Pc Lynet Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Hei Jeg synes det ser spennende ut med elektronikk. Og jeg vil gjerne lære mer om det. Kjøpte meg et "lag en morse signal sender selv" Som sier pip,pip osv. Der du måtte sette sammen transitorer og mostander osv. Kjøpt på en lektøysbutikk. Jeg greide selvfølgelig å knekke en spole, er det noe sted jeg kan få kjøpt en spole den var rund? Jeg så dette Startsettet på clasohlson er dette en grei begynnelse? Har veldig lyst til å lære meg å lodde er det så vanskelig som det ser ut? Har noen noe www adresse eller bok som handler om elektronikk for nybegynnerer? Så ett projektet på Elektor Electronics om å lage en lyndetektor. Link Her] Kan jeg ha mulighet til å lage denne når jeg blir bedre? Mvh Pc Lynet Endret 11. oktober 2004 av Pc Lynet Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Du kan høre der du kjøpte den spolen og du kan få ein ny. Di selger maaaange slike byggesett på Hammar. Der kan no du kjøpe deg eit par stykk. Men du trenger også og lære deg og lodde! Det er ikkje vanskelig, men du trenger trening. Viktig med riktig utstyr og som ein hobby skal det holde lenge det fra Claser. Du kan kjøpe ein loddebolt (30-7740) med ekstra liten spiss (30-7745) og du treng loddetin (30-966) da har du det meste. Men for al del ikkje start og lodde på di byggesetta før du har prøvd og lodde andre ting. Du har altid nye muligheiter, men du kan ikkje løpe før du kan gå! Ole-Johan Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 spole kan du kjøpe hos www.ljudia.se/no ser ut som et greit start sett.. Det er ikke tempratur regulator på loddebolten, tror jeg, men det trenger du heller ikke, slev om det er veldig kjekt å ha Lodding er kjempe lett, det lærer du deg selv veldig fort Du kan helt klart klare å lage den lyn-detektor greia, det er jeg helt sikker på (må innrømme at jeg syns den så simpel ut (går vk1 elektornikk da) ) Lenke til kommentar
Lapsy Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Slettet: olejohan posta det samma rett før Endret 11. oktober 2004 av gran3 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Tusen Takk for svar! Du kan helt klart klare å lage den lyn-detektor greia, det er jeg helt sikker på (må innrømme at jeg syns den så simpel ut (går vk1 elektornikk da) ) Skal nok begynne på Elektronikk linja jeg og når den tida kommer Gleder meg! Tur til clasern i morgen. Mvh Pc Lynet Lenke til kommentar
slettet Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Elektronikk er gøy. Eg sitter å planlegger eit (relativt) avansert viftestyringssystem for pc, som innebærer blandt anna AD/DA-konvertere, register og litt anna spanande. (Eventull logg, PCB-print og anna, kjem ikkje. ) Vurderer også å lage moglegheit for fjernstyring via PC (com-porten eller.no).. Anyway: Om du vil satse på elektronikk kan du ta deg ein tur på biblioteket og låne litteratur som går på elektronikk, gjerne spesielt lodding. Som nemnte over ein plass, så er det ikkje vanskeleg å lodde, men det er greit å vite kva kva ein _ikkje_ skal gjere.. Loddebolt: Å kjøpe ein 60W loddebolt (som er det ein ofte finn på Biltema ol.) er gjerne ikkje det smarteste. Den er i dei aller fleste tilfeller for kraftig for elektronikk. Kjøp heller ein loddestasjon med temperaturregulering, td. frå Weller. Koster frå 450kr og oppover. (Ja. Det koster 5 gonger så mykje som ein enkelt 60/30W loddebolt, men i mine auger er det verdt det.) Litteratur: Trur denne boka skal være ok. Ikkje så dyr (174,00), men verkar ganske innhaldsrik. Dessutan får du kjøpe praktiske oppgaver til den med varierande vanskligheitsgrad. Skule: 1) Elektro grunnkurs 2) VK1 IKT-driftsfag 3) VK1 Elektronikk - Det er rettogslett ein genial kombinasjon med dei to VK1-kursa. Det omfatter kvarandre svært godt. Eg gjekk fyrst VK1 IKT, og lærte ein del, men forstod det mykje betre når eg gjekk VK1 Elektronikk. I dag drar eg nytte av dette, i mitt arbeid som systemansvarleg.. (Men ikkje la meg lede.. Edit: Overklokking.no's Loddeguide! Endret 11. oktober 2004 av nmedaas Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 og ikke glem www.elfa.se/no ... flott side for å kjøpe deler og enda fler byggesett.. mosomme er de også, når de er ferdige, selv om de kan bråke litt... jeg holder jo på med å ordne musikk på rattkjelka, selv om det går litt sakte for øyeblikket... (se tråd lenger ned) akkurat nå venter jeg på å komme meg til clas ohlson før jeg drar til elfa, og svir vel av til sammen ca 1000kr... grøss... men, jeg blir den eneste i korketrekkeren med "neonlys" og stereo på rattkjelka Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Loddebolt:Å kjøpe ein 60W loddebolt (som er det ein ofte finn på Biltema ol.) er gjerne ikkje det smarteste. Den er i dei aller fleste tilfeller for kraftig for elektronikk. Kjøp heller ein loddestasjon med temperaturregulering, td. frå Weller. Koster frå 450kr og oppover. (Ja. Det koster 5 gonger så mykje som ein enkelt 60/30W loddebolt, men i mine auger er det verdt det.) Ikke helt enig der. Ett 30watts jern holder i massevis. Og særlig når det er snakk om å begynne å lodde. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Ja. Ein 30watt'er holder i massevis, for å sei det på den måten.. Og det er betydlig billigere å kjøpe ein enkelt 30W, enn ein skikkeleg stasjon. Men putler ein litt med elektronikk er oftest ein god loddestasjon å foretrekke.. Det er kanskje ein medverkande faktor til at ein faktisk fortsetter med elektronikk videre.. Gleden over godt verky.. Men eg er vel den typen som betaler ekstra for å få skikkeleg kvalitet.. Trur forresten det er derfor mutteren kaller meg "snobb"... :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå