Hardfredd Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Hei! Jeg vet at man kan koble switcher i serie ved hjelp av krysset kabel, eller vanlig hvis man har uplinkport. Det jeg lurer på er: skal man koble fra vanlig port i en switch til uplink i en annen, eller fra uplink til vanlig port. Har søkt men fant ingen svar. Takk for at du tar deg tid til å hjelpe! Endret 17. oktober 2004 av blacktower Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 vanlig port -> uplink Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Om du har en krysset kabel så kan du koble fra port > port. Når det gjelder bruk av uplink har jeg ikke prøvd det annet enn med ADSL bruk og deling av det. (Telenor) Jeg vil tro at port > uplink vil være løsningen på det. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Feilpostet, flyttet fra Sikkerhet til Nettverk (Dette må være første gang jeg flytter en post den veien) Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Har du 2 stk 8 portere , så kan du feks. med vanelig kabel cat5 rett kabel bare putte den ene i 1 er porten og den andre i 1 porten på den andre switchen... Du kan også bruke feks. 5 er porten og 7 porten du kan bruke hva du vill (sansynelig vis) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 istedenfor å komme meg svar som inneholder ordene "sansynligvs" og "jeg tror" bør vel folk vite ting kanskje sikkert før de svarer... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 (endret) Mange nye switcher har "auto sense" på om man bruker krysset kabler eller ikke. (Min har det). Der er det bare å strekke en kabel, krysset eller ikke, fra en port til en annen. Uplink-port er bare en helt vanlig port (som regel den samme som den som står ved siden av) bare at den er krysset. Endret 17. oktober 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Det jeg lurer på er: skal man koble fra vanlig port i en switch til uplink i en annen, eller fra uplink til vanlig port. Spørsmåler ditt gir ingen mening men i dag begynner uplinkporter og bli borte i og med man har automatikk i switchen som ordner slikt helt av seg selv. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 (endret) Har du switcher som takler auto mid-x eller hva det nå heter, så kommer det på det samme hvilken kabel og port du bruker. Uplink porten er kryssa, så hvis du har 2 eller flere switcher du skal koble sammen, bruker du en vanlig kabel mellom disse. Har ikke switchen/huben uplink port, bruker du en krysset kabel. Mange hubber/switcher har en knapp der du kan velge om uplink porten skal være krysset eller ikke. Som regel er dette på huber/switcher som ikke har dedikert uplink port, men som krysser en bestemt port i stedet (som resulterer i det samme, men du mister en port). Hvis du bruker uplink porten, må du ofte unnvære en port (oftest siste eller første porten). Cluet er uansett at skal du koble sammen flere switcher i "serie" må kommnikasjonen mellom foregå krysset. Om dette skjer via krysset kabel, eller uplink port (som egentlig er en vanlig port, bare krysset i de fleste tilfeller) kommer på det samme. Hvilke switcher/huber er det du skal koble sammen? Endret 17. oktober 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 på switvher som koster litt mer en en stratos, så har de auto sending på alle porten på åssn kabel det er, sa da er det bare å koble de sammen med de vanlige portene (men de som har dediktert uplink må desværre bruke denne, om ikke annet står spesifisert i dukumentasjonen som medfølger switchen) jeg vil anbefale swicher ifra SMC.. fpr mye valuta for pengene med deres EZ-switvher Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Har selv en Cnet 8porter til noen få hundre (kosta 400 når jeg kjøpte den, men tror den er nede i 2-3 nå), og den har autosense på portene, så jeg slipper å tenke på hvilke kabler jeg skal bruke. Har 2 slike switcher koblet sammen, + 1 gammel 100mbit hub. Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 istedenfor å komme meg svar som inneholder ordene "sansynligvs" og "jeg tror" bør vel folk vite ting kanskje sikkert før de svarer... Jeg skrev sansynlig vis forde at det er ikke alle switcher som er sånn , mine 3 er det men vis du f.eks kjøper på Biltema er det ikke sikkert at den har sånn 5 til 7 som jeg nevnte i forie post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå