Gå til innhold

PC til musikk


Anbefalte innlegg

ikkje sløs penger på eit msi fx 5900 kort... det yter dårli i forhåld til prisen nå tenker eg ikje berre på grafikk men det er allt for dyrt.. det mest økonomisken er nok radeon 9800 pro eller g force 6800 le. dei yter mye mer i forhåld til prisen.

Og du har ikkje noko serlig bruk for 400 minne. dyrt og ikkje noko økonomisk...

Det er egentlig ikkje noko lurt å bruka for mykje penger på minne , det er så minimal ytelse i forhåld til prisen. http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2702 dette skulle vere fint og bra... og ser bra ut og :love:

ja det er jaffal det eg meiner.

Eller så er det andre du har valgt nok eit bra valg. :thumbup:

 

LITEJK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IKKE kjøp et hovedkort med  k8t800 brikkesett! De nyere nForce 3 250 er mye mer stabilt og yter bedre.

Du trenger ikke mer enn Pc3200 minne.

Du bør kjøpe et vifteløst skjermkort ettersom du ikke spiller.

Ta en titt på denne CPU kjøleren: Kjøler Evt. Kjøler.

Hvis du finner en vifteløs strømforsyning så ikke nøl med å kjøp den! Hvis du ikke finner en, kan du jo alltids kjøpe den mest stillegående du finner. På ca. 350-400watt.

Til slutt bør du også kjøpe støydempingsmatter.

 

Alt dette er for at pcen skal lage minst mulig lyd.

Lykke til! :thumbup:

Du har ikke lest noe av denne tråden har du vel?

Seff har jeg det! Lager bare et sammendrag av det han bør kjøpe!

Lenke til kommentar

Du har sikkert lest tråden shit89, men ikke så nøye. Stort sett vet Onkel Skrue alt det du påpeker, og prøver/har tatt hensyn til disse punktene.

 

Ang., hovedkort; jeg kan finne noen Nuendo brukere med positive erfaringer med nForce 3 250. Men, jeg kan ikke finne noen PT-brukere som anbefaler det. Har du erfaring med dette kortet sammen med Mbox og PTLE? Du er litt knap og diffus. K8T800 er gjennomtestet i DAW-verden, men jeg må si at jeg liker tanken på nForce i min nye DAW (ønskedrøm).

Lenke til kommentar
Ikkje sløs penger på eit  msi fx 5900  kort... det yter dårli i forhåld til prisen nå tenker eg ikje berre på grafikk men det er allt for dyrt.. det mest økonomisken er nok  radeon 9800 pro eller g force 6800 le. dei yter mye mer i forhåld til prisen.

Dette begynner å bli irritabelt. Beklager at jeg har begynt på noe som kan se ut som en personlig agenda, men jeg har sett det før, og de fortsetter så det jomer etter!

Fortsetter denne tråden med slike utslipp, så er det ikke lenge før de skal ha deg opp i 4-5000 kr på grafikk-kort. Og flere kommer inn for hver time. Til slutt er hele DAW'n din glemt! Jeg vil nesten heller trekke tilbake min anbefalning på MSI kortet, uten at jeg har endret mening om det, og heller be deg kjøpe et Radeon 9200/9600 basert vifteløst kort avlikevel. Jo, de er varme, og det kan til og med hende du tåler den varmen, men om du ikke gjør det, har du bare brukt noen få hundringser, og ikke flere tusen på et überstøyende og heit kort. Kan til og med hende du kan få spilt litt på de og. Onkel Skrue virker som en fornuftig, innsikstfull kar (and?), og trenger ikke høre om disse forklaringene mine opp i det hele heller, men jeg måtte bare få det ut.

 

Ingen behøver å quote meg på det her her!

 

NÅ! Over til det som virkelig betyr noe.

Jeg synes det virker som om du har endt opp på en fornuftig maskin. Jeg får bare slenge meg på Ivanowinter's utsagn, om at siden de fleste av PTLE folka har endt opp med VIA chipset, må det bety noe. Kan virke som om det må bli ditt valg. At nettopp VIA gjør det bra i en DAW sammenheng er overraskende, men hyggelig ettersom de ikke har hatt noe å by på på lenge. Personlig har jeg hatt mye trøbbel med VIA tidligere, bortsett fra et KT133 basert kort( A7V-E, synes jeg å huske)som overraskende nok fungerte bra. Videre slenger jeg meg på Ivanowinter, og drømmen om at min neste DAW skal være basert på Nforce, og s939. Har forsåvidt allerede fått bekreftet at det funker fett med Sonar3, som er min greie, og det begynner allerede å rykke i VISA'n (et MSI NEO Platinum, foresten). Men det kan ikke være likt for alle, og det må fungere for deg og Pro Tools. Jeg har ikke gitt så mange spesifikke forslag - mer på generelt grunnlag, nettopp av denne grunn, fordi det er en del å sette seg inn i, og en feil anbefalning kan være skjebnesvangert. Og søkingen og sluttvurderingen må du ta selv uansett, når det kommer til stykket. Det eneste jeg har vært noe mer klar på er Intel, som jeg lenge har hatt et ondt øye til, pga. elendige erfaringer, og jeg er glad for at research'n din fikk klarhet i dette, og sannheten kom frem, og ikke ble avgjort bare pga. av den unevnelige cpukrigen, som ikke noe med saken å gjøre.

Jeg får håpe at harddisk-kontroller problemene på VIAkortene er løst nå, jeg har ikke oppdatert meg på den saken i det siste.

 

Når det gjelder kjøling- og strømf., virker det som om du har funnet frem til helt aksepktable komponenter, Microplex har det meste av det du trenger på det, og den Mist strømforsyningen holder høy kvalitet, faktisk en avart av min Fortron, muligens bedre på støy.

 

Jeg vil si at de fleste harddisker pr. i dag er gode nok til recording, og dette ikke burde være så store temaet. WD er det eneste jeg har hatt noe dårligere erfaring med, ikke så mye pga. ytelse, men at de har endt opp som vrak. Seagate har vært de med lengst levetid for meg, faktisk så ruller de og går alle som en. Maxtor er jo gode på ytelse, men noen av modellene har vært kjent for å støye. Samsung er noe jeg har begynt å få øynene opp for, men ikke testet selv ennå. Det som er viktig for deg som skal recorde, er heller en jevn og stabil disk med normal ytelse(7.200 og 8Mb), og ikke nødvendigvis den verste raceren. Seagate er en slik disk, og jeg har gjennomtestet diskene for formålet (IDE da vettu).

 

Samme med minnet, det er mye viktigere for deg med et 100% stabilt minne, enn å absolutt gå for de mest forgylte og polerte modellene (selv om det er rått med superminne). Det som er viktigst når HK er på plass, er å sjekke med minneprodusenten om de er klare med noen modeller for ditt kort, eller motsatt. Mange prod. gir deg muligheten til det på site'ene sine.

 

Og ellers har ikke jeg tenkt å si noe mer om dette. Skal heller ta noen gitarriff, i stedet for å sitte her å taste :p

 

Hi og ha, og lykke til videre.

 

EDIT: polering

EDIT: atter en polering

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar

Har sitert Extantitus et par ganger, men nå nøyer jeg med "amen".

 

Jeg har en Samsung 120 gb disk. Fant at den var en blanding av Maxtor og Seagate, ca. Ok ytelse og lite støy. Basert på min erfaring; bare gode ord å si om den disken. PATA.

 

Onkel Skrue; vet at du har tenkte å spille litt. Er ikke helt inne i grafikkort-verden. Jeg vet ikke om alle grafikkort kommer med dual VGA og eller DVI nå, men jeg vil anbefale å finne et kort som gir deg den muligheten. Überkort-anbefalinger må jo finnes i et utall andre tråder, forresten.

 

Ser ut til at det blir en killer DAW. Om du har tid så hadde vært morsomt om du postet din erfaring med den, når den tid kommer :thumbup: .

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål anngående hovedkort og grafikkort før jeg er ferdig med PC-en :w00t: :

 

Hovedkort

 

Har sett gjennom Pro Tools sine forumer, og den generelle instillingen er at K8T800 vet man fungerer, mens man er litt usikker på Nforce. Er selv usikker nå, og disse to spørsmålene vil trolig avgjøre hvilket hovedkort jeg kjøper:

 

- Det står mellom Asus K8V SE DELUXE og Asus K8N-E DELUXE (Nforce 3). Når jeg leser spesifikasjonene til disse to hovedkortene på komplett.no så ser jeg at Nforce 3 kortet støtter Cool'n'Quite mens det ikke står noe som helst om dette i spesifikasjonene til VIA. Betyr dette at det kun er Nforce 3 som støtter Cool'n'quite?

 

- VIA kortet er vifteløst, er Nforce 3 kortet også det? Har problemer med å se sånt selv (klarer det ikke når det gjelder grafikkort). Hvis man kan få Nforce 3 viteløst, men ikke fra ASUS skifter jeg gjerne produsent. Er på ingen måte tvunget til å velge ASUS, men er bare godt kjent med dem. Kom gjerne med forslag på andre produsenter. Er ikke Gigabyte bra?

 

Grafikkort

 

Dillemmaet mitt her er at jeg vet at et vifteløst Radeon er lydløst, men avgir mye varme, mens MSI GeForce FX5900XT har en vifte som vil bråke litt (ikke mye), men avgir lite varme. Derfor lurer jeg på om:

 

- Vil vifteløse Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB (Hylo sier det er vifteløst) og ZM80D-HP være en god kombinasjon? Med de to vil jeg vel kjøle ned kortet tilstrekkelig til at det ikke vil avgi så mye varme, samtidig som det er lydløst? Vet noen om Radeonkortet har monteringshull for denne kjøleren?

 

- Radeon kortet er jo dyrere enn Geforce kortet, men hvordan er de ytelsesmessig? Er ikke geforce kortet nyere? (greit å vite uten at det betyr så mye). Burde kanskje gå for et litt billigere Radeon kort?

 

Et litt vinglete sprøsmål

 

Ser at det kun er en prisforskjell på ca. 400 kr på en AMD xp 3400+ CPU socket 754 og en AMD XP 3500+ CPU socket 939. Må vel ut med ca 200-400 mer for hovedkortet og, men pengene er ikke noe problem når det er snakk om så "små" summer. Har ikke et trangt budsjett der jeg må spare på det som kan spares, men bør bare bruke så lite som mulig på grafikkort og sånt :)

 

Anyway, kan det være verdt å satse på dette? Er vel kjappere enn socket 754? Når jeg endelig har funnet en plattform (socket 754) så synes kanskje dere det er irriterende at jeg plutselig begynner å tenke litt på 939, men det virker litt fristenede :p Er ganske sikker på 754, men det er verdt å vurdere 939, når prisen ikke står i veien i alle fall. Hvis 939 utvikler mer varme pga høyere ytelse, kan jeg kanskje klokke ned?

Lenke til kommentar

939 har mange fordeler, så vidt jeg vet. Den støtter vel de nye CPU'ene med to kjerner, som kommer om ikke så lenge? 939 er mer fremtidsrettet, og CPU med dobbel kjerne kommer til å lage en meget god DAW (sånn som dual Opteron er i dag). Dette er det som gjør 939 attraktivt for meg. Men; jeg vil ikke gi noen anbefalinger. Det får komme fra en PTLE/Mbox bruker med 939 hovedkort. Det er ikke irriterende at du vurderer 939, det er gode grunner for at du bør gjøre det ;) .

 

Kan egentlig ikke svare på de andre spørsmålene, men det kan sikkert andre her gjøre.

Lenke til kommentar

nForce hovedkortet du har funnet fram er vifteløst ja ;)

Og begge kortene støtter Cool'n'quiet.

 

Jeg ville tro at det ikke skal være noe problem med et vifteløst Radeon 9800Pro. Det værste som kan skje er at det kan henge seg når du spiller tyngre spill, men det tviler jeg på. De må ha litt å gå på i temperatur skal de klare å selge dem i det hele tatt. Du kan jo evt, kjøpe en liten lydløs vifte hvis det blir for varmt. Når man har kjøleribb skal det ikke mye til for at man får kjølt det ned.

 

Radeon-kortet er vel bedre enn GeForce-kortet. Om det er nyere eller ikke vet jeg ikke, men de er uansett fra "forrige" generasjon.

 

Det er klart at s939 ikke er dumt, men som sagt før, bør du sjekke litt hos PTLE folka angående det.

Lenke til kommentar
Nå skal jeg gledelig innrømme at jeg ikke har lest alle trådene her, men om du vil over på LGA-plattformen uten å investere for mye, kan dette hovedkortet være kjekt;

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303313&cks=PRL

 

Der kan du kjøre ny LGA prosessor, men kortet har AGP og DDR-minne slots, når du har AGP kort og minne fra før. PCI-e og DDR 2 ram er jo ikke akkurat så billig og bredt utvalg av ennå..

Du har tydeligvis ikke lest alle postene nei :p

 

Det var først snakk om s775, men så kom det fram at Pro Tools LE fungerer bedre på AMD64. Derfor er det nå snakk om det.

Lenke til kommentar
Edit: Helbom!

:D

 

Takk allikevel.

 

Skal finne ut om noen erfaringer med Socket 939 jeg, og så tar jeg en endelig beslutning snart, som dere får vite om. Har nemlig et siste spørsmål på lur når alt er på plass ;)

 

Det du sier med minnet er jeg helt enig, og siden vi har litt å gå på i budsjettet her mener jeg at OCZ sine beste brikker er høyaktuelle. OCZ PC3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L. Dual Channel Platinum Ed. R-2. Dette er etter min mening de beste brikkene man får tak i i denne klassen.

 

Dette minnet passer til socket 939 og? (kanskje litt unødvendig å spørre, siden jeg ikke har bestemt meg enda, men det er greit å vite uansett)

Lenke til kommentar

Nå har jeg nesten bestemt meg for hvordan PC-en min skal bli. Here it goes:

 

HOVEDKOMPONENTER

 

Lian Li PC73SL = 2.695

 

Asus A8V Deluxe/WIFI-g K8T800PRO S-939 = 1.175

 

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED = 2.795

 

PC-3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L. = 2.795

 

Plextor DVD-brenner PX-712SA/T3 Bulk = 1.250

 

Seagate 200GB S-ATA 7200RPM = 1.099

 

Sapphire Radeon 9600SE Atlantis 128M DDR = 635

 

Totalt = 12.444

 

 

KJØLING

 

Strømforsyning:

MIST FSP35060PN = 695

 

CPU

MIST Megatower u/vifte = 395

 

PAPST 4412F2GLL = 149

 

Totalt = 1239

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

TOTALT = 13.683

 

SISTE SPØRSMÅL

 

- Skrik ut hvis du har noen invendinger :p

 

- Hovedkortet jeg har valgt nå er vifteløst right? :hmm:

 

- Valgte netshop framfor komplett der jeg kunne, pga at de var litt billigere og har hørt mye godt om dem her på forumet. Riktig valg?

 

- Er det mulig å få en viftekontroller som har oversikten over alle viftene i PC-en? Dvs diverse kabinettvifter, strømforsyning, cpu vifte m.m.? Eller er en viftekontroll beregnet på en vifte? Så på Digital Doc 5+, Sølv. Ser ut som den kan kontrollere alt?

 

- Lian Likabinettet har to vifter i front med 22db støy. Kan jeg erstatte disse med to mer stillegående vifter, eller er det bare å skru ned tempoet på dem med en viftekontroller?

 

- Ser at strømforsyningen jeg har valgt over ikke er på lager hos microplex, men så NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 hos Komplett, som er enda mer stillegående (12db). Er denne minst like god som den fra MIST jeg har over?

 

Da er PC kjøpet rett rundt hjørnet, men hadde vært flott om noen har noen svar på mine siste spørsmål :thumbup:

 

Er spent på hvor stille PC-en blir. Kommer trolig til å kjøpe A.C. Ryan XTOR™ Xilencer HDD Silencer-Cooler hvis HD'ene bråker mye :)

Lenke til kommentar
Den kjøleribba til PCen var litt heavy, er ikke noe expert på data, men er det ikke en mulighet at den ribba er noe tyngere enn det hovedkortet egentlig anbefaler?

Det skal gå fint ;)

Vil tro de fleste viftestyringer med støtte for nok vifter holder for deg, da du ikke har noen veldig sterke vifter, men denne er veldig god:

Sunbeam Rheobus, 20Wx4, Rev. 3, Sølv, er jo også billigere enn den du fant.

Med denne kan du skru ned tempo på kabinettviftene ja.

 

NorthQ Strømforsyninga du har valgt er helt fin den, men merk at det står 12-17, kommer an på hvor mye den anstrenger seg, men det er uansett ikke mye.

 

Takk for at du velger alternative nettbutikker. Liker ikke at alle velger komplett bare fordi de ikke har hørt om annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...