fått noe klart svar ang. RAID og W-LAN... Ingen som vet? Lenke til kommentar
WipeOut- Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Tar meg frihet til å *bumpe*, lurer egentlig på det samme jeg også. Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Man får kjørt windows drivere/appliksjoner i linux med wineX, men hvor stabilt den aktuelle driveren blir er noe helt annet.. Man kan forøvrig sjekke produsentens hjemmeside, og noen linuxforumer? Noen som har bilder og slikt fra CC ? Husker en jeg kjenner hadde det, men det er 2år siden jeg har sett/lest noe om CC Lenke til kommentar
Instict Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Jeg kjører vertfall slackware på filserveren og slackware på "have fun etc." serveren... 15:59:56 up 295 days, 14:58, 10 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00 Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 UPS eller bare veldig lite strømbrudd hos deg? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Har fortsatt ikke fått noe klart svar ang. RAID og W-LAN...Ingen som vet? Du kan høre på http://www.clarkconnect.org/forums/ubbthreads.php som er CC-forumet... De vet sikkert hva som er støttet og ikke. Det BØR jo finnes en løsning. Lenke til kommentar
Instict Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 ups... Strømmen gikk en-to ganger i uken en periode. Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 1. filsystem: Er det EXT3 som er det beste?2. Er det mulig å installere X på ClarkConnect? 4. Jeg har et Sunsway/ST lab RAID kontroller. Støttes dette av ClarkConnect? 1. På server anbefaler jeg Ext3 eller ReiserFS (NB! Quota er ikke støttet på ReiserFS) 2. Tror ikke det, ser heller ikke noe vits i å ha X på server. 3. Ditt kort bruker Silicon Image chipset og det er støttet av kernel. Når det gjelder andre distroer så anbefaler jeg Slackware/Gentoo, men siden du ikke har så mye erfaring så tror jeg nok du bør holde deg til CC. Lenke til kommentar
delling81 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Ang dlink, de skal ha ganske standard brikkesett, så det burde funke bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå