audunr Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Jeg sliter med å få Internett til å fungere tilfredsstillende på macen min. Den vil kun vise enkelte nettsider, og noen tjenester fungerer ikke. Jeg kommer for eksempel inn på Dagbladet.no, men ikke VG.no. Jeg kan bruke iChat, men ikke Programvareoppdatering. Alt har fungert fint før. Det oppsettet jeg har i dag ser slik ut: Vegg<-->PC med to nettverkskort<-->Apple Powerbook PCen kjører Windows XP SP2, og jeg bruker Internet Connection Sharing for å dele Internett med macen. Her er en liste med symptomer: 1. Internett fungerer fint på PCen. 2. Internett fungerer fint på macen når jeg kobler den rett i veggen. 3. Internett fungerer fint på macen når jeg bruker VPN og kobler meg opp mot universitetet. 4. Internett fungerer ikke på macen selv om jeg skrur brannmuren i XP av. Brannmuren i OS X er heller ikke skrudd på. 5. Jeg har testet med en annen bærbar maskin (også en mac), som var helt ny, og der var problemet det samme. 6. Maskinene kan pinge hverandre. Jeg kan også pinge vg.no, selv om jeg ikke får åpnet siden i nettleseren. Det jeg har gjort med PCen siden sist er å installere Ciscos VPN-klient. Deretter har jeg avinstallert den. Jeg vet ikke nøyaktig om problemet oppstod samtidig som jeg gjorde dette. Nå er det like før jeg reinstallerer Windows XP. Noen tips? MVH Audun Endret 11. oktober 2004 av audunr Lenke til kommentar
werwer Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Tilsynelatende ganske enkelt. Du får ikke gjort DNS-oppslag. Sett inn dns-server på nettverksoppsettet på mac'en (193.75.75.75 er en av mange), eller vær sikker på at mac'en får info om dns-server den skal bruke om den får ip via dhcp. Lenke til kommentar
djsimen Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) reinstaller windowsxp hehe.. kan hende en liten klikk i opplegget når du bruker sp2 også.. lykke til Endret 11. oktober 2004 av djsimen Lenke til kommentar
audunr Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Tilsynelatende ganske enkelt.Du får ikke gjort DNS-oppslag. Sett inn dns-server på nettverksoppsettet på mac'en (193.75.75.75 er en av mange), eller vær sikker på at mac'en får info om dns-server den skal bruke om den får ip via dhcp. Dette skal være i orden, men jeg skal dobbeltsjekke før jeg gjør noe mer drastisk. Har tenkt samme tanken. Vet ikke om OS X har en hosts-fil der den lagrer enkelte IP-adresser. Siden db.no fungerer, men ikke vg.no. nslookup finner også vg.no og alt annet jeg prøver. MVH Audun Lenke til kommentar
audunr Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Har nå reinstallert Windows XP, og problemet er løst. Forsøkte først å fjerne nettverkskortene, og så reinstallere dem, men det hjalp ikke. MVH Audun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå