erikstein Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Jeg har en Compaq NC6000 som jeg gjerne vil bytte OS på. Pr dags dato er det WinXP Pro, noe som fungerer upåklagelig. Men jeg koste meg virkelig den gangen jeg hadde Debian + kde for et års tid siden.. Kunne tenkt meg å bytte tilbake...men hvordan er det med linux mtp. pentium-m, wlan, strømsparing etc? Kan jeg bruke Debian f.eks? Det er den distroen jeg er "mest" glad i... Suse kan jeg alltids bruke...men har ingen erfaring med det... Samtidig kunne det vært gøy med en slags "OSX" klone...finnes det? Gode råd settes pris på Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Du kan ta en titt på Ubuntu linux. Det er en helt ny distro, basert på Debian. Den bruker Gnome som basis, KDE følger ikke med på cd en. Dog, ettersom den jo egentlig er Debian med en del tweak så er det bare å apt-get'e den. Fordelen med den framfor debian er at den kansje setter opp mer med tanke på den bærbare for deg. På den andre side er dette første public versjon, så kan jo være noen barnesykdommer. Og pass på under partisjoneringen så den ikke sletter XP om du vil beholde det. Andre allternativer er f.eks Mandrake, som vistnokk mener at de er blitt mye bedre på laptop med siste release. Er dog ikke debian basert. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Så en ren "debian" installasjon vil ikke fungere like godt? Ubuntu virket jo spennende...de har jo et eget team som arbeider for at det skal virke beste mulig på bærbare Jeg får søke litt mer...Mandrake liker jeg ikke....hva med Red Hat? Husker at de hadde laptop oppsett i sin tid..men jeg syntes de tapte seg litt på versjon 9(?) av sin distro...etter det har jeg ikke prøvd red hat.. Lenke til kommentar
jvestby Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Har prøvd ut noen distroer i de siste ukene på min laptop, en G556E, og funnet ut at Mandrake 10.1 er den absolutt enkleste per dags dato, så sant en ikke er linux-guru. Har i tillegg prøvd Mandrake 10.0, Debian sarge og Suse 9.1. Mandrake 10.1 er den eneste hvor jeg fikk wlan til å fungere skikkelig. De andre funket greit, men hadde lite støtte for strøm-tweaking etc. Debian sarge fant ikke batteriet mitt engang... Gleder meg litt til Suse 9.2 kommer i November. Blir artig å se om den vil funke som lovt.. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 En ren debian vil sikkert fungere bedre.. eventually.. :-) ren debian blir vel litt mer manuelt arbeid for å få ting til å virke skikkelig. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 har googla litt...det er litt delte meninger om linux/laptop...ofte virker ikke ting sånn som det burde (nc6000 har f.eks en knapp som aktiverer wlan)..dette kan by på en del problemer. Samtidig har jeg ennå ikke funnet noen som faktisk klarer å aktivere bluetooth Jeg får søke litt...hadde vært gøy med ren debian distro...husker den gangen jeg faktisk fikk til min raid kontroller i debian var mektig stolt Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 når jeg kjørte laptoppen min med Linux funket så godt som alt som det skulle. den gangen kjørte jeg Red Hat 8.0 prøvde også Mandrake også på den pc`en å denne funka også forsåvidt greit nok, men såvidt jeg husker var det bare Red Hat 8.0 som fant mitt wireless compaq kort fra først av. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Det jeg kan svare for er: o Pentium M Dothan speedstepper nydelig med 2.6.9-rc-mm-kjerner og en liten firelinjers patch. o Generelt er Dothan-CPUer støttet av de senere 2.6-kjerner. Tidligere Centrino-CPUer støttes også av tidligere kjerner. o Intel Wireless 2200 fungerer helt fint med de frie driverne fra ipw2200.sf.net. o Ved å kombinere programmene hdparm, speedfreq og generelle ACPI-funksjoner i kernelen, kan du tyne like mye ut av batteriet ditt som i Windows. Edit: Glemte poenget: Valget av distro har intet å si. Hvis du er vant med Debian, ordner du dette, så fremt det er mulig Endret 11. oktober 2004 av gspr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå