Gå til innhold

PC til musikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips til grafikort: et med ultimate edition (kun ATI som her det kanskje, jeg vet ikke). Disse bråker veldig lite, men koster litt mer og det beste kortet jeg har sett med en slik løsning er Radeon 9800pro. Ville nok ha gått for Socket 775 til musikkredigering, men socket 939 kontra 775 blir vel ikke samme strid som den om 754 kontra 478.

 

editleif

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du har sjekket andre forum, men jeg vil anbefale deg å se på forum som spesielt omhandler Pro Tools og/eller lydkortet ditt (hvilket er det, forresten? Mbox?). Der vil du høyst sannsynlig finne ut om det er enkelte chipsett/hovedkort/etc. som ikke går spesielt godt sammen med musikkproduksjon. Enkelte Firewire kort er også suspekte, om du har et eksternt lydkort.

Nye sokkeler/chipset har ofte barnesykdommer, og mange av de nye funksjonen har man ofte ikke bruk for når man skal bruke maskinen til musikk.

Søk etter brukere med ditt lydkort og kopier deres oppsett (forutsatt at det er stabilt, seff). Om du kjøper det nyeste kan det være at du får stabilitetsproblemer. Jeg ville gått for et testet system. Hovedkortet er veldig viktig i musikkprod. og kan bety mye for latency. Siden det er relativt få har DAWs er det en relativt liten skare mennesker som produsentene må ta hensyn til og problemene ganske uvanlige, og dermed er ofte hjelpen langt unna.

 

Ang. skjermkort; jeg ville gått for en vifteløs modell. Mulighet for flere monitorer er nesten et must. Du vil høyst sannsynlig trenge masse arbeidsrom. Matrox sine kort er nye brukt i DAWs.

 

Jeg bruker ikke Pro tools, men Steinbergs Nuendo 2. Til bruk med Nuendo er dual Opteron system kongen på haugen. Men hvordan det er for PT, vet jeg ikke. Ang. Intel vs. Amd; kjøp den cpu som passer best med PT. Til Nuendo er AMD64 veldig populære. Jeg ville holdt et åpent sinn og basert beslutningen på pris, stabilitet og kompabilitet.

 

Fant dette på Digidesign sin side:

The AMD Athlon 64 has not been fully qualified by Digidesign, however, there have been no reported problems.

 

There have been reported compatibility problems with Pro Tools and the new 925 and 925p chipsets. Other chipsets in the Intel 9.x family may also exhibit similar incompatibilities and therefore Digidesign cannot recommend them at this time. Please check to make sure that the computer you are considering purchasing does not contain these chipsets, or any other chipsets which have not been officially qualified by Digidesign.

 

Noen nyttige linker:

http://www.nuendo.com

http://www.procom.no/ny/refpc.htm

http://duc.digidesign.com/

 

Søk råd fra mennesker som har DAWs, ikke folk med Terratec og Creative.

 

Lykke til!

Endret av Ivanowinter
Lenke til kommentar
Hadde absolutt kjøpt en barebone om pcen skulle brukes til musikk...

:dontgetit:

 

 

fordiii....?

 

en barebone er liten, varm og bråkete.. ikke helt egnet til musikkproduksjon vil jeg påstå..

Ja den er liten. Liten, snerten og har et digg design. Varm? Bråkete? En barebone kan holde en helt vanlig pc temperatur den bråker også mindre enn en vanlig pc.

Så hva mener du egentlig med den totalt noobete posten din? :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ja den er liten. Liten, snerten og har et digg design. Varm? Bråkete? En barebone kan holde en helt vanlig pc temperatur den bråker også mindre enn en vanlig pc.

Så hva mener du egentlig med den totalt noobete posten din? :roll:

Spørsmålet her er vel egentlig hva du mener med din "noobete" post. Hva er vanlig pc-temperatur? SFF-er bråker slettes ikke mindre enn "vanlige" pc'er.

Lenke til kommentar

Jeg ser at de fleste har gitt deg gode retningslinjer her. Men jeg har et par ting å tilføye.

 

For hvis du har så mye penger å bruke, og skal produsere musikk seriøst, så ville jeg anbefalt å kjøpe programmene du har tenkt til å bruke. Det å tjene penger ved hjelp av piratkopiert programvare er høyst uprofesjonelt og useriøst, så la det være et tankekors.

 

Nuendo 2 som Ivanowinter bruker koster 8.950,- (kampanje) på Procom.no eller 14.195,- i vanlig butikk.

 

En annen ting. Du bør ha et rimelig bra stereoannlegg hvis du har tenkt til å bruke det i musikkproduksjonen. Forsterker + høytalere bør ikke ha en totalpris på under 30.000 for å holde tritt med et par aktive studiomonitorer til 10.000-12.000 når det gjelder det øvre lydbilde (mellomtone/diskant). Man bruker rett og slett ikke et hjemmekino-annlegg hvis man har tanker om å produsere musikk profesjonelt. Man bruker det som en rettningslinje for hvordan lyden kan høres ut for folk som lytter til musikken du har laget på et hjemmekino-annlegg, ikke noe annet (med mindre man eier et "high-end"-annlegg).

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar

Ja den er liten. Liten, snerten og har et digg design. Varm? Bråkete? En barebone kan holde en helt vanlig pc temperatur den bråker også mindre enn en vanlig pc.

Så hva mener du egentlig med den totalt noobete posten din? :roll:

bare fordi pc'n din som du sammenligner med er varm og bråkete trenger du ikke la det gå utover oss andre.. ;)

 

og det sier seg jo selv at det er lettere og få en stor og luftig pc til og bråke mindre en en trang og varm barebone. f.eks ved å putte i støydempningsmatter, stille cpu kjøler, passiv gpu kjøler, passiv nb kjøler, stille psu med 12cm vifte, 12cm kabinettvifter, viftestyring, vibrasjonsdempere, osv osv.. er litt mere strev å presse dette inn i en barebone..

 

men en barebone ser snerten ut ja, det stemmer.

Lenke til kommentar
Hadde absolutt kjøpt en barebone om pcen skulle brukes til musikk...

Ja vel... Fordi? De bare bråker mer da... og det er nesten umulig å gjøre de mye stillere.

 

PC til lydproduksjon:

 

ABIT AA8-3rd Eye 1500,-

Intel Pentium 4 550 (3.4 GHz) 2450,-

Corsair Twin2X DDR2 5400 1GB (2x512MB) 3300,-

Seagate Barracuda 7200.7 200 GB SATA x2 2100,-

Sapphire Radeon X300SE 600,-

Plextor PX-712SA 1200,-

 

Sum hardware: 11150,-

 

Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet, PC6070A 1845,-

MIST, 350W, ATX12V, 12cm PAPST vifte 695,-

MIST CPU-kjøler, Megatower, u/vifte 395,-

MIST vifte, 22.8 dB(A), Klar plast, 120LSNLCL 79,-

Zalman chipsetkjøler m/kjølepasta 65,-

 

Sum Microplex: 3079,-

 

 

Sum: 14229,-

+ frakt

  • Alternativt kan du ta P4 560 og klokke den ned, men den er en del dyrere.
  • Det er mulig å få 2GB RAM, men da bruker du opp alle Ram-plassene og det er ikke veldig gunstig, med tanke på oppgraderinger.
  • 2 Hardisker på 200GB i RAID 1, har hørt flere "lydfolk" som mener dette er en fordel, da det er litt dumt å miste mange ukers arbeid, ja kasnkje år, pga. en dum feil. Derfor er RAID 1 tingen.
  • Skjermkortet er vifteløst og samtidig PCIe, så derfor er det godt egnet.
  • NEC ND-3500 er selvsagt et alternativ, men siden trådstarter allerede har nevnt Plextor. Dessuten så har den 8MB cahce, noe som muligens er kjekt hvis man skal brenne musikk, da vil man ha minst mulig feil, dog jeg tror dette er noe problem uansett. SATA er jo heller ikke negativt.
  • Strømforsyninga er vel den mest støysvake som finnes, men større forsyninger med større effekt kan muligens være stillere da de ikke behøver å anstrenge seg så mye.
  • Vannkjøling er selvsagt et alternativ, men da det kun finnes èn CPU-blokk for s775, og jeg ikke har veldig peiling på omkoblere etc, så...
  • Chipsettkjøler, da viften som er der kan bråke noe, muligens...Vet ikke om denne vil holde da :blush:

Håper det hjalp litt!

(Tok søren meg laaang tid :cool: )

 

PS: Du har VGA-tilkobling på skjerm, ikke sant?

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Dette er feil forum å søke informasjon om DAW. Når man får tips om Terratec og Creative lydkort sier det seg selv.

 

Pro Tools har jeg ingen erfaring med, men bruker selv Sonar3.1 Producer Edition, og en skjelden gang Nuendo 1.6. Dette fungerer perfekt med min xp2600/nForce2 baserte maskin. Nuendo2 har jeg hatt noe problemer med, men det er nok mer applikasjonsrelaterte probs enn hw-relatert(i følge andre forum). Men når det er sagt, har en musikerkollega av meg brukt omtrent samme konfigurasjon som meg lenge, og han benytter eller konverterer til Pro Tools (til studio for mix), og jeg har aldri hørt om noen negative erfaringer i forhold til dette.

 

Nå har vel nForce2 baserte systemer blitt "gammeldags", men jeg vil påstå at det fortsatt en solid plattform for DAW. Tidligere nevnte kompis oppgraderte for en uke siden til s939/athlon64 3000, og etter eget utsagn fått en meget stabil konf. for alt utenom Nuendo 1.6 (som kanskje er noe merkelig, ettersom Steinberg og AMD er gode kompiser), men jeg har på følelsen av at det kan være et minne issue, mer en noe annet).

 

Når det gjelder Intel kan jeg ikke svare for annet enn bruk av Sonar3, og det var total fiasko - klikking, pops, knitring og det som værre er. Det sier seg selv at dette er det værste som kan skje for en ivrig musiker. Det skulle vise seg at dette kom av hyperthreading, og måtte disables i bios. Nå har det riktig nok kommet oppgraderinger for dette, men brent barn skyr ilden.

 

Bruker selv en Fortron 350W strømforsyning, som yter godt og er stillegående. Kan også fås i heftigere versjoner om behovet skulle være der.

 

Når det gjelder skjermkort, så stemmer det at ATI baserte vifteløse kort er gode nok til "vårt bruk" f.eks Sapphire Radeon9200/9600, men etter egen erfaring varme greier. CPU temp gikk ned over 10 grader ved bytte til et MSI FX5900 Xt , som også er meget stillegående, kjølig og med en god ytelse.

 

S-ATA disker har jeg ikke benyttet selv, men vet at det har skapt trøbbel i samme gate som det jeg skrev om Intel. M-Audio f.eks anbefaler ikke S-ATA til recording. Det måtte i såfall være som OS disk, og en IDE som "musikkdisken" din. Det er jo alltid anbefalt med egen disk for recording. Bruker selv Seagate og de er stillegående, og har alltid gitt meg den ytelsen jeg skal ha.

 

Bla. bla. etc. Dette ble ikke noen kort kommentar, nei :!:

 

Konklusjonen blir vel at utviklingen går videre, og jeg ser ikke bort i fra at AMD64 og 939 KAN bli et av de råeste systemene for DAW, men at det kanskje kan være greit å vente til brikkene har gått gjennom DAW guttas klamme hender for testing. Intel kan jeg deverre ikke anbefale etter egen erfaring.

Dette kan du i såfall finne ut ved sjekke litt på andre forum, så det var noen fine linker over her.

 

Dette var nok kanskje ikke så spesifikt, men det er nå mine erfaringer på området.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg kan slå fast at barebone er uaktuelt, så det trenger dere ikke diskutere ;)

 

Har kjøpt Mbox med Pro Tools. Musikk er en stor hobby for meg, og mye av tiden jeg tilbringer forran PC-en går med på dette. Jeg sitter mye forran PC-en, og derfor vil jeg invistere i en knall maskin :)

 

 

S-ATA disker har jeg ikke benyttet selv, men vet at det har skapt trøbbel i samme gate som det jeg skrev om Intel. M-Audio f.eks anbefaler ikke S-ATA til recording. Det måtte i såfall være som OS disk, og en IDE som "musikkdisken" din. Det er jo alltid anbefalt med egen disk for recording. Bruker selv Seagate og de er stillegående, og har alltid gitt meg den ytelsen jeg skal ha.

 

Kjøpte en 160Gb IDE HD nå i våres, og kommer til å sette inn denne også. Så jeg har dobbel dekning ;)

Lenke til kommentar
Pro Tools har jeg ingen erfaring med, men bruker selv Sonar3.1 Producer Edition, og en skjelden gang Nuendo 1.6. Dette fungerer perfekt med min xp2600/nForce2 baserte maskin. Nuendo2 har jeg hatt noe problemer med, men det er nok mer applikasjonsrelaterte probs enn hw-relatert(i følge andre forum). Men når det er sagt, har en musikerkollega av meg brukt omtrent samme konfigurasjon som meg lenge, og han benytter eller konverterer til Pro Tools (til studio for mix), og jeg har aldri hørt om noen negative erfaringer i forhold til dette.

 

Når jeg kjøpte Pro Tools fulgte det med to magasiner kalt "Digizine". Her hadde et firma som kaller seg MusicXPC et reklameoppslag om sine PC-er egnet for musikkredigering. Kan sitere reklamen:

 

"MusicXPC ships with an Intel Pentium 4 processor which is by far the most powerful and capable CPU for media production"

 

og

 

"MsuicXPC is the soulmate of Digidesign hardware & software systems. Our models are tested and tweaked extensively for Pro Tools and Pro Tools LE. If you use Digi software there is no better hardware - we guarantee it!"

 

Dette magasinet er fra sommern 2004, så jeg vet ikke hvor aktuelt dette er i dag. Hjemmesiden dems er www.musicxpc.com

 

Dette oppsettet hadde de :

 

Intel Pentium 4 HT 3.0 GHz

800mhz Front side bus

1Gb DDR400 RAM

80, 120GB SATA-150 HDs

64MB VGA output etc (antall firewire porter osv)

 

De sier ikke mye om hovedkort og sånt, fordi jeg antar at de tror at musikere ikke følger så mye med på hardware. De samarbeider med Pentium, så det er vel naturlig at de skryter dem opp i skyene som de beste for media produksjon. Bør kanskje ikke stole på dette?

Lenke til kommentar
Kjøpte en 160Gb IDE HD nå i våres, og kommer til å sette inn denne også. Så jeg har dobbel dekning ;)

Det betyr at du har nok til RAID 1 eller at du har ekstra plass?

Er ikke helt med her :blush:

 

Jeg har en WD 160Gb 7200rpm disk jeg kjøpte i våres, som jeg tenkte å formatere og sette inn sammen med den nye SATA disken (og muligens en raptor disk. Får se hva prisen ender på for resten av PC-en). Kan jeg kjøre en SATA og ATA disk i RAID(1) ?

Lenke til kommentar

Tusen takk. Spesielt vifteoppsettet var knall! :D Flott at det fantest et viteløst skjermkort til P4 også, og dette er vel til og med bedre enn Ti4600?

 

Det er mulig å få 2GB RAM, men da bruker du opp alle Ram-plassene og det er ikke veldig gunstig, med tanke på oppgraderinger.

 

Vil jeg trenge å oppgradere 2gb RAM da? Jeg tror jeg har tenkt å kjøpe en ny PC om kanskje en to års tid, og en av de nyere rambrikken i 2gb bør vel holde en stund?

 

Chipsettkjøler, da viften som er der kan bråke noe, muligens...Vet ikke om denne vil holde da

 

Om den vil holde sånn at den klarer å kjøle CPU tilstrekkelig, eller at den ikke holder i forhold til mine støykrav? ;)

 

Hvis du tenker på at den bråker "mye" (har sett papstvifter med 12db - 19db) så kan jeg kanskje kjøpe en viftestyrer så jeg kan sette ned hastigheten til det støynivået og kjølingsnivået som passer meg? Finnes dette til MIST?

 

Er spent på hvor mye støy støymattene til Lian Li holder inne i kabinettet.

 

Vannkjøling er selvsagt et alternativ, men da det kun finnes èn CPU-blokk for s775, og jeg ikke har veldig peiling på omkoblere etc, så...

 

Har en kamerat som nettopp kjøpte settet til Zalman, og har slitt litt med det. Måtte blandt annet kjøpe en strømforsyning med vifte (ble støy allikevel) så jeg har bestemt meg for å gå for vifter (blir billigere og). Siden jeg i starten regnet med vannkjøling har jeg rom i budsjettet til å legge ut mer for støysvake og gode vifter :) (blir uansett mye billigere og penere enn vannkjøling)

 

PS: Du har VGA-tilkobling på skjerm, ikke sant?

 

Har en gammel EIZO skjerm fra 96 (17"), men har tenkt å investere i en ny stor LCD skjerm snart, så jeg antar at jeg får VGA da (vet ikke hva det er, men hvis det er positivt bør en ny dyr LCD skjerm ha dette :p ). Tenkte på en 19-20" lcd.

Lenke til kommentar
P4 utvikler en god del mer varme enn A64 og er ikke så mye bedre enn A64 på musikk. Ingen merkbar forskjell...

Dessuten har A64 Cool 'n quiet funksjonen, noe som kan være en viktig faktor...

Høres bra ut. Hva gjør Cool'n'quite? Bør jeg satse på egen stille vifte, eller er den som følger med fin fin (har ikke AMD startet med Boxed med 64serien?)

 

Har som sagt hatt en AMD Athlon XP 1800 i 3 år nå, og har ikke vært helt fornøyd. Jeg vet ikke om det er CPU-en, eller mitt elendige vedlikehold av PC-en som har skylda (trolig det siste), men jeg har inntrykk av at Pentium er mer "ryddig" på en måte (Dette kan være noe jeg innbiller meg). PC-en min bråker som et uvær og avgir mye varme. Vil gjerne ha en stabil, sterk og kjølig CPU som er best på å mestre applikasjoner som Pro Tools (men som ikke trenger å være konge på spill).

 

Ønsker meg veldig en nesten lydløs PC (får vel ikke lydløs uten vannkjøling), og kan gjerne fire litt på kreftene for å oppnå dette.

Hvis du ser testen av A64 3000+ her på hw.no skjønner du hvordan boxed kjøleren er. Altså fungeren den til og med til overklokking, er den nok stille til ditt vanlige bruk.

Se også guiden her på HW.no om hvordan Cool 'N Quiet fungerer...

Du kan alltids kjøpe vifteløs strømforsyning og vifteløs ribbe til skjermkortet, også finnes det vifteløse løsninger til CPU kjøler....

Lenke til kommentar
Jeg har en WD 160Gb 7200rpm disk jeg kjøpte i våres, som jeg tenkte å formatere og sette inn sammen med den nye SATA disken (og muligens en raptor disk. Får se hva prisen ender på for resten av PC-en). Kan jeg kjøre en SATA og ATA disk i RAID(1) ?

OK.

 

Du kan ikke kjøre IDE og SATA i RAID, de må være like ;)

 

Angående chipsettkjøler, jeg var ikke sikker på om den jeg satt opp holdt temperaturmessig. Den lager jo ikke lyd når du ikke har vifte ;)

 

Når det gjelder RAM er det vel mulighet for at RAM-brikkene har blitt en del bedre om et par år. Høyst sannsynlig. Da er det vel kanskje aktueltt og oppgradere. På en annen side, så kan du ikke ha både "ny" og "gammel" RAM da, hvis du skulle oppgradere. Så da... :hmm:

 

Tror ikke støymattene holder så altfor mye støy, men:

Kabinettet er jo råstilig :thumbup:

Og, hvis lydnivået inne i maskinen er veldig lavt, kan nok mattene være nok til å stoppe lyden helt. Vil jeg tro, har ingen erfaring med dem.

 

Siden du skal investere i skjerm så. Dette er ganske viktig så:

Da er et skjermkort med DVI kjekt å ha, kasnkje også da med støtte for flere skjermer. Da jeg vil se på det som et must når du redigerer. Eksempelvis kan du ha en 17/19" CRT som du har alle verkøt, barer etc på, og en stor LCD skjerm med timeline.

 

VGA=kontakten mellom skjerm. Den gode,gamle,vanlige ;)

DVI=Digital visual interface. Nyere tilkobling for LCD-skjermer, bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
Konklusjonen blir vel at utviklingen går videre, og jeg ser ikke bort i fra at AMD64 og 939 KAN bli et av de råeste systemene for DAW, men at det kanskje kan være greit å vente til brikkene har gått gjennom DAW guttas klamme hender for testing. Intel kan jeg deverre ikke anbefale etter egen erfaring.

 

Extantitus har helt rett. Dette er ikke stedet for tips om hvordan man bør sette sammen en DAW. Tror ikke det er mange her med en Mbox.

 

http://duc.digidesign.com har mange tråder om Mbox og PTLE.

 

http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...&fpart=331&vc=1

En fryktelig lang tråd, som strekker seg tilbake til 2002. Les til øynene blør.

 

Søk også på Allenstein, er visst et solid DAW-oppsett.

 

Når mange her sier at Intel sine nye CPU er best/bra til musikk/lyd er det ofte basert på mp3-konvertering og slikt. Denne ytelsen har ikke så mye med det som trengs til musikkinnspilling/produksjon. Det er nok ikke noen klar vinner eller favoritt i DAW-verden, kanskje bortsett fra dual Opteron. I Nuendo verden favoriseres AMD, som Extantitus påpeker. Det er mulig Digidesign favoriserer Intel. Det må du nesten lese selv, for det var en altfor lang tråd til at jeg orket å sette meg inn i den.

Lenke til kommentar
Du kan ikke kjøre IDE og SATA i RAID, de må være like  ;)

Tøv.

 

Dessuten vil du for all del ikke ønske å kjøre software-raid, og ihvertall ikke raid 1. Raid 1 brukes for sikkerhet i og med at all data skrives til to disker. Driver du med musikk tar du backup av alt viktig, du belaster IKKE prosessoren med å styre med Raid. Skal du på død og liv kjøre Raid må du ha en ekstra Raid-kontroller.

 

Siden du skal investere i skjerm så. Dette er ganske viktig så:

Da er et skjermkort med DVI kjekt å ha, kasnkje også da med støtte for flere skjermer. Da jeg vil se på det som et must når du redigerer. Eksempelvis kan du ha en 17/19" CRT som du har alle verkøt, barer etc på, og en stor LCD skjerm med timeline.

 

To skjermer er kjekt, DVI er ikke noen hensikt for denne typen bruk. Velg et enklest mulig skjermkort. Jo mindre avansert jo mindre støy og varme.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...