Gå til innhold

Taisol CGK760092 + Enermax 80mm bra?

A_N_K

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er noen her i forumet som bruker Enermax 80mm sammen med Taisol med kobberbunn, går det fint å få festet den uten noe videre modding, og det kjøler bra i forhold til Silent Viking?

Jeg regner også med at denne Enermax-vifta ville passe for Aopen strømforsyning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veldig enkelt å gjøre, krever ikke noe anna enn et skrujern og et lite håndbor. og fire strips.

fikk flotte resultater jeg ..

det som er viktig er at man monterer det rett... men siden du allerede har bestemt deg for å kjøpe noe anna så skal jeg ikke kaste bort tiden med å forklare løsningens fortreffelighet ..

at vifte og kjøler tilsammen blir under 200 kroner er heller ingen bakdel ...

- PoWeR iS nOtHiNg WiThOuT cOnTrOl -

[ Denne Melding var redigert av: d_jay på 2002-05-18 18:06 ]

Lenke til kommentar

Jeg bruker taisol ribba med fan adapter og enermax. Med vifta på fullt opnådde jeg 31 grader i forhold til 42 idle! :smile:

Dette er da serdeles støyende så jeg har stilt den inn på et ganske så støyvennelig nivå.. idle er nå den samme som før, eller et par grader under.

Vil si at jeg ikke har noen systemvifter og enermaxen er satt til å suge. Når den blåser, lager den også noe mer støy.

Lenke til kommentar

Quote:

... men siden du allerede har bestemt deg for å kjøpe noe anna så skal jeg ikke kaste bort tiden med å forklare løsningens fortreffelighet ..

at vifte og kjøler tilsammen blir under 200 kroner er heller ingen bakdel ...

Nei, det virket som en bra løsning det : ) Men fra hva jeg kan se av tester etc, er Tt ribba overlegen Taisolen selv om den koster litt mer. Vifta er muligens ikke så bra som Enermax, men jeg regner med at ribba gjør utslaget. Eller hva?

Lenke til kommentar

ei bra ribbe og ei dårlig vifte er like elendig som ei dårlig ribbe med god vifte ...

taisolen er testa og kom meget godt ut selv sammenlignet med swiftech-monsteret.

hvilken vifte er det på TT-tingen du tenker å kjøpe? 60mm?

Lenke til kommentar

F.eks i en test hos dansdata (http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm#cgk760), kommer Volcano 7+ svært godt ut. De tester faktisk Taisol 760 med en "howling 9.96-watt-nominal Delta Focussed Flow", men likevel yter Tt'en langt bedre. OCShoot ser også ut til å like Volcano'en.

Mener å huske at det er en 70mm vifte. Ha i bakhodet dog, at selv om vifta ikke er like bra som Enermax, er den ikke nødvendigvis så mye dårligere.

Lenke til kommentar

Dette er som sagt ei billig løsning. Jeg har selv gjort dette. Det fungerer utmerket, og ligger under 40grader på MAX load. og jeg kjører viften rundt 3000rpm, på en xp+1900. Men jeg ville seffølgelig heller anbefalt TT viking, som har mindre støy og noe av det samme kjølinga, og noe av den samme prisen.

Lenke til kommentar

Bare så det er klart, så er ikke Enermax-vifta noe særlig bra. Den støyer mye i forhold til lufta den flytter, men har gjennomsiktige blader og masse ekstrautstyr.

Husk at Volcano 7+ er TUNG og har et elendig festaklips i forhold til tyngden :/ Kjedelig å måtte fjerne kjøleribba hver gang en skal flytte pc'en. Ellers er den veldig bra.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-19 17:47, Corleone skrev:

Husk at Volcano 7+ er
TUNG
og har et elendig festaklips i forhold til tyngden :/ Kjedelig å måtte fjerne kjøleribba hver gang en skal flytte pc'en. Ellers er den veldig bra.

Jeg ser det klipset ikke er det beste nei :_ Dritkjipt det egentlig, for det virker som en ekstremt bra kjøler for pengene (i toppen blant overclockers.coms testede kjølere). Men det er vel til å leve med. Skulle gått an å kjøpe et forbedret klips hehe...

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har boret hull i de to ytterste ribbene på hver side av CGK760 og stripset på en 80mm vifte fra coolermaster (en vifte jeg hadde liggende).

Den flytter 33 CFM luft (56m³/t), 32dB.

Jeg hadde også på arctic silver på Southbridge (AMD-761, KG7). Vanligvis Northbridge hos Dere med annet brikkesett. Hos meg var det kjølepasta bare på halvparten av bridgen (verdt å tenke på?)

Jeg gikk ned fra 43 grader til 38-39 (38,5) på CPU og gikk ned 5 grader på southbridge (fra 35 - 30 grader)

Vifta mi er satt til å blåse men jeg ser ikke bort fra at det kanskje blir bedre ved at den suger luft istedet. Uansett. jeg er storfornøyd. Dette er med WinXP, i win2000 hadde jeg ca. 5 grader mindre, både på CPU og på southbridge.

Dere har mye å hente på å bytte ut den gamle 60mm-vifta med en påstripsa 80mm-vifte. Anbefales sterkt, men pass på at den flytter nok luft uten å bråke noe særlig.

NB!!! jeg kan ikke se at en Enermax-vifte skulle ha noen problemer bare den flytter nok luft (anbefaler minst 56m³/t. Da er du sikker på at temperaturen går ned. Har hørt at Papstviftene er gode (de med glidelager).

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-05-20 00:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:

A_N_K skrev (2002-05-19 23:33):

Jeg ser det klipset ikke er det beste nei :_ Dritkjipt det egentlig, for det virker som en ekstremt bra kjøler for pengene (i toppen blant overclockers.coms testede kjølere). Men det er vel til å leve med. Skulle gått an å kjøpe et forbedret klips hehe...

Det blir sikkert lage et forbedra festeklips snart. Det er jo muligheten for å lage et som skrues fast på sidene, og som benyttes seg av hullene på hk'et (hvis det er plass for det) eller av alle 6 festene på socketen. På tide at alle begynte å herme etter Taisol ol.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-20 10:15, Corleone skrev:

Det blir sikkert lage et forbedra festeklips snart. Det er jo muligheten for å lage et som skrues fast på sidene, og som benyttes seg av hullene på hk'et (hvis det er plass for det) eller av alle 6 festene på socketen. På tide at alle begynte å herme etter Taisol ol.

Hadde vært koselig det, men jeg tviler egentlig på at det blir noe av : På den annen hånd, hvis de utstyrer neste kjøler i serien med et bedre klips, kanskje det blir tilgjengelig separat (går an å håpe)? Teit at Tt lager en såpass bra kjøler, og utstyrer den med et sånt klips : ( Flytter ikke PC-en min så ofte heldigvis... Har du samme kjøleren selv forresten?

Lenke til kommentar

Quote:

A_N_K skrev (2002-05-20 13:07):

Hadde vært koselig det, men jeg tviler egentlig på at det blir noe av : På den annen hånd, hvis de utstyrer neste kjøler i serien med et bedre klips, kanskje det blir tilgjengelig separat (går an å håpe)? Teit at Tt lager en såpass bra kjøler, og utstyrer den med et sånt klips : ( Flytter ikke PC-en min så ofte heldigvis... Har du samme kjøleren selv forresten?

Nei, jeg har en Taisol CKG760. God nok for meg :smile: Billig og grei, men jeg skulle gjerne hatt den Tt-kjølern.

Glemte å skrive dette i forrige post: Det at Volcan 7+ er "uni-sex", dvs. at den kan brukes på både P4 og Athlon-serien er ganske genialt. En kunne jo benyttet seg av hullene på sidene og lagd et festeklips som benyttet seg av alle 6 festene på AMD-socketen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-20 15:49, Corleone skrev:

Glemte å skrive dette i forrige post: Det at Volcan 7+ er "uni-sex", dvs. at den kan brukes på både P4 og Athlon-serien er ganske genialt.

Uni-sex ja... Alltid følt at P4 er litt femi i forhold til Athlon, hehe : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...