norbat Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hei Jeg hadde tenkt å bruke én textbox for å legge inn ex. 5 navn i en matrise. Er dette mulig eller må jeg bruke 5 textboxer? Lenke til kommentar
Vain Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) for i = 0 to 4 matr(i) = Split(text1.text," ")(i) next i Forutsetter at teksten i tekstboksen er slik: "navn1 navn2 navn3 anvn4 navn5" Koden deler opp teksten i tekstboksen etter hvert " " og lagrer det i matr()-variablen Endret 11. oktober 2004 av 86Fredrik Lenke til kommentar
norbat Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 dim i dim matr(4) as string for i = 0 to 4 matr(i) = Split(text1.text," ")(i) next i Skal jeg da klikke på textbox og legge denne koden inn der? Resultatet skal ut i en label. Hvor legges den koden inn (Etter next i?) Lenke til kommentar
Rescudo Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Funksjonen split returnerer en array, eller matrise som du kaller det. Du trenger bare å skrive variabel = Split(text1.text," ")(i). Du trenger ikke å dimensjonere noen matrise her Endret 11. oktober 2004 av opix Lenke til kommentar
norbat Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 altså, jeg lager en form med en textbox og en label Jeg klikker på textboxen og skriver dim i dim matr as string matr = split(text1.text, "")(i) 'må ikke i få en eller annen form for verdi etc... 'Hvis jeg skal skrive ut det jeg skriver i textboxen i en label, bruker jeg da Label1.text = matr ?? Lenke til kommentar
Rescudo Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 ..eller enkelt og greit, label1.caption = text1.text? Lenke til kommentar
Vain Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 skal du ha 5 forskjellige matriser? 1 til hvert navn? eller 1 matrise som har samme verdi som det som står i tekstboksen? forklar litt mer hva du vil. Lenke til kommentar
norbat Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Hei Skal lage et prog som leser inn ex 5 navn fra en teksboks på skjermen. Disse skal legges i en matrise - og jeg antar de skal komme fram i f.eks en label Så svaret er vel at de skal legges i 1 matrise. Laget et prog tidligere som la inn navnen ved bruk av inputbox, men nå skal de altså legges inn vha en (1) teksbox Endret 11. oktober 2004 av norbat Lenke til kommentar
Vain Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 ok. Private Sub Command1_Click() dim matrise as string matrise = text1.text label1.caption = matrise End Sub Er det dette du er ute etter? Lenke til kommentar
norbat Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Hei Vet ikke Jeg får en blå strek under label1.caption Hvis jeg i formen legger inn en textbox og en label Hvor skal koden du skrev legges Beklager at jeg må få inn dette med teskje Lenke til kommentar
Vain Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Nå skal jeg spise snart så dette er siste post i dag: Med teskje: Hvis du vil at teksten fra tekstboksen skal havne i en label nå du trykker på en knapp (command button) så bruker du denne koden: Private Sub Command1_Click() dim matrise as string matrise = text1.text label1.caption = matrise End Sub Du trenger en knapp, en label og en tekstboks. Når du dobbeltklikker på knappen kommer det opp denne koden: Private Sub Command1_Click() End Sub Da bare skriver du koden inn der... Lenke til kommentar
norbat Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Hei Takk for at du har tatt deg tid til teskje-innlæring Jeg får en blå strek under label1.caption (virker som om .capton er et ukjent ord for min vb.net) men får prøve å se litt på det og se om jeg klarer å finne ut av det. Lenke til kommentar
Vain Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 vb.net Si ifra hvilket program du bruker neste gang da... Jeg bruker vb 6 Lenke til kommentar
norbat Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Sorry (Likte egentlig den første koden du skrev. Virker som om det ligger noe der. Dataene som legges inn skal være i en matrise så da må det vel blir noe ala matr(4) + resten av koden ) Lenke til kommentar
norbat Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Dobbelpostering Endret 11. oktober 2004 av norbat Lenke til kommentar
norbat Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 En liten presisering av oppgaven Tidligere laget jeg et prog som brukte en inputbox for å legge inn, i dette tilfellet, varer, i en matrise. Oppgaven som jeg nå prøver å løse går ut på at hvis man skal bruke en textbox for å legge inn ex. varene eller navn etc, hvordan må man lage matrisen da? Koden med inputbox er som følger: Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click Dim varer(4) As String Dim spm As String Dim teller As Integer spm = "Hva heter varen?" 'legger inn varene i form av en inputbox. For teller = 0 To 4 varer(teller) = InputBox(spm) Next teller 'Skriver ut de 5 varene ListBox1.Items.Add(varer(0)) ListBox1.Items.Add(varer(1)) ListBox1.Items.Add(varer(2)) ListBox1.Items.Add(varer(3)) ListBox1.Items.Add(varer(4)) End Sub Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Mener du da noe som følger? Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click Dim varer() As String ' Lokal variabel for å splitte opp informasjonen i tekstboksen; deles med komma. varer = Split(TextBox1.Text, ",", 5) 'Skriver ut de 5 varene ListBox1.Items.Add(varer(0)) ListBox1.Items.Add(varer(1)) ListBox1.Items.Add(varer(2)) ListBox1.Items.Add(varer(3)) ListBox1.Items.Add(varer(4)) End Sub Lenke til kommentar
norbat Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Dette tror jeg holder TUsen Takk!!! Lenke til kommentar
Rescudo Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Du kan også bruke en for-løkke, slik: Dim i as integer For i = 0 to 4 ListBox1.Items.Add(varer(i)) Next i Lenke til kommentar
norbat Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 Tusen takk til dere alle for glimrende hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå