Gå til innhold

"Bygge om" til tynn klient, installere og servere

slettet

Anbefalte innlegg

Eg sitter (sliter) med mellom 160 og 180 maskiner som eg fungerer som systemansvarlig for. I og med at dei er plassert på ein skule, eller: rundt om kring på ein skule, blir det mykje unødvendig løping for å plugge i nettverkskabler, reinstallere og oppdatere.. Desverre.

Eg håpte eg kunne spare meg litt av det viss eg gjekk over til tynne klienter (iallefall dei eldste maskinene som ikkje burde køyre WinXP).

Det eg kunne tenkt med i fyrste omgang var å setje opp ein "lab", der eg kunne testa ut installasjon og administrasjon av det.

Men eg har ikkje så mykje kjennskap til det som går på tynne klienter. Eg veit kva det er, men omtrent der stopper kunnskapen min på det feltet opp. :(

Så, folkens, dere som veit. Kva må eg gjere for å kunne bruke ei eldre Siemens Fujitsu Scenic-maskin som tynn klient? Eg treng egentleg all informasjon; både om kva NIC som er å anbefale, kva må gjerast med maskinene for å få dei til å boote fra nettverk, osv. Det eg treng er vel det ein kan kalle "basic information".

Server:

Eg har ein Compaq ProLiant ML370 G2-server stående som ikkje er i bruk (Dual P3 1400MHz, 1.8GB minne, Ultra3-SCSI osv...), og lisenser på Windows 2003 Server (får alle MS-lisenser for ein billig penge). Kva treng ein av programvare på den for å bruke den som ein tynn klient-server? Og kva er (ca.) maks antall tynne klienter ein kan ha på den serveren, om det skal fungere tilfredsstillende for brukerene?

Til slutt:

Eg har vurdert Skolelinux, men det er desverre ikkje eit alternativ. :( Ikkje spør kvifor, eg orker ikkje argumentere..

Til moderator:

Det kan være eg skulle ha posta denne i Programvare -> Windows, men eg var ikkje sikker. Innhaldet går jo på servere også.

Om den er feilposta. Vær så snill og flytt den, ikkje slett eller steng. :)

-Njål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et tema som er ganske omdiskutert. Men det er ingen tvil om at tynne-klienter er en drøm og adminsitrere. Jeg er systemansvarlig for et firma som bruker Terminal Server miljø gjennom Windows 2003 Standard. Forenkler dagen for den som administrer samt sparer kostnader gjennom TCO.

Hvis du skal bruke gamle maskiner som terminal klienter får du såkalt Tykke-Klienter. Bare for å nevne det så koster en Tynn-Klient boks ikke mer enn ca. 2000,- KR. Men dette er kanskje ikke aktuelt for en skole(økonomisk sett). Men du bør absolutt teste ut dette før du begynner å rulle det ut da det ikke er likt som vanlig drifting. Man må tenke på hvordan en applikasjon blir installert på en Terminal Server, hvilke printer drivere man bruker, etc. Listen er faktisk ganske lang.

Når du snakker om antall klienter du kan kjøre fra den serveren du listet så bør du beregne ihvertfall ca. 30MB ram til hver enkelt bruker. Selvfølgelig er dette avhengig av hva slags programvare som skal være tilgjenglig. Men RAM er et av de primære tingene du må tenke på. Uten å vite nøyaktig hardware/software løsninger du har/skal ha på serveren så vil jeg tru at den kan støtte kanskje 35-40 Brukere. Men veldig avhengig av hvor tunge applikasjoner er og lignende. Det beste er å teste det ut ved å kjøre div. stress test verktøy fra Microsoft. Som da starter mange sesjoner og kjører operasjoner i hver enkelt sesjon.

For at du skal få lov til å kjøre Terminal Server må du kjøpe inn TS-CAL for hver enkelt bruker. Men siden dette er en skole så koster det vel endel mindre vil jeg tro. du vil finne mer informasjon om dette i linkene under.

Som du sikkert skjønner er dette et tema som man må lese endel om før man kan begynne. Så istedenfor å skrive noe mer har jeg valgt å legge ved noen linker som du kan finne litt informasjon. Hvis du har noen sprøsmål så kan du bare skrive i vei.

Windows Server 2003 Terminal Server Capacity and Scaling: Informasjon om kapasitet du trenger til server etc.

http://www.microsoft.com/downloads/details...&DisplayLang=en

Terminal Services Scaling Scripts and Utilities: Script for å teste kapasiteten på serveren

http://www.microsoft.com/windows2000/techi...loadscripts.asp

Frequently Asked Questions About Terminal Services: Mye nyttig informasjon om Microsoft TS

http://www.microsoft.com/windowsserver2003...rminal_faq.mspx

Brian Madden: Mange gode artikler om TS/CITRIX/ALT. løsninger

http://www.brianmadden.com/

Printingsupport: Lister over forskjellige compatible print-driver mapping

http://www.printingsupport.com/matrix.htm

Endret av nibly
Lenke til kommentar
Dette er et tema som er ganske omdiskutert. Men det er ingen tvil om at tynne-klienter er en drøm og adminsitrere. Jeg er systemansvarlig for et firma som bruker Terminal Server miljø gjennom Windows 2003 Standard. Forenkler dagen for den som administrer samt sparer kostnader gjennom TCO.

Jeg har selv prøvd dette. (var på utplasering hos en bedrift som hadde tynne klienter til maksiner hos sine ansatte(win 2003)). Og dette var nesten en drøm. :p

Jeg fikk prøve å administrere enkelt og flere klienter, og det intrykket jeg sitter igjen med er at jeg skal jammen instalere dette her i heimen og. ^^ det er så mye bedre med tanke på alskens virus man kan få når søstera gjør et forsøk på å finne diverse mp3, via kaaza og alsken dritt av p2p program.. ^^

Uansett: det blir nok litt i grensen for en skole.. vil anbefale å lete etter maskiner såpass gamle at det er 98 på de. da er det ganske billig, skal være. ofte som restvarer hos komuner/banker osv..

Lenke til kommentar

nibly:

Eg har ikkje sett på linkene du la ved, men dei ser fornuftige ut. Mange takk skal du ha. :)

Delroton:

Eg trur eg nemnte det i hovudinnlegget mitt: Det er snakk om å bruke maskiner som er såpass gamle at det begynner å bli seig med WinXP på dem (PIII 600 - 800MHz)...

Viss eg gidder lese igjennom informasjonen eg fekk, kan ta den "ubrukte" serveren i bruk (det viste seg at det er nokre klasser som blandt anna køyrer Multisim på den), og får kjøpt inn lisenser osv. kjem eg nok til å setje biblioteksmaskinene (som alle kan bruke) som tynne klienter..

Me får sjå.

Lenke til kommentar
- Microsoft hevder at åpen kode i lengden vil falle dyrere enn Microsofts hyllevare, når man regner med administrasjon, vedlikehold og kompetanse. Kommentar til det?

- Microsofts regnestykke tror jeg ikke på. Med Skolelinux bruker en lærer uten spesiell IT-kompetanse rundt en time på å installere et system for en hel skole. Et Windows Server- og klientsystem tar mellom 100 og 150 timer, noe som gjerne innebærer dyre, innleide konsulenter. I tillegg kommer det faktum at du ikke kan kjøre siste versjon av Windows på gamle maskiner, og at gamle og nye versjoner som oftest ikke går i spann. Nyeste utgave av Skolelinux kjører fint på en 7 år gammel PC. Og endelig følger alle applikasjoner skolen trenger med - uten lisenskostnad.

Du kan jo alltids prøve å sette opp et tynnklient-system med linux-server, for å se hvordan det går. Du har vel muligheten til det. I tillegg så er Linux-samfunnet veldig interessert i å hjelpe hvem som helst over på Linux, så der er det mye hjelp å få hvis du skulle støte på noe!

Så hvorfor ikke besøke http://www.skolelinux.org/no/ for mer informasjon, les IT-avisens intervju og artikkel med/om Skolelinux og Knut Yrving.

Hjelpesidene er nok stedet å begynne!

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

Hehe.

Noko av det siste eg skreiv i innledende innlegg var nettopp at skolelinux (desverre) er uaktuelt.

Eg har faktisk lasta ned siste versjon av det, og har satt sammen ei maskin (privat) for å teste det..

Angående teksten du quota (Og endelig følger alle applikasjoner skolen trenger med - uten lisenskostnad.):

Eg trur ikkje ein kan køyre _alle_ programma me bruker smertefritt i Skolelinux.

Eg jobber på ein VGS, med blandta anna tømmrer, (elektro)mekanisk, og elektro/elektronikk, samt helse og sosial og husflid.

Det blir dagleg brukt mange forskjellige program, blandt anna for kontrollering av freser og dreiebenker, simulering av elektro/elektronikk-kretser, program som går på kosthold og meir til. Program eg veit ikkje funger i Linux.

Det er heller ikkje råd å køyre blanda miljø (td. 50/50 Linux/Windows), då me blandt anna bruker program for fres/dreiebenk på maskiner som ikkje er tilkopla utstyr, for at elevene skal lære å bruke dei (mykje som går på vektorgrafikk).

Lenke til kommentar
nibly:

Eg har ikkje sett på linkene du la ved, men dei ser fornuftige ut. Mange takk skal du ha. :)

Delroton:

Eg trur eg nemnte det i hovudinnlegget mitt: Det er snakk om å bruke maskiner som er såpass gamle at det begynner å bli seig med WinXP på dem (PIII 600 - 800MHz)...

Viss eg gidder lese igjennom informasjonen eg fekk, kan ta den "ubrukte" serveren i bruk (det viste seg at det er nokre klasser som blandt anna køyrer Multisim på den), og får kjøpt inn lisenser osv. kjem eg nok til å setje biblioteksmaskinene (som alle kan bruke) som tynne klienter..

Me får sjå.

Jeg har selv brukt multisim på en 133mhz. og det gikk glatt som bare det.

Jeg tror at du burde istalere linux på de tynne klientene dine, og fikse slik at de kobler automatisk opp til serveren. Hvis det blir for mye load på serveren så kan du jo kjøpe en server til...

Lenke til kommentar
Eg sitter (sliter) med mellom 160 og 180 maskiner som eg fungerer som systemansvarlig for. I og med at dei er plassert på ein skule, eller: rundt om kring på ein skule, blir det mykje unødvendig løping for å plugge i nettverkskabler, reinstallere og oppdatere.. Desverre.

Hei,

jeg drifter til vanlig ASP-løsning for ca 6500 brukere. Da bruker vi Citrix i tillegg til Terminalserveren 2000 / 2003

Mine erfaringer med dette er bare positive, en må dog være litt mere sellektiv til hvilke programmer en ønsker å støtte. Testing av samspillet av programmene bør også utføres nøye. Printer drivere kan og være ett problem, så prøv å forhold deg til ting som står på microsoft sin HCL liste..

Velger du Citrix på toppen av Terminalserveren,

så har du klient for DOS som *alle* maskinene av den gamle typen sikkert støtter. Flere av våre kunder sitter på slike maskiner.

Terminalserver er veldig bra for alle programmer som ikke er, DOS baserte, grafikk (les cad, 3d, tegneprogram osv.) eller programmer som krever dongler/cpu/minne/direkte com/lpt tilgang eller i det hel tatt ikke lar seg kjøre på terminalserver for det er programmet med "dårlige" registry utnyttelse... f.eks, alle programmets innstillinger i Hkey_local_machine..

Installerer du opp terminalserver anbefaler jeg deg å kalkulere med ca. 20-25 samtidige brukere på den servere du har. Skal du ha flere en dette samtdig setter du opp en helt tilsvarende. Fine med terminalservere er at det er bare å ta ett ghost av serveren og sette opp på neste..

Når du setter opp terminalserver, så LÅS den ned med group-policy, og ikke tillat brukeren noen som helst ting annet en å kjøre de programmene du har bestem. Ved å fjerne tilganger til *alt* på terminalen. Gjør du ikke det varer det ikke lenge før løsningen din ramler fra.

Anbefaler og å sette opp automatisk omstart av ts'serveren f.eks, 1 gang i døgnet..

Defragmentering av disker 1 gang i måneden.

Reinstallere / Legge tilbake ghost hvert kvartal. Da holdes den frisk..

PÅ ASP'en vår reinstalleres alle serveren i tur og orden med 1 gang i uken syklusser...

Lenke til kommentar
Når du setter opp terminalserver, så LÅS den ned med group-policy, og ikke tillat brukeren noen som helst ting annet en å kjøre de programmene du har bestem. Ved å fjerne tilganger til *alt* på terminalen. Gjør du ikke det varer det ikke lenge før løsningen din ramler fra.

Anbefaler og å sette opp automatisk omstart av ts'serveren f.eks, 1 gang i døgnet..

Defragmentering av disker 1 gang i måneden.

Reinstallere / Legge tilbake ghost hvert kvartal. Da holdes den frisk..

Eller den mye bedre løsningen - et *nix OS som f.eks GNU/Linux

- Blir ikke "syk" etter man har brukt den en stund.

- Terminal server, hva er det? X Window System (normalt bare kalt X eller X11) ble fra starten av laget for å være nettverkstransparent, og absolutt alle programmer kan kjøres remote, og det kreves ingen spesiell installering eller krav til programvaren. Alt funker out-of-the-box, og man trenger selvsagt heller ingen lisenser.

- Lockdown eller hva windows-brukere kaller det er heller ikke nødvendig. Faktisk finnes det ingen muligheter for den type lockdown, med mindre man virkelig er kreativ og bruker tid og krefter på begrense brukernes muligheter utover de begrensningene det selvfølgelig medfører å være en normal bruker. Men slikt skal ikke være nødvendig, og er etter min erfaring ene og alene et "windows-fenomen" som går utover produktiviteten til brukerne av systemet.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Eg jobber på en skole med 100-150 tynne clienter. vi kjører 5 terminalservere på win2000 server. kver av sertverane har ca 3 gb med ram, til tider kan d gå seigt men til tider fungere d. tynne klienter trenger ikkje å koste så masse som 2000 kr pr stk som det blei nevnt over. vi fikk heilt ned i 600 kr stk. Men går fint å bruke gammel maskiner som klienter og. bare å sende en mail vist dete r no du lurer på

Lenke til kommentar
tynne klienter trenger ikkje å koste så masse som 2000 kr pr stk som det blei nevnt over. vi fikk heilt ned i 600 kr stk. Men går fint å bruke gammel maskiner som klienter og.

Da jeg ikke jobber med skole nettverk så har jeg ingen priser for dette. Men det er jo vanlig at skoler får bedre tilbud en firmaer gjør. Det spørs selvfølgelig også på hva slags tynn-klienter(modell/leverandør) det er snakk om og hvor avanserte de trenger å være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...