Gå til innhold

Datagrid - editere en rad

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver meg igjen jeg...

HTML kode

<asp:datagrid id="dgConstants" style="Z-INDEX: 103; LEFT: 40px; POSITION: absolute; TOP: 224px"

runat="server" Width="840px" Height="280px" OnCancelCommand="dgConstants_Cancel" OnUpdateCommand="dgConstants_Update" OnEditCommand="dgConstants_Edit">

<Columns>

<asp:EditCommandColumn ButtonType="PushButton" UpdateText="Update" CancelText="Cancel" EditText="Edit"></asp:EditCommandColumn>

<asp:BoundColumn DataField="ID" ReadOnly="True" HeaderText="ID"></asp:BoundColumn>

</Columns>

</asp:datagrid>

Binder data til datagriden slik:

dgConstants.AutoGenerateColumns = False

'    Response.Write(TabConstants.Rows.Count)

i = TabConstants.Rows.Count

Dim bc As BoundColumn

For Each col As DataColumn In TabConstants.Columns

bc = New BoundColumn

bc.HeaderText = col.ColumnName

bc.DataField = col.ColumnName

Me.dgConstants.Columns.Add(bc)

Next

Me.dgConstants.Visible = True

Dim ds As New DataSet

ds = New DataSet

'creating a dataset

ds.Tables.Add(TabConstants)

'adding the table to dataset

dgConstants.DataSource = ds

'binding the table to datagrid

dgConstants.DataBind()

dgConstants.Columns(1).Visible = False

dgConstants.Columns(2).Visible = False

dgConstants.Columns(4).Visible = False

Jeg ønsker å editere rader så derfor benytter jeg meg av EditCommandColumn med noen funksjoner som vist under:

Sub dgConstants_Edit(ByVal sender As Object, ByVal e As DataGridCommandEventArgs)

dgConstants.EditItemIndex = e.Item.ItemIndex

Dim columnValue As Integer

testBind()

End Sub

Sub dgConstants_Cancel(ByVal sender As Object, ByVal e As DataGridCommandEventArgs)

dgConstants.EditItemIndex = -1

testBind()

End Sub

Sub dgConstants_Update(ByVal sender As Object, ByVal e As DataGridCommandEventArgs)

Dim i As Integer

Dim columnValue As String

'HENTER UT GALT ANTALL CELLER

columnValue = e.Item.Cells.Count

'HENTER UT RETT KOLONNE

Dim itemIndx As Integer = e.Item.ItemIndex

'KLARER IKKE HENTE UT VERDIER FRA CELLENE...

Dim itemtext1 As String = dgConstants.Items(itemIndx).Cells(1).Text

Dim itemtext2 As String = dgConstants.Items(itemIndx).Cells(2).Text

End Sub

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg ikke får tak i cellene i valgt rad?

Silje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om de kolonnene den ikke klarer å hente ut, er de som du har satt til visible=false.

I så fall må du gjøre en egen bind for datagrid_EditItem, der du ikke skjuler disse feltene før en update. Kolonner og innholdet som er satt til visible=false "eksisterer" ikke for datagrid'en, dessverre.

Tips: Legg informasjonen i de usynlige kolonnene i enten labels eller tekstbokser som du setter til 1 px bredde. Da kan du hente ut dataene, uten at de egentlig synes. Dessverre så vil du da få rare striper i datagriden din. FOr å gjøre om på de, så lager du 3 ekstra css-oppføringer. En viser kun høyre cellekant, en viser ingen cellesidekanter, og en viser kun venstre sidekant. I onItemDataBound gjør du en sjekk på om du er i editeringsmodus, og setter css-atributtet til respektive kolonner.

Mulig det finnes en mindre knotete måte å gjøre det på, men denne brute-force-metoden skal faktisk fungere.

Kirikiri

Lenke til kommentar
Sjekk om de kolonnene den ikke klarer å hente ut, er de som du har satt til visible=false.

I så fall må du gjøre en egen bind for datagrid_EditItem, der du ikke skjuler disse feltene før en update. Kolonner og innholdet som er satt til visible=false "eksisterer" ikke for datagrid'en, dessverre.

Tips: Legg informasjonen i de usynlige kolonnene i enten labels eller tekstbokser som du setter til 1 px bredde. Da kan du hente ut dataene, uten at de egentlig synes. Dessverre så vil du da få rare striper i datagriden din. FOr å gjøre om på de, så lager du 3 ekstra css-oppføringer. En viser kun høyre cellekant, en viser ingen cellesidekanter, og en viser kun venstre sidekant. I onItemDataBound gjør du en sjekk på om du er i editeringsmodus, og setter css-atributtet til respektive kolonner.

Mulig det finnes en mindre knotete måte å gjøre det på, men denne brute-force-metoden skal faktisk fungere.

Kirikiri

Hei

Det har ikke noe med de kolonnene jeg setter til visable = false. Det er faktisk kun disse jeg får tak i update funksjonen pga disse er definert i HTML koden. Problemet er at jeg ikke får tak i de kolonner som jeg oppretter dynamisk i koden.

Lenke til kommentar

Det er mulig du må gjøre en sjekk på

if page.IsPostback then

'- ikke gjør noe

else

BindDatagrid

end if

Eller om det er omvendt. Mest sannsynlig så prøver du å oppdatere fra en grid som ikke er i edit-modus, eller noe sånn.

Sjekk disse to postene fra www.asp.net om de kan hjelpe deg videre:

http://www.asp.net/Forums/ShowPost.aspx?ta...=1&PostID=57849

og http://www.asp.net/Forums/ShowPost.aspx?ta...=1&PostID=97265

Kirikiri

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...