Gå til innhold

Fremstilling og påvisning av hydrogen

Isildur

Anbefalte innlegg

Har gjort et forsøk på skolen som jeg har et par spørsmål til som jeg håpet noen kunne svare på.

Vi hadde sinkbiter i et reagensrør og helte fortynnet saltsyre over, dette ble til en gass. Hva var det som skjedde og hvilken reaksjon var det?

Vi tok å samlet gassen i to reagensrør, A og B. Med rør A tok vi det opp fra vannoverflaten og holdt det opp ned, før vi holdt en fyrstikk under. Det smeller. Hva skjer og hvilken rekasjon?

Med rør B tok vi det opp fra vannet, satte et helt likt reagensrør over og snudde 180 grader. Tente så på under åpningen av de tor rørene. Det smalt. Hva var forskjellen på dette og forrige punkt? Hva skjedde g hvilken reaksjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi tok å samlet gassen i to reagensrør, A og B. Med rør A tok vi det opp fra vannoverflaten og holdt det opp ned, før vi holdt en fyrstikk under. Det smeller. Hva skjer og hvilken rekasjon?

Med rør B tok vi det opp fra vannet, satte et helt likt reagensrør over og snudde 180 grader. Tente så på under åpningen av de tor rørene. Det smalt. Hva var forskjellen på dette og forrige punkt? Hva skjedde g hvilken reaksjon?

Du fikk hydrogenet i reagenserøret til å reagere med oksygenet i luften ved hjelp av energi (varme).

2 H2 + O2 + energi = 2 H2O (vann)

Blandingen av oksygen og hydrogen kalles på folkespråk for knallgass.

Det med rør B er pga. at hydrogen er lettere enn luft og når du snudde det opp ned sivet det hydrogen opp fra rør B1 til B2 slik at det var litt hydrogen i begge rørene, det smeller forøvrig best når det er en blanding på ca. 50/50 med luft (oksygen) og hydrogen i glasset.

Edit: Takk codename_paragon :thumbup:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

...men hva man mener med 50/50 er jo en annen sak. Husk at ikke alle molekyler er like store, og at ikke alle gasser har samme tetthet ;)

Forøvrig:

Du fikk hydrogenet i reagenserøret til å reagere med oksygenet i luften ved hjelp av energi (varme).

Du brukte kun en viss mengde energi for å utløse reaksjonen. Selve reaksjonen gir omgivelsene en positiv netto energitilførsel, og er altså en eksoterm reaksjon.

Lenke til kommentar
Forøvrig:

Du brukte kun en viss mengde energi for å utløse reaksjonen. Selve reaksjonen gir omgivelsene en positiv netto energitilførsel, og er altså en eksoterm reaksjon.

Kan det "oversettets" med en slags kjedereaksjon..?? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Vel... blir vel ikke helt riktig, men du er inne på noe.

Prosessen trenger litt "startenergi" for å settes i gang. Da vil den selv begynne å frigjøre energi. Altså vil det totale energiinnholde først stige (du tenner på), til et visst punkt (tennpunktet), og deretter avta til et mye lavere nivå enn det det var før. Forskjellen i nivå er gått ut av systemet.

Lenke til kommentar
...men hva man mener med 50/50 er jo en annen sak. Husk at ikke alle molekyler er like store, og at ikke alle gasser har samme tetthet ;)

Det stemmer. En annen egenskap for alle gasser er at de har samme mengde molekyler per liter når temperatur og trykk er det samme. Ved en atmosfæres trykk og 20 grader tror jeg det er (1/25)*(6,022*10^22) partikler per liter. Altså kan du bruke det molare volumet til å regne deg frem til blandingsforholdet:

2H2+O2---->2H2O

Du trenger dobbelt så mange liter gass av hydrogen som oksygen for å kunne få en teoretisk perfekt forbrenning. (Digresjon: Hvis man lar 2 mol H2(g) og 1 mol O2(g) reagere med hverandre, vil man få et trykkfall, siden 2 mol hydrogen(g) og 1 mol blir til 2 mol H2O?)

I masse blir det som følger:

Molar masse for hydrogen er omtrent 1 g/Mol Vi har 2 mol H2, altså 4 mol H. Hvis vi nå sier at vi skal brenne 2 mol H2, betyr det at vi har tilnærmet 4 g.

Molar masse for oksygen=16 g/Mol, og vi skal brenne 1 Mol av gassen (O2), altså 32 g.

Forholdet blir altså ikke "50-50", men 1 del H2 og 8 deler O2 etter masse, og 67-33 etter volumprosent.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Detjeg mente med 50/50 var at det smalt mest med ca. 50% luft og 50% ren hydrogen i reagensrøret, det er ikke sikket at dette en den mest optimale teoretiske løsningen, men det var ihvertfall slik jeg oplevde det.

(Og luft består jo bare av 20% oksygen så det går det nesten opp i opp med atomene også, eller??)

Lenke til kommentar

Bfisk: Av en eller annen flau grunn har jeg ganget alt med tusen og tenkt kg i stedet for g... :blush: Jeg rundet av molar masse for H fra 1,008 til 1 fordi det er lettere.

Hvis du ser etter, ser du at jeg har skrevet hydrogen, og ikke hydrogengass, så 1 g/mol stemmer, det.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...