Gå til innhold

Hvilken CPU skal jeg velge?

mikehunt

Anbefalte innlegg

Ok, skal ha ny pc, og er så jævla usikker på hvilken cpu jeg skal gå for.

Var egentlig klar for å kjøpe Intel, men siden de stort sett bare har Prescott og Celeron på markedet ble jeg litt i tvil. Prescott har jeg ikke lest mye bra om, og varmeutviklinga dens er ikke det beste, i et barebone-system. Celeron aner jeg ingenting om, så enlighten me.

Også var det AMD. Sitter på AMD nå, og er egentlig veldig fornøyd, men de er også veldig varme..

Så hva bør jeg handle? Skal ha MINST 2,66ghz, siden jeg har av prinsipp å fordoble cpu-hastighet når jeg kjøper nytt :p Det er snakk om barebone-system her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå må du huske på at det erikke bare mhz'en på selve cpu som forbedrer seg. om du kjøper en amd 64 3200+ som kjører på 2,2ghz så vil du sikker får 1,5 halv gang bedre ytelse i forhold til den gamle 1,33 t-birden du har.

det beste vil nok være å gå for et barebone pakketilbud fra en av de store web shoppene

Lenke til kommentar

MINST 2,66ghz ;)

fins ingen amd som har mere enn 2.40ghz,så da må du vente til neste år.

cpu har mere enn bare mhz,L2-cache og bit er også viktig.hvis ikke hadde vi alle kansje kjøpt Celeron fordi den er jo billig..

men hør på Spirre,låver du får bra ytelse med en (64 bit 512 kB L2-cache) 3200+ :thumbup:

Lenke til kommentar

Ang. AMD's PR-rating så ville jeg ha regna at en Athlon64 3200+ er f.eks. like rask som en pentium4 3,2GHz.

Dette er ikke 100% nøyaktig, men veldig nært sannheten.

Så ikke gå etter antall MHz hvis du kjøper AMD CPU.

Ang. varme på AMD's CPUer: Athlon64-CPU'ene har noe som heter Cool'n'Quiet, som rett og slett klokker ned CPU'en til omtrent halv hastighet og setter ned spenningen når den ikke er i bruk, og dermed blir varmeutviklingen meget lav. Dette har ikkeno å si på ytelsen, da den klokker seg opp igjen på 1/30-del av et sekund med en gang CPU'en blir belasta.

Celeron er Intel's budsjett-prosessor. Ikke kjøp den hvis du vil ha god ytelse :p

Skal du kun bruke PC'en kun til surfing og slik, og ingen tunge programmer som f.eks. spill, så er den nok helt grei. AMD's alternativ til Celeron er Sempron-prosessorene.

Og som du nevnte, så utvikler Prescottene en del varme, så derfor vil jeg anta at de ikke passer så godt i et barebonesystem?

Lenke til kommentar
Ang. varme på AMD's CPUer: Athlon64-CPU'ene har noe som heter Cool'n'Quiet, som rett og slett klokker ned CPU'en til omtrent halv hastighet og setter ned spenningen når den ikke er i bruk, og dermed blir varmeutviklingen meget lav. Dette har ikkeno å si på ytelsen, da den klokker seg opp igjen på 1/30-del av et sekund med en gang CPU'en blir belasta.

Må bare legge til at den ikke eliminerer noe varmeproblem... Så lenge prosessoren kjører på mer en "idle" så vil den alltid lage varme ;)

- Behøver ikke å smelte, men det er jo bra for strømregningen din da :p - at den klokker seg ned...

Også kan du kjøre med lavere turtall på viften ( viften stilles vel automatisk med den "cool'n quiet" saken.

Kjører du et program der du trenger prosessorkraften du kjøpte, så hjelper ikke "cool'n quiet" på varmen... Dette ble bare masse vas osv... Jeg har heller ikke så mye greie på temaet, MEN, prosessoren lager fortsatt varme når den jobber..

(ja jeg vet det var litt teit innlegg :p )

Lenke til kommentar

Må bare legge til at den ikke eliminerer noe varmeproblem... Så lenge prosessoren kjører på mer en "idle" så vil den alltid lage varme ;)

- Behøver ikke å smelte, men det er jo bra for strømregningen din da :p - at den klokker seg ned...

Også kan du kjøre med lavere turtall på viften ( viften stilles vel automatisk med den "cool'n quiet" saken.

Kjører du et program der du trenger prosessorkraften du kjøpte, så hjelper ikke "cool'n quiet" på varmen... Dette ble bare masse vas osv... Jeg har heller ikke så mye greie på temaet, MEN, prosessoren lager fortsatt varme når den jobber..

(ja jeg vet det var litt teit innlegg :p )

Neida, c&q eliminerer ikke problemet, men det reduserer det kraftig når du driver og surfer eller lignende.

Lenke til kommentar
MINST 2,66ghz ;)

cpu har mere enn bare mhz,L2-cache og bit er også viktig.hvis ikke hadde vi alle kansje kjøpt Celeron fordi den er jo billig..

men hør på Spirre,låver du får bra ytelse med en (64 bit 512 kB L2-cache) 3200+ :thumbup:

amd fx 55 = 2.6 mhz ;):love:

Lenke til kommentar
' date='12/10/2004 : 19:42']
MINST 2,66ghz  ;)

men hør på Spirre,låver du får bra ytelse med en (64 bit 512 kB L2-cache) 3200+  :thumbup:

amd fx 55 = 2.6 mhz ;):love:

Men FX-55 er vel ikke tilgjengelig ennå?

Ihvertfall ikke i de webshopene jeg har sett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...