Gå til innhold

Bytte PCIe-skjermkort eller kjøpe nytt hovedkort?

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig et PoV GeForce 6600GT 128mb PCI-Express-kort fra Netshop etter anbefaling fra en kamerat. Det han ikke opplyste om/var klar over, er at dette kortet ikke er kompatibelt med mitt Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A, som kun har AGP-slot. Dette gikk selvfølgelig også meg hus forbi (jepp, ikke særlig datakyndig...) :blush:

Mitt dilemma er dermed som følger:

Skal jeg returnere dette kortet (og få returnert 75% av kjøpesummen fra Netshop, og istedet gå for et Radeon 9800 Pro-kort eller lignende). Jeg vil da tape 7-800 kr med tanke på avskrivning og fraktkostnader :ermm:

eller;

skal jeg like greit bytte ut hovedkortet med et MSI 915P NEO2 Platinum Hovedkort S775 I915P,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR2,PCI-Ex16 (eller tilsvarende som gir støtte for PCIe) og kjøpe ny prosessor. Må jeg da også ha nytt minne? Har 1,5 GB TwinMOS PC3200 DDR-DIMM, og hvis dette ikke er kompatibelt med hovedkortet, så kan dette fort bli litt vel dyrt.

Kabinett er et Chieftec Dragon Medium Tower m/360W DX-01B-D P4 / AMD - holder det med 360W PSU for dette skjermkortet?

I tillegg har jeg en AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus

Socket A (Barton) prosessor, 512kb.

Hadde vært glimrende om noen kunne kommet med noen forslag her. Beklager at det ble litt mange spørsmål. Jeg har 4-5000+ kr til rådighet om det blir nødvendig å skifte ut hovedkort, men må si meg fornøyd med det jeg allerede har... Hadde i utgangspunktet kun tenkt å skifte ut skjermkortet, helt til jeg gjorde denne tabben. Men om de pengene kan bli brukt på en fornuftig måte... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
75% av summen? Du har krav på 100% av summen dersom du hever kjøpet i løpet av 14 dager. Gi meg smikk på pung om jeg tar feil her, men kjøpsloven sier vel det?

Problemet er at jeg i min iver etter å få montert kortet, brøt forseglingen kortet lå i. Fikk en mail tilbake fra Netshop, hvor de forklarte at i tilfeller hvor de må selge en vare som demovare, kun kan tilbakebetale 75%... Men kortet er så godt som nytt det.

De kunne ikke garantere at jeg fikk hele kjøpesummen tilbake siden det dreier seg om en feilbestillling, men skulle se nærmere på det når de fikk kortet tilbake, slik jeg forstod det.

Lenke til kommentar
75% av summen? Du har krav på 100% av summen dersom du hever kjøpet i løpet av 14 dager. Gi meg smikk på pung om jeg tar feil her, men kjøpsloven sier vel det?

Problemet er at jeg i min iver etter å få montert kortet, brøt forseglingen kortet lå i. Fikk en mail tilbake fra Netshop, hvor de forklarte at i tilfeller hvor de må selge en vare som demovare, kun kan tilbakebetale 75%... Men kortet er så godt som nytt det.

De kunne ikke garantere at jeg fikk hele kjøpesummen tilbake siden det dreier seg om en feilbestillling, men skulle se nærmere på det når de fikk kortet tilbake, slik jeg forstod det.

Da vil jeg tro du kommer til å få hele summen tilbake. Men uansett så mener jeg å ha lest at man kan returnere en vare i 'tilnærmet' ny stand. Om du skjønner. At du har åpnet pakken og brutt merkelappen på den antistatiske posen mener jeg ikke skal ha noe å si.

Husker ikke hvor jeg har lest dette, men det er sikkert mange andre her som vet dette bedre enn meg. Lykke til hvertfall, håper det løser seg.

Lenke til kommentar
Da vil jeg tro du kommer til å få hele summen tilbake. Men uansett så mener jeg å ha lest at man kan returnere en vare i 'tilnærmet' ny stand. Om du skjønner. At du har åpnet pakken og brutt merkelappen på den antistatiske posen mener jeg ikke skal ha noe å si.

Netshop har jo fått mye skryt for god kundeservice, så da burde jeg kanskje gjøre et forsøk likevel. Takk for info! :)

Lenke til kommentar

Dette spørsmålet blir litt off-topic, men er det noen som vet om jeg skal benytte meg av angreskjemaet eller returskjemaet til Netshop?

Vilkåret om at varen må returneres i "vesentlig samme stand" må jo anses som oppfylt når det eneste jeg har gjort er å åpne den antistatiske posen? Eller?

Lenke til kommentar

Dersom du er forbruker så har vi her å gjøre med et klassisk angrerett tilfelle. Dersom du fremdeles oppfyller vilkårene (fristene) skulle det ikke være noe i veien for å få tilbake 100% av kjøpesummen.

At du har brutt den antistatiske posen skal ikke ha noe å si. Varen er fremdeles i tilsvarende samme stand og mengde (uannsett hva nettbutikken skulle mene). Etter hva du sier har du ikke engang brukt det.

Derimot må du returnere varen på en sikker måte slik at det ikke blir beskadiget.

Lykke til, fyll ut angrerettsskjemaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...