Gå til innhold

Utstyr fra utlandet

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om noen har noen erfrainger ved kjøp av datautstyr fra utlandet. Jeg planlegger å kjøpe meg en bærbar pc, og tenkte at jeg kunne prøve å kjøpe fra utlandet, da jeg har hørt at dette er billigst. Jeg har hørt at det desidert billigste er å kjøpe direkte fra produsent i asia, er det noen som har erfaringer med dette? Og hva er billigst i forhold til å kjøpe fra danmark eller usa? Når man kjøper fra danmark eller usa, trenger man ikke betale mva fra det landet, men man må betale norsk mva? Eller er det mulig å få sendt fra f.eks. danmark og unngå norsk moms? Sende i en diskret forpakning ell no? (kanskje ikke lovlig det :whistle: ) Og kan dere anbefale noen web-shops fra danmark og usa, eventuellt asia?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og bestille fra et EU-land er nok det enkleste. Momsen i landet du bestiller fra trekkes fra, og så legges det til norsk moms. I tilfellet Danmark så vil momsen så og si være identisk med deni Norge.

Tastatur kan byttes ut hvis en ønsker det (Danmark har forøvrig likt tastatur som Norge). Ellers kan tastaturet settes inn på "norsk" på sw.

Du bør kanskje sjekke i litt andre land enn Danmark også før du kjøper. Hva slags bærbar er det du er ute etter?

Lenke til kommentar

Jeg har jo nevnt dette en god del ganger før... se på IBM kjøpt fra USA siden de er latterlig mye billigere der enn her i Norge. Isåfall ville jeg tatt en prat med Bill fra thinkpads.com... han kjøpte jeg min IBM fra og jeg har en venn av meg som nettopp har bestilt en X40 fra han også... :) Og grunnen til at IBM er så gunstig å kjøpe i USA er at de selges som standard med verdensgaranti og dermed burde være greie å få fikset i Norge også...

Cobos

Lenke til kommentar

De store merkene, HP, IBM, Toshiba osv. kommer stort sett med verdensgaranti. Tastatur er det vel verre med, men man får vel kjøpt løse, norske tastatur... men ikke regn med at et tastatur er en billig affære....

Laptoper og datautstyr generelt er vel såpass billig her til lands at det ikke er SÅ mye å spare når man regner med frakt, mva, fortollingsgebyret til posten osv. Selvfølgelig vil man spare noe, men så må man også spørre seg om det er verdt det.

Jeg handler MYE fra utlandet, og sparer svært mye penger på det, men datautstyr/elektronikk handler jeg faktisk i Norge....

Cobos, har du et regnestykke på den maskinen du nevner?

Lenke til kommentar

jendor: Jeg skal spørre han om nøyaktig hva han endte opp med.

I mitt tilfelle blir det ikke helt det samme siden jeg var på ferie i USA i sommer og fikk maskinen sendt til en venninne av meg der, og så plukket den opp hos henne.

Jeg betalte rundt $1850 (har ikke kvitteringen tilgjengelig på Blindern) inkl frakt til Chicago med Fedex. Dette for en X40 2371-6EU modell (som har 1.2Ghz LV Pentium-M, 40GB disk, 256MB ram, b/g IBM trådløst nettkort, 8 cellers stort batteri og 3 års verdensgaranti). I tillegg kom det jo mva av dette når jeg tok den med inn i landet. Men jeg skal spørre kameraten min hvor mye det kom på. (hans modell var også noe bedre utstyrt enn min)

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...