Gå til innhold

PC til musikk


Anbefalte innlegg

Du kan ikke kjøre IDE og SATA i RAID, de må være like  ;)

Tøv.

 

Dessuten vil du for all del ikke ønske å kjøre software-raid, og ihvertall ikke raid 1. Raid 1 brukes for sikkerhet i og med at all data skrives til to disker. Driver du med musikk tar du backup av alt viktig, du belaster IKKE prosessoren med å styre med Raid. Skal du på død og liv kjøre Raid må du ha en ekstra Raid-kontroller.

Hvem sa noe om Software RAID? De fleste moderne hovedkort idag har innebygd RAID-funkjson,. Hvis ikke må man ha en RAID-kontroller ja. Dette belaster ikke prosessoren.

Hele hensikten med RAID 1 er jo at man skal slippe og brenne hele prosjektet til DVD hver kveld.

 

Virker som et ganske ugjennomtenkt innlegg det der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...&fpart=331&vc=1

En fryktelig lang tråd, som strekker seg tilbake til 2002. Les til øynene blør.

 

Søk også på Allenstein, er visst et solid DAW-oppsett.

 

Når mange her sier at Intel sine nye CPU er best/bra til musikk/lyd er det ofte basert på mp3-konvertering og slikt. Denne ytelsen har ikke så mye med det som trengs til musikkinnspilling/produksjon. Det er nok ikke noen klar vinner eller favoritt i DAW-verden, kanskje bortsett fra dual Opteron. I Nuendo verden favoriseres AMD, som Extantitus påpeker. Det er mulig Digidesign favoriserer Intel. Det må du nesten lese selv, for det var en altfor lang tråd til at jeg orket å sette meg inn i den.

 

Leste den første siden, og siden av nyere dato, og det virker som om det er AMD 64 som gjelder framfor P4 i Pro Tools verdenen. Kan jo sitere Allen Hallada:

 

I recommend staying away from P4 systems for compatibility inconsistency issue reasons. Some do well and some bite the big one. If you don't want to build an AMD system then consider either the Intel Centrino powered laptops or a new iMac. Don't throw your money away on a P4.

 

Allen

 

Tror jeg går for AMD 64 da, selv om jeg antar at det er ganske jevnt mellom p4 og amd.

 

Allen Hallada er, etter det jeg forstod, en av eksperten på Windows oppsett til programmet jeg skal bruke, Pro Tools LE, sitt offisielle forum og annbefalte den 8/08/04 dette systemet (se Pro Tools Forum):

 

Aspire X-Dreamer II case with 350W PSU $63

 

Asus K8V SE Deluxe Motherboard-Retail $115

 

Athlon 64 3400+ 2.2Ghz (heatsink not included) 289.00 (død link, men denne er ikke vanskelig å finne ;) )

 

Micron PC3200 512 MB DDR SDRAM CT6464Z40B x2 (1GB total) = $177.98

 

ATI Radeon 9200 64Mb DDR 8x Dual Video Card $ 44

 

Western Digital 80GB 7200RPM 8MB CACHE Hard Drives $69.99 x 2 = $139.98

 

Lite-On DVD/CDRW Combo Burner $67.00 (død link også her)

 

Total = $895.96

 

Det jeg ser i første omgang er at jeg vil skifte ut kabinettet hans med dette :

 

Lian Li PC73SL

 

Grafikkortet (skal jo spille en del CM, og sikkert teste noen spill) vil jeg skifte ut med dette:

 

MSI GeForce FX5900XT 128MB DDR AGP, FX5900XT-VTD128, VIVO/DVI-I, Retail

 

Dette kortet annbefalte Extantitus tidligere i denne threaden, som mente at et viteløst Radeon 9200/9600 avga for mye varme. Noen som har erfaringer med Radeon sine viteløse kort, og kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Minne var vel litt treigt i forhold til hva man får i dag? Bør jeg erstatte dette med :

 

Corsair TWINX1024-4000PRO DDR-DIMM 1024M ?

 

Harddisk valget hans synes jeg var litt merkelig. Kun 80 GB? Da bør jeg vel heller velge :

 

Maxtor MaXLine III 250GB S-ATA 16MB cache 7200RPM

 

eller

 

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

 

Er ikke Seagate Barracuda mer stillegående, og så ut som søketiden var lavere enn på Maxtor sin. Har hørt mye godt om WD og da (har jo en 160Gb jeg skal bruke)

 

DVD-Brenneren hans vil jeg også skifte ut, med denne:

 

Plextor DVD-brenner PX-712SA SATA Retail DVD+R/+RW and DVD-R/-RW

 

Endte meg at jeg skiftet ut nesten hele hans forslag, men det virket litt utdatert. Er veldig usikker på hvilket hovedkort jeg skal velge, men det virker som om at de på Digidesign sitt forum mener at man bør styre unna NForce kortene til Pro Tools bruk. Har dere noen bedre forslag til hovedkort?

 

Skal se om jeg kan prøve å lage mitt eget forslag til viteoppsett, som dere kan se på etterpå. Skal prøve å få det så stille som mulig :)

Endret av Onkel Skrue
Lenke til kommentar
Du kan ikke kjøre IDE og SATA i RAID, de må være like  ;)

Tøv.

 

Dessuten vil du for all del ikke ønske å kjøre software-raid, og ihvertall ikke raid 1. Raid 1 brukes for sikkerhet i og med at all data skrives til to disker. Driver du med musikk tar du backup av alt viktig, du belaster IKKE prosessoren med å styre med Raid. Skal du på død og liv kjøre Raid må du ha en ekstra Raid-kontroller.

Hvem sa noe om Software RAID? De fleste moderne hovedkort idag har innebygd RAID-funkjson,. Hvis ikke må man ha en RAID-kontroller ja. Dette belaster ikke prosessoren.

Hele hensikten med RAID 1 er jo at man skal slippe og brenne hele prosjektet til DVD hver kveld.

 

Virker som et ganske ugjennomtenkt innlegg det der...

Vel, sikkerhet i recording sammenheng betyr også, hvis ikke mer, at opptaket ikke får støy: klikking, knittring osv. Det er faktisk intet som er verre enn det. Forklares på følgende måte: mister du arbeidet ditt er det surt, og du må gjøre det det på nytt. Men har du et system som gir deg bare støy på opptakene dine sitter du virkelig i saksa, fordi du kan _ikke_ på noen måte bruke dette i profesjonell sammenheng. Og du kan ikke gjøre det på nytt heller. Så kommer feilsøkingen etter hva som gir deg problemet, og det kan jo ta en evighet som de fleste vet. Resultatet kan bli fordyrende og ikke minst ta mye tid og angstfylte stunder. Og tid er det jo som kjent ikke mange som har mye av i disse dager.

 

Det anbefales også to fysisk seperate harddisker, gjerne på hver sin connector.

Systemdisk og audiodisk. Jeg går for IDE(p-ata) som audiodisk, som tidligere nevnt.

 

Problemene med DAW er som tidligere nevnt ikke så mye ytelserelatert, som kompabilitetsrelatert. Regelen er som oftest grei. Så enkelt som mulig, er så best som mulig hardware-messig. Man tar også å skreller ned Windows så mye som mulig, prosseser man ikke har behov for osv. CPU'n settes også til best ytelse for bakgrunnstjenester, ikke programmer. Under recording disabler man Messenger, Icq, anti-virus, firewall, nettverkstilkoblingen osv. ut med med alt man ikke trenger rett og slett, bare for å unngå det ene klikket som ødelegger et perfekt take. pga en eller annen helsikes I/O, prossess eller annet som gjør livet surt.

 

Når det gjelder RAID for DAW, har jeg absolutt ingen referanser på det, og anbefalinger på audiopc'er er renska for raidoppsett. Hvis sikkerheten for oss burde være så høy, som den også er, skulle man tro at RAID ville være ett klart valg i anbefalinger på DAW. Det er det ikke.

 

Om det finnes ferdig(spesial)produserte DAW pc'er med RAID oppsett kan tenkes, men det er i så fall helt andre resurser og prisklasser inne i bilde. Jeg forholder meg kun til selvbygg.

 

Du kan ha den sprekeste og sikreste maskinen på jorden, men så lenge den ikke gir deg 100% gode opptak er den ubrukelig.

 

Så inntil jeg ser det godt dokumentert at raid er tingen for oss, for en klikkfri hverdag, holder jeg meg til velprøvde konfigurasjoner, og det blir også min anbefaling videre.

 

En ålreit link for Windows XP muzakkere:

MusicXP.net

Lenke til kommentar

Skal du spille på DAW'en din (ikke så veldig lurt) bør du dual-boot'e. Kanskje boote fra en annen harddisk når du skal spille. Jeg installerte CM på min DAW før en reinstall av, vel alt, og ytelsen ble merkbart dårligere.

 

Du bør ikke bruke nettet på DAW partisjonen (om du velger en slik løsning). Dette fordi å ha anti-virus program i bakgrunnen er drepen. Disable en del av XP sine bakgrunnstjenester, men dette er egentlig ikke så nøye. Du vil ikke merke stor forskjell, om noen i det hele tatt. Dette er i det minste erfaringen til Nuendo brukere, det kan seff være uriktig i forhold til PTLE.

 

Raid; sant som Extantitus sier. Få bruker dette i DAWs. Kjøp en backupløsning, f.eks. ekstern hardisk. I Nashville der mange Nuendo guruer holder til, er det noen som bruker Raid, men da med 3-4 disker. Og da er det pro-løsninger for store studioer.

 

Vet at VIA K8T800 er et populært chipset blandt Nuendo brukere.

 

Forresten; bruk noen penger på aktive monitorer. Nevnt av noen ovenfor, det er ikke lurt å bruke stereo-anlegg. Blir bare kluss, som å male med solbriller. Du må vite hvilke farger du bruker (skulle jeg tro, jeg maler ikke (kanskje post-moderne kunstnere bruker solbriller)). Har selv Event 20/20. Moniterer kan finnes på www.musikkweb.no brukt (fant ingen jeg vil anbefale nå). Kvaliteten på rimelige alternativer er blitt temmelig bra. Monitorene må være magnetisk skjermete.

Dynaudio Acoustics, Genelec, KRK har noen rimeligere modeller. Har hørt endel bra om Behringer Truth (ellers et merke som fortjener litt sunn skepsis).

Endret av Ivanowinter
Lenke til kommentar
De fleste moderne hovedkort idag har innebygd RAID-funkjson,. Hvis ikke må man ha en RAID-kontroller ja. Dette belaster ikke prosessoren.

Hele hensikten med RAID 1 er jo at man skal slippe og brenne hele prosjektet til DVD hver kveld.

 

Virker som et ganske ugjennomtenkt innlegg det der...

Og du kaller deg teknisk ekspert...? :no:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
De fleste moderne hovedkort idag har innebygd RAID-funkjson,. Hvis ikke må man ha en RAID-kontroller ja. Dette belaster ikke prosessoren.

Hele hensikten med RAID 1 er jo at man skal slippe og brenne hele prosjektet til DVD hver kveld.

 

Virker som et ganske ugjennomtenkt innlegg det der...

Og du kaller deg teknisk ekspert...? :no:

For meg virker det som om kennethdammyr har rett i denne saken.

Lenke til kommentar
For meg virker det som om kennethdammyr har rett i denne saken.

Ok. Vil du ikke forstå er det ingen som kan tvinge deg men:

 

Han påstår at man ikke kan bruke P-ATA og S-ATA sammen i Raid. Dette er tøv. Han påstår at en hardware RAID-kontroller ikke belaster prosessoren. Alle ekstra kontrollere belaster prosessoren. Har du en pc som skal brukes som DAW ønsker du IKKE ekstra kontrollere som belaster prosessoren. I den grad man ønsker å bruke RAID i et slikt tilfelle vil det være med en ekstern lagringsenhet som brukes til backup etter at man har tatt opp.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår å legge RAID diskusjonen død, eller lage en nye tråd om DAW og RAID. Onkel Skrue har ikke bruk for et RAID oppsett, om han befinner seg på det amatør-nivået han hevder. Skulle han ha bruk for RAID, så må det nok mere eksotiske RAID oppsett enn det som er blitt foreslått her.

 

Om RAID er aktuelt for Onkel Skrue må han finne folk som har erfaring med RAID kontrollere, hovedkort, CPU, DAW og PTLE (og hvordan lage et stabilt system med disse komponentene). Ser ikke ut til at noen av de har skrevet noen innlegg i denne tråden.

Lenke til kommentar
Jeg ville godt for dette minnet :cool: Og denne harddisken

 

Og istedet for å gå for MSI GeForce FX5900XT 128MB DDR AGP, FX5900XT-VTD128, VIVO/DVI-I, Retail, så kan du gå for dette skjermkortet Det kan godt hende det bråker for mye, da.

 

En liten off topic: Du er vel tilfeldigvis Marius eller? Er isåfall Lars her.

Hvorfor ville du valgt det minne, den harddisken og det grafikkortet?

 

Btw.. er ikke Marius ;)

Lenke til kommentar

Som du sikkert skjønner, er forslagene om hardware, spesielt grafikkkort, på dette forumet, nesten utelukkende basert på spilling. Ja, de kortene som er anbefalt i postene over her, Radeon9800Pro (riktignok uten vifte) og GF6800LE, har bedre ytelse enn MSI FX5900XT kortet jeg nevnte. Men.... tilfredstiller de dine andre, og viktigste krav, nemlig minimal støy og varmeutvikling? Det er ikke jeg så sikker på. Med MSI kortet får du en ytelse som ikke er å skjemmes over i forhold til storebrødrene i serien, og det er meget stillegående og kjølig ikke minst. Du får en balansert alt-i-et pakke.

 

Jeg agrer intet etter at jeg satte kortet i min DAW. Min heller skjeldne spilling går så det uler (fortiden Far Cry, på relativt høye settinger), og ellers har jeg et superb kort for audio'n, med flott flerskjermsfunksjon. Jeg ser for meg at dette kortet vil holde lenge for meg.

 

Men hvis spillingen din sitter løsere enn hos meg får du vurdere andre alternativer.

Da er det vanskeligere å tilfredstille dine DAW krav, og desto dyrere jo heftigere kort du sikter etter.

 

Ikke ta stilling til hva slags minne du kjøper, før hovedkortet er 100% på plass.

 

Edit: pynta litt

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar

Her er en liten oppsumering på hvor jeg ligger nå :

 

HOVEDKOMPONENTER

 

Lian Li PC73SL = 2.695

 

AMD Athlon 64 3400+ 2.4 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED = 2.350

 

Asus K8V SE DELUXE Hovedkort Socket 754 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid = 1.029

 

Corsair TWINX1024-4000PRO DDR-DIMM 1024M Kit = 2.595

 

Plextor DVD-brenner PX-712SA SATA Retail DVD+R/+RW and DVD-R/-RW = 1.395

 

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM = 1.070

 

MSI GeForce FX5900XT 128MB DDR AGP, FX5900XT-VTD128, VIVO/DVI-I, Retail = 1.849

 

Totalt = kr 12 983

 

KJØLING

 

MIST FSP35060PN = 695,00

 

CPU kjøler for Socket 754. Har problemer med å finne den rette

 

CPU vifte for Socket 754. Skal disse være på 80 mm?

 

I Lian Li kabinettet mitt er det to vifter i front som avgir 22 db støy. Noen vifter med mindre støy jeg kan skifte disse med?

 

Zalman chipsetkjøler m/kjølepasta = 65 (passer denne til AMD? Er ikke Northbridge Intel?)

 

AC Ryan Tanky noiseless HDD Kjøler HDD kjøler og lyddemper 5 1/4

 

 

NOEN SPØRSMÅL

 

- For meg virker hovedkortet mitt litt utdatert i forhold til Nforce. Stemmer det, eller er ikke f.eks. forskjellen på max databushastighet til Nforce 3 og Asus K8V SE DELUXE så stor som den ser ut som? (Nforce er dobbelt så "rask"(?)) Valgte Asus K8V SE DELUXE kortet fordi det hadde folk valgt på Digidesign sitt forum (de bak Pro Tools). Vet ikke hvorfor Nforce ikke ble valgt. Jeg trenger ikke mye dilldall på hovedkortet.. har inntrykk av at det er det Nforce står for, men det så også bedre ut enn Asus K8V SE DELUXE på de andre frontene.

 

- Valgte Seagate Barracuda fordi den er stillegående, men er forskjellen merkbar i forhold til Maxtor MaXLine III ? Hvilket utslag gjør harddisk-silenceren/kjøleren her? Er det noe poeng å kjøpe det i det hele tatt?

 

- Grafikkortet jeg har valgt virker som et perfekt kort for meg (anbefalt av Extantitus), men skulle gjerne ha sett på et vifteløst Radeon kort og. Klarer ikke å finne de på komplett eller netshop sine sider, så det hadde vært fint om noen kunne poste en link :blush:

 

- Man får langt kjappere minne til Intel (DDR2), men er ytelsesforskjellen like enorm på 5300 i forhold til 4300 som tallene ser ut som? Har ikke peiling på hvilken hastighet som lønner seg til AMD i det hele tatt. Er også usikker på om "hastighet" er det riktige begrepet her.... :hmm:

 

- Strømforsyningen min virker veldig fin, men fettern min har nevnt vifteløs strømforsyning. Er det noe å satse på?

 

- Virker som om det er mye lettere å lage en stillegående PC basert på Intel enn på AMD når det gjelder vifter/kjølere (kennethdammyr kom med et knall forslag på side 2 til Intel). Stemmer dette? AMDs Cool'n'Quite er en knallfunksjon som kanskje tar igjen dette? Det er jo viktigst at PC'en er stille om natta ;) Kan for så vidt underklokke CPU for å minske varme :)

 

- Er det noen opplagte kjølekomponenter jeg har glemt?

 

- Kjøler jeg i det hele tatt PC-en godt nok med komponentene jeg ser på, eller blir denne PC-en en badstu? Bør kanskje ikke fokusere for mye på stillhet.

 

Ble en lang post med mange spørsmål dette her. Flott om noen kunne sett litt på kjøleproblemene mine.. det er her jeg trenger mest hjelp :thumbup:

 

EDIT: Skjønnhetseditering ;)

Endret av Onkel Skrue
Lenke til kommentar

Yo fetter.

 

Hva med å satse på å kjøle ned komponentene i PCen som f.eks. minne, skjermkort og chipsett ved å bruke kjøleribber? Da slipper man kanskje å bruke så mye vifter for å ha kald luft inn i kabinettet. Hva sier dere andre som er endel mer inn i data enn meg? Og kanskje kjøpe en vifteregulrer hvis du vil slå ned på viftekraften om natta. Er litt skeptisk til den vifteløse strømforsyningen, vet ikke hva dere andre mener jeg? :ermm: Men lykke til med kjøpet...

Lenke til kommentar

Ang. hovedkort; om det ikke er noen på Digidesign sine sider eller forum som bruker Nforce, så er det vel for en grunn. Det viktigste er at hovedkortet ikke lager kvalm når det må jobbe med Mbox'en. Om Nforce har flere funksjoner eller ser bedre ut spiller ingen rolle visst det ikke samarbeider godt med PTLE. Uansett; hovedkortet er en smal sak å bytte ut, om det skulle komme noe bedre på markedet (som man erfaringsmessig vet fungerer bra med PTLE).

 

Mente å lese at du har valgt et kabinett med støymatter. Disse vil i tillegg til lyd, hindre en del varme å slippe ut.

Store vifter kan de stille inn til å gå litt saktere enn maks, samtidig som de flytter masse luft og er stille. 12 cm.

Vifteløse PSU kommer vel ikke med nok strøm for en DAW? PSU'en er ihvertfall viktig for stabiliteten.

 

Mange hevder Maxtor bråker mye. Jeg ville valgt Seagate, men kan ikke backe det opp med erfaring.

 

Jeg greier ikke å få min maskin stille nok, så den står på et annet rom! Hadde den bråket 1/3 av det den gjør nå, hadde det fremdeles vært for mye.

Lenke til kommentar
NOEN SPØRSMÅL

 

- For meg virker hovedkortet mitt litt utdatert i forhold til Nforce. Stemmer det, eller er ikke f.eks. forskjellen på max databushastighet til Nforce 3 og Asus K8V SE DELUXE så stor som den ser ut som? (Nforce er dobbelt så "rask"(?)) Valgte Asus K8V SE DELUXE kortet fordi det hadde folk valgt på Digidesign sitt forum (de bak Pro Tools). Vet ikke hvorfor Nforce ikke ble valgt. Jeg trenger ikke mye dilldall på hovedkortet.. har inntrykk av at det er det Nforce står for, men det så også bedre ut enn Asus K8V SE DELUXE på de andre frontene.

 

- Valgte Seagate Barracuda fordi den er stillegående, men er forskjellen merkbar i forhold til Maxtor MaXLine III ? Hvilket utslag gjør harddisk-silenceren/kjøleren her? Er det noe poeng å kjøpe det i det hele tatt?

 

- Grafikkortet jeg har valgt virker som et perfekt kort for meg (anbefalt av Extantitus), men skulle gjerne ha sett på et vifteløst Radeon kort og. Klarer ikke å finne de på komplett eller netshop sine sider, så det hadde vært fint om noen kunne poste en link  :blush:

 

- Man får langt kjappere minne til Intel (DDR2), men er ytelsesforskjellen like enorm på 5300 i forhold til 4300 som tallene ser ut som? Har ikke peiling på hvilken hastighet som lønner seg til AMD i det hele tatt. Er også usikker på om "hastighet" er det riktige begrepet her....  :hmm:

 

- Strømforsyningen min virker veldig fin, men fettern min har nevnt vifteløs strømforsyning. Er det noe å satse på?

 

- Virker som om det er mye lettere å lage en stillegående PC basert på Intel enn på AMD når det gjelder vifter/kjølere (kennethdammyr kom med et knall forslag på side 2 til Intel). Stemmer dette? AMDs Cool'n'Quite er en knallfunksjon som kanskje tar igjen dette? Det er jo viktigst at PC'en er stille om natta ;) Kan for så vidt underklokke CPU for å minske varme :)

 

- Er det noen opplagte kjølekomponenter jeg har glemt?

 

- Kjøler jeg i det hele tatt PC-en godt nok med komponentene jeg ser på, eller blir denne PC-en en badstu? Bør kanskje ikke fokusere for mye på stillhet.

 

Ble en lang post med mange spørsmål dette her. Flott om noen kunne sett litt på kjøleproblemene mine.. det er her jeg trenger mest hjelp  :thumbup:

 

EDIT: Skjønnhetseditering  ;)

Du trenger ikke PC4000 RAM. PC3200 holder lenge. Du skal jo ikke overklokke.

Dette er veldig bra brikker fra OCZ, men mulig du kan nøye deg med den billigere versjonen.

 

Ellers ser resten av maskinvare bra ut.

 

Jeg ville venta med hardiskkjøleren til jeg hadde hørt på maskinen, hvis den var stillegående nok hadde jeg droppa det. 22dB er ikke mye.

da kan du heller bruke de pengene på en stillegående kjøler til skjermkortet.

En slik for eksempel.

 

Chipsettkjøleren passer den. Men den behøver du ikke på dette kortet, da det har vifteløs kjøler fra før. ;)

 

Det finnes vifteløse strømforsyninger, link, men de er veldig dyre. Bedre med den du har valgt ut nå.

 

Det skal gå an å gjøre det temmelig stille med AMD også. Den eneste forskjellen er egentlig CPU-sokkel og der finnes det mange løsninger.

En god CPU-vifte er Zalman CNPS7000BCU og tidligere nevnte MIST CPU-kjøler, Megatower med en stillegående papst-vifte.

 

Det blir nok ingen badstu nei.

 

Håper det svarte på noen spørsmål :thumbup:

 

PS: Vil rose denne tråden for å være ryddig, saklig og interessant :w00t:

Det er veldig interessant. Jeg får nesten litt lyst til å være med å bygge :D

 

EDIT: La til ekstra CPU-vifte.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

IKKE kjøp et hovedkort med k8t800 brikkesett! De nyere nForce 3 250 er mye mer stabilt og yter bedre.

Du trenger ikke mer enn Pc3200 minne.

Du bør kjøpe et vifteløst skjermkort ettersom du ikke spiller.

Ta en titt på denne CPU kjøleren: Kjøler Evt. Kjøler.

Hvis du finner en vifteløs strømforsyning så ikke nøl med å kjøp den! Hvis du ikke finner en, kan du jo alltids kjøpe den mest stillegående du finner. På ca. 350-400watt.

Til slutt bør du også kjøpe støydempingsmatter.

 

Alt dette er for at pcen skal lage minst mulig lyd.

Lykke til! :thumbup:

Endret av shit89
Lenke til kommentar
Jeg ville godt for dette minnet  :cool: Og denne harddisken

 

Og istedet for å gå for MSI GeForce FX5900XT 128MB DDR AGP, FX5900XT-VTD128, VIVO/DVI-I, Retail, så kan du gå for dette skjermkortet Det kan godt hende det bråker for mye, da.

 

En liten off topic: Du er vel tilfeldigvis Marius eller? Er isåfall Lars her.

Hvorfor ville du valgt det minne, den harddisken og det grafikkortet?

 

Btw.. er ikke Marius ;)

Det skjermkortet er ett vifteløst ATI Radeon 9800 Pro. Meget bra kort. Har det selv.

Den harddisken er også meget bra, har den også selv. Bråker lite og blir ikke så varm.

Det minnet er også meget bra, det er rask, og det skal vel ikke være noe dårlig ting, det vel?

 

Det ble litt mye ''meget'' i denne posten... :tease:

Lenke til kommentar
IKKE kjøp et hovedkort med k8t800 brikkesett! De nyere nForce 3 250 er mye mer stabilt og yter bedre.

Du trenger ikke mer enn Pc3200 minne.

Du bør kjøpe et vifteløst skjermkort ettersom du ikke spiller.

Ta en titt på denne CPU kjøleren: Kjøler Evt. Kjøler.

Hvis du finner en vifteløs strømforsyning så ikke nøl med å kjøp den! Hvis du ikke finner en, kan du jo alltids kjøpe den mest stillegående du finner. På ca. 350-400watt.

Til slutt bør du også kjøpe støydempingsmatter.

 

Alt dette er for at pcen skal lage minst mulig lyd.

Lykke til! :thumbup:

Du har ikke lest noe av denne tråden har du vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...