power Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hey. Jeg visste ikke helt om jeg skulle poste på nettverksforumet heller her. Men siden jeg bruker Linux på serveren.. Så poster jeg har Ok.. Her er saken min Jeg har internett fra UPC... og de leverer 3iper.. Men siden jeg kjører alt igjennom en router for å kunne ha mer enn 3 klienter på nett samtidig. Så får jeg bare brukt en av ipene. Jeg har hørt at man kan ta i bruk flere av ipene.. Og sette klienter på nettverket til å bruke disse ipene ut mot nett. Uten å installere fler nettverkskort på serveren Så dette er det jeg har: - En debian-maskin - 3 iper igjennom kabel - 6 klienter. Jeg ønsker at to av dem har egen ip, og at resten av nettverket deler ipen. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Det er vel bare å skaffe seg en switch som har èn connection til 'modemet', èn til den ene datamaskinen og èn til den siste. Da vil de to sistnevnte få hver sin IP, mens alle maskiner som er koblet til routeren vil dele IP-addressen til routeren. Eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
power Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 tror ikke du missforsto.. men det som er, er at både linuxserveren og routern kjører dhcp.. så det vil bli kluss når man kobler disse sammen Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Hvorfor må linuxserveren kjøre DHCP-server? Foresten, jeg glemte å nevne en del i oppsettet. Det er følgende jeg hadde forestillt meg: |MODEM FRA UPC| | | | | SWITCH | | | | | | | | | | |Router | |PC1| |PC2| | | |PC||PC| Der alle deler under switchen får hver sin IP utenom datamaskinene som er koblet til routeren. Endret 11. oktober 2004 av Rafael Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Det oppsettet vil fjerne lokalnettverket (med mindre du begynner å sette opp statiske ruter til brannmuren og fikler med WINS/DNS) Det du kan se på, er å lage aliaser på det eksterne nettverkskortet og gi dem forskjellige MAC-adresser (så at det var mulig å spesifisere MAC-adresse i fedoras sysconfig-script for nettverket). Veit ikke om det er mulig, men.... Veit at med de fleste IRC-klienter/BNCer som er vanlig å kjøre på en server (irssi i screen; psyBNC etc.) har mulighet til å velge hvilken IP-adresse/hostname du vil gå ut via.... Lenke til kommentar
power Skrevet 12. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2004 Det som virkelig er problemet er at jeg ikke får til å gi ipadresser til de virtuelle nettverkskortene.. routern deler ut ip via dhcp.. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Du kan bruke ip (iproute2) kommandoen til å legge til iper. Om og hvordan du kan få flere iper av dhcp til samme boks vet jeg ikke. For å legge til en ip kan du gjøre dette: ip addr add <ip> dev <device> Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 *hijacker tråd* Jeg har (per i dag) ISDN, og hvis det kommer breiband blir det nok telenor ADSL. Ergo har jeg 1 ekstern IP. Nå har det vært masse mas om IPV6 i det siste - og jeg begynner å lure på en ting: Er det mulig å kjøre NAT på IPv4, men at alle har ekstern ipv6-IP? Hvordan bør jeg gå fram for å sette opp noe slikt? Planen er å hovedsakelig bruke det til jabber-filoverføring og annet. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Det er absolutt mulig, har du en slik ekkel "bredbandsruter" boks, eller har du en skikkelig linux-router? Hvis du har sistnevnte er det 0 problem å kjøre ipv4-nat og ipv6-real ved siden av hverandre, i prinsippet burde jeg gjøre det, men jeg har bare ikke giddet å fikse routingen av iper ut på lanet ennå. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Jeg vil i alle henseender anbefale deg å velge en tilbyder som gir deg rent ethernet istedenfor å bruke pppoe for å måtte logge deg på. (bluecom er en slik tilbyder f. eks. og de gir også ut opp til 5 ip'r per husstand over dhcp.) Det er null problem å kjøre nat på ipv4 og så ipv6 ip'r ut fra lokalnettet. Du trenger bare et skikkelig vpn oppsett. Du kobler routeren din til et allerede eksisterende ipv6 ledd og router så trafikken gjennom routeren og til ipv6 leddet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå