Gå til innhold

overklokking av xp 1900??

Anbefalte innlegg

skreiv ei mld. i forum på hw.no, men når eg tenkjer meg om passar det betre her... http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=30906&forum=24

kort fortalt:

vil prøva å overklokka min xp 1900+ mest muleg enklast muleg. Korleis gjer eg dette?

har ei taisol ribbe med standard 60mm vifte. i kabinettet har eg 2 enermax, 1 til innblåsing nede, framme og ei på hdd. har ikkje til utsug, noko eg sikkert bør ha... har også ei vifte på døra i kabinettet (chieftec). bør eg kjøpa ny 80mm til utsug eller skal eg ta hdd-vifta, og bruka til det formålet? har ei 60mm papst vifte liggjande... er den betre enn den som er på taisol-ribba? bør eg skifta ut?

to ting til:

1. i bios får eg ikkje fram kor stor fart viftene har, kan ikkje regulera (veit at det skal gå an). korleis gjer eg dette?

2. pc'en bråkar som hoen. er det noko å gjer med dette, eller er det noko eg må leva med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har nok vifter som er festet til fire pinns strøm...?

da kan du nok ikke se d i biosen.. da må du ha vifter egnet til å festet på mobo

Big T-bird(1,4)

MSI k7t 266 pro r

MSI 822

Klipsch 5.1 (snart)

Audigy platinium

[ Denne Melding var redigert av: gorg på 2002-05-16 18:07 ]

Lenke til kommentar

quote/

Gå i Biosen å se etter Noe som kalles FSB. Sett denne på 140-142

Da har du overklokket uten en anstrengelse fysisk.

Vil du gjøre noe kult? Så reply til denne meldingen!

/quote

ja, no har eg svart...

kor mykje klokkar eg cpu'en ved å stilla til 142? kor mange mhz, og kva for ein xp blir det nærast? er dette sikkert eller øydeleggjer eg (kanskje) noko, som t.d. skjermkort?

Lenke til kommentar

hmm....

prøvde å klokka gradvis opptil 140 fsb. såg ut til å fungera fint, men når eg starta sisoft sandra fekk eg blåskjerm. klokka ned til 136, fekk blåskjerm ved oppstart av sisoft sandra. sette han ned til default, og det er fortsatt slik.

Har ikkje prøvd sisoft sandra tidlegare. er det problem pga. klokkinga eller feil i sisoft sandra?

Lenke til kommentar

MSI K7T 266A Pro2 (RU) kortet har vært følsomt for turtall visning, ikkje vist turtall under 2700/2800 O/min. Delvis fiksa i Bios 3.5, henta og la inn ved hjelp av "MSI Live Monitor", på eine vifte tilkoblinga kom eg ned mot 2100 O/min med Enermax vifte. Prøvde FSB klokking med 139MHz slik at min 1700+ blei 1800+ (samme kort), CPU steig til 41/42 fra 39.

Kjører SiSoft 2002, funka fint med klokkinga mi. For å kunne se CPU temp. i Win XP henta eg PC Alert III fra MSI som skal være fiksa i forhold til XP, ved å peke på "øyet" til PC Alert kommer CPU temp. fram. Har "lusent" skjermkort: Matrox Marvel G400, 512 Apacèr CL2 Ram, nettverkskort. Kjørte minnetest og CPU ytelse i Sandra med øka FSB uten problem, litt bedre enn standard resultat.

For lyddemping vil eg anbefale NoiseControl settet fra Microplex til Chieftech kabinettet, hjalp hos meg, Pioneer 106S DVD'en min blei "lydløs" når eg lukker døra (med matte på innsida) nå.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-16 22:29, Gullars skrev:

quote/

Gå i Biosen å se etter Noe som kalles FSB. Sett denne på 140-142

Da har du overklokket uten en anstrengelse fysisk.

Vil du gjøre noe kult? Så reply til denne meldingen!

/quote

ja, no har eg svart...

kor mykje klokkar eg cpu'en ved å stilla til 142? kor mange mhz, og kva for ein xp blir det nærast? er dette sikkert eller øydeleggjer eg (kanskje) noko, som t.d. skjermkort?

FSB overklokking er det eneste enkle du kan gjøre for å kjøre på en høyere klokkefrekvens. med 140 i systembus vil du ha cirka XP 2000+. Sjansen er liten for å ødelegge noe, men den er der. Jeg har ikke ødelagt noe enda...

Det kule du kan gjøre er:

stikk til

http://www.microplex.no kjøp noe som heter for "Funnel" eller FAN adapter fra 60-80mm.

Skru av vifta på Taisol kjøleren din. Sett på "Funnel" og skru på energmax vifta oppe på der igjen.

Da kan du regulere vifta til at den kjøler best eller bråker minst. +At du har en rå prosessor kjøler:)

45 grader på prossessor,

43 i kabinettet.

Detta er ok.

Lenke til kommentar

Om du vil komme lenger så vil ivertfall jeg anbefale å få litt bedre luftsirkulasjon i kabinettet, 40 grader på sys er mye.

Tenk deg at den 40grader varme lufta skal kjøle ned cpuen din, det blir ikke mye kjøling i det.

Siden du allerede har ei vifte til innsug så vil jeg anbefale at du får deg ei til utblås som du monterer høyere i kabinettet siden varm luft stiger

Lenke til kommentar

Har lasta ned pc alert 3 for å få betre oversikt over ting og tang.... under temperatur står det cpu og chassis. er chassis system?

er forresten på 45-46 C (cpu) og 41 C... litt i meste laget

vil cpu temp gå ned dersom eg skaffar ei ny vifte til utsug og får ut all varmlufta?

har 2 enermax vifter. Veit ikkje om det er dei, men maskinen bråkar noko så inni hoen. Forslag til kva eg kan gjera med saken?

Lenke til kommentar

Temperaturene er OK, AMD sier mellom 50 og 70 grader er innenfor arb. området til XP. Er vel samme trend her som ellers: MYE vil ha MER (her kjemper vi for å få lavest mulig temperatur på CPU,++).

Kjørte på Taisol 760 med funnel og 19dB Papst på "sug" før jul (blei julegave..), hadde da full 98SE til IBM disken røyk lillejulaften.. Fikk da temp. rundt 33 på CPU og 28-29 på system med 2 12dB Papst på sug foran + ei "tvilsom" på sug bak. Stressa eg CPU med SiSoft CPU Burn in 1 time toppa det seg rundt 47 grader. Har nå skifta kjøler og skifta til 26dB Papst på kjøler, fått nedjustert Enermax 92mm over strømforsyning, fortsatt 2 12dB på sug foran, nå på 10V (rheostat). Mistet AMD Power Now funksjon (må finne den på nytt) når disken røyk, har nå XP Pro , ved surfing er nå CPU 39-40 grader, system ca. 8 grader lavere. Har stressa med SiSoft CPU Bur In og toppet ved CPU 44 grader, system 38 grader med 23 grader på gulvet.

Nå er det værre, er på solsida i stud.blokk og har nå 27 grader inne, "utegiver" i samme termometer i kab. i høyde med strømforsyning på 32 grader (kabinett temperatur) og vifter oppjustert til 12V (Enermax litt under max pga. lyden) har nå CPU 43 og syst. 37 grader fra PC Alert. Når det gjelder lyddemping er eg veldig fornøyd med NoiseControl settet fra Microplex, erstatta noen Biltema-matter og lyden gikk ned. Fikk dessuten ny DVD "på kjøpet", det er ei matte på innsida av døra og når eg setter døra inntil er DVD'en min (Pioneer 106S) "lydløs". Blei ei lang "avhandling" håper noe kan brukes ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...